Det blir Bukowskis chef för digital utveckling och e-handel, Louise Arén som tar över VD-rollen på Sverige och Nordens ledande auktionshus. Det huvudsakliga uppdraget blir att fortsätta förändringsarbetet av auktionshuset till att bli branschens mest spännande och lönsamma onlinebolag.

– Jag är mycket glad över att få välkomna Louise i sin nya roll som vd. Louise har varit oerhört viktig för Bukowskis digitala utveckling. När vi nu intensifierar detta arbete är jag övertygad om att Louise är rätt person att föra oss framåt, säger Lukas Lundin, styrelseordförande för Bukowskis.

Louise Arén har under det senaste året varit chef för digital utveckling och e-handel på Bukowskis. Hon har tidigare arbetat med strategisk affärsutveckling, marknadsföring och digital utveckling på ledande positioner inom bland annat The Absolut Company, 3 och MTG.

– Jag vill stärka Bukowskis position som Sveriges kommersiella konst- och designcentrum. Vi kommer att öka vårt digitala fokus samtidigt som vi ska arbeta vidare med att förnya och förstärka vårt kunderbjudande inom fine-artsegmentet, säger Louise Arén, tillträdande vd för Bukowskis.

Louise Arén tar över efter nuvarande vd Anna-Karin Laurell, som kommit överens med styrelsen om att hon ska lämna sitt uppdrag på grund av olika uppfattningar om den fortsatta förändringstakten inom Bukowskis.

– Jag vill rikta ett stort tack till Anna-Karin, som under de senaste två åren lett en betydande förändring av företaget. Bukowskis har haft flest miljonnoteringar på sina slagauktioner i Sverige de senaste åren och även på allvar tagit steget in på den digitala arenan, säger Lukas Lundin.

- Det fanns ett behov av en tydlig strategi för mobilen, sociala medier och KPI:er (mätning av viktiga nyckeltal). Det har varit en stor omställning för oss som har gått ganska snabbt. Det är ett stort arbete, men vi vet att det är rätt väg för oss, säger Louise Arén till Breakit.se.

- Vi har kunskapen att hitta objekt av kvalitet inom alla fält. Och vi säljer dem helt enkelt där kunderna finns. Det kan vara slagauktion, digitalt eller private sales. Vi lever i takt med tiden och agerar där de olika kunderna befinner sig. Idag är ju även en del av slagauktionen digitaliserad genom till exempel budgivning online i realtid. Hela samhället genomgår förändringar. Omställningen har redan skett hos oss. Innovation, kunskap och passion finns i företagets DNA sedan 1870, så vi har goda förutsättningar att ta ledarrollen även fortsättningsvis. Sedan vi startade vår nätauktion år 2009 har många av de som tidigare handlade via fysiska auktioner i stället börjat köpa och sälja via internet. Samtidigt har vi nått allt fler yngre människor, privatpersoner och utländska aktörer, fortsätter Louise Arén till Barnebys.

Bukowskis hade ett förlusttyngt år 2015, vilket tyvärr gäller för många av branschens aktörer. Flera av Sveriges äldsta och mest prestigefulla auktionshus har tvingats till rekonstruktion under året när spelreglerna de senaste åren har skrivits om på allvar för att möta framtiden.

Samtidigt är auktionsbranschen en komplex bransch där de små marginalerna kan betyda enormt mycket för resultatet, och där tydligheten kring varumärket blir allt viktigare i en tid då en konsolidering av branschen är en naturlig effekt av utvecklingen.

Å andra sidan kan en långvarig god personlig relation betyda snudd på lika mycket för omsättningen som en väl genomtänkt onlinestrategi, åtminstone på kort sikt. Vilket var fallet när Stockholms Auktionsverk förra veckan fick in ett av de största uppdragen i auktionshusets 342-åriga historia. Läs mer här!

- Vi har haft omställningskostnader och extraordinära kostnader de senaste åren som vi tar nu i år. Bland annat flytt av kontor och goodwillkostnader. Men nu ser vi att det går åt rätt håll, säger Louise Arén.

Barnebys kommer att fortsätta bevaka utvecklingen av auktionsbranschen såväl i Sverige som internationellt i Barnebys blogg. Här kan du prenumerera på vårt nyhetsbrev för att få de senaste nyheterna direkt i din mail.