Saturn Devouring His Son av Francisco de Goya, cirka år 1820

Under 1800-talets inledande år rasade det spanska frihetskriget. Kriget hade inletts efter att Napoleon försökte installera sin bror, Joseph Bonaparte på den spanska tronen. Spanien invaderades år 1808 av franska trupper med ett brutal krig som följd. Goya, och många av hans landsmän berördes djupt av det grymma kriget, något som kom att färga konstnärens verk flera år framöver. Mellan åren 1819-1823 målade Goya en svit på 14 målningar, där de obehagliga motiven avlöste varandra. Serien har kallats de svarta målningarna och den absolut mest skräckinjagande bland dessa är Saturn Devouring His Son (ca 1820).

Henry Fuseli, ”Mardrömmen” år 1781. Foto via khanacademy.org. Henry Fuseli, ”Mardrömmen” år 1781. Foto via khanacademy.org.

Mardrömmen av Henry Fuseli, 1781

Henry Fuseli var en schweizisk konstnär som levde under under 1700- och 1800-talen. I enlighet med de rådande konstidealet målade Fuseli ofta drömska, romantiska verk som kontrasterade mot upplysningens förnuftiga framtidshopp. Storslagen natur, känslostormar och dramatik var återkommande ledord, men Fuselis konst var snarare ett exempel på den sorts romantik som Goya också porträtterade: skräckens romantik. Bland Fuselis verk återfinns Mardrömmen från år 1781, där det mytologiska väsendet Maran ses sitta på bröstet på en sovande kvinna. Verket har ofta tolkats som en återgivning av sömnparalys, ett tillstånd mellan vakenhet och sömn. Inte en målning att ha i sovrummet, det vill säga.

”Severed Heads” av Théodor Géricault, 1819. Foto via wanderwonder.com. ”Severed Heads” av Théodor Géricault, 1819. Foto via wanderwonder.com.

Severed Heads av Théodor Géricault, 1819

Ett av den franska konstnären Théodor Géricaults mest kända verk är Medusas Flotte från år 1819, vilket visades på Parissalongen samma år. Verket, som skakade och berörde många av besökarna visade ett förlist skepp där både överlevande, döende och redan döda låg utspridda vid vraket. Innan Géricault målade verket skapade han en rad målningar av kroppsdelar i studiesyfte. Severed Heads är en av dessa makabra studier.

”The Great Red Dragon av William Blake”, år 1805-1810. Foto via Wikipedia. ”The Great Red Dragon av William Blake”, år 1805-1810. Foto via Wikipedia.

The Great Red Dragon av William Blake, 1805-1810

Den känslosamma konstnären William Blake avskydde oljemåleri, den moderna vetenskapen och modellstudier. Det var endast den berättade konsten som porträtterade historiska skeenden, som egentligen var värdig namnet. Under 1800-talets första decennier målade Blake en serie akvareller, ett uppdrag för att illustrera Jobs bok, The Great Red Dragon. De obehagliga akvarellerna illustrerar Uppenbarelsebokens berättelse om djävulen i drakform. Blakes akvareller inspirerade den amerikanske författaren Thomas Harris när denne skrev boken Red Dragon från 1981. När bokserien så småningom filmatiserades skrämde den i sin tur nästan livet ur biobesökarna.

”The Ghost of a Flea”, William Blake. Fot via Wikipedia. ”The Ghost of a Flea”, William Blake. Fot via Wikipedia.

Blake vittnade flera gånger under sitt liv om att han såg uppenbarelser. För en av sina konstnärskollegor berättade Blake om en speciell vision där han besökts av spöket av en loppa. Upplevelsen resulterade i målningen The Ghost of a Flea (1819-1820), där Blake försökt fånga loppans väsen. Loppspöket bär på ett kärl fullt med blod och dess blick dras girigt mot innehållet.

Clinton Boisvert, lådor i New York, 2002. Clinton Boisvert, lådor i New York, 2002.

Clinton Boisvert, lådor i New York, 2002

Skrämmande konst har inte bara levererats i form av målningar, utan också som tredimensionella verk. I december år 2002, möttes trafikanter i New Yorks tunnelbana av svarta, rektangulära lådor med ett enda ord: “FEAR”. Med det föregående årets terrorattack den 11 september i minnet är det inte svårt att föreställa sig reaktionerna – stationen där lådorna hittades, Union Square stängdes under sex timmar och tunnelbanesystemet utrymdes medan bombexperter undersökte lådorna. De kommande timmarna visade det sig att lådorna faktiskt var en del av ett konstprojekt av Clinton Boisvert, en konststudent på Manhattan.

”The Hands Resist Him av Bill Stoneham” (1972). Foto via cultofwierd.com. ”The Hands Resist Him av Bill Stoneham” (1972). Foto via cultofwierd.com.

The Hands Resist Him av Bill Stoneham (1972)

Ibland är historier som cirkulerar kring vissa verk mer skrämmande än verken i sig. The Hands Resist Him målades år 1972 av den amerikanska konstnären Bill Stoneham. Stoneham baserade verket på ett fotografi från sin barndom, där den unge konstnären poserar mot en glasdörr tillsammans med en grannflicka. Grannflickans ansikte liknar mer en dockas än en människas, och själv ser Stoneham allt annat än munter ut. På andra sidan dörren ses flera händer pressas upp mot dörrens rutor.

Nästan 30 år senare, år 2000 blev målningen föremål för en urban internet-legend när verket las upp till försäljning på Ebay. Familjen som sålde tavlan hade hittat den lutat mot en ladugårdsvägg i Kalifornien och eftersom tavlan verkade kvarlämnad där tog dom med sig den hem. I Ebay-annonsen beskrev de verket som hemsökt – efter att deras fyraåriga dotter sagt att barnen på tavlan bråkade om natten och att pojken faktiskt klivit ut ur ramen flera gånger, satte föräldrarna upp kameror i rummet och hävdade att de lyckats fånga pojken i rörelse på film. Några såna bilder har dock aldrig framkommit.

Ryktena kring tavlan spreds som en löpeld över internet och späddes på ytterligare efter att tre personer som på ett eller annat vis haft med målningen att göra dött. Huruvida verket är hemsökt eller ej har historien kring Bill Stonehams verk berättats tusentals gånger, och Ebay-annonsen från år 2000 visades över 30 000 gånger.

”Collaps”, Dario Puggioni, år 2015. Foto via http://bernheimercontemporary.de/. ”Collaps”, Dario Puggioni, år 2015. Foto via http://bernheimercontemporary.de/.

Collaps, Dario Puggioni, 2015

Bland samtida konstnärer vars konst lämnar en med en minst sagt obehaglig känsla finns Dario Puggioni. Den italienska konstnären föddes i Rom men lever och verkar sedan flera år tillbaka i Berlin. Hans verk är fulla av plågor, förfall och viskar om människans förgänglighet. Bland hans verk återfinns flera riktigt skrämmande målningar, däribland Collaps från år 2015.

”Study After Velazquez’s Portrait of Innocent X” , Francis Bacon 1953. Foto via Wikipedia. ”Study After Velazquez’s Portrait of Innocent X” , Francis Bacon 1953. Foto via Wikipedia.

Study After Velazquez’s Portrait of Innocent X, Francis Bacon 1953

En av 1900-talets mest uppmärksammade konstnärer var den irländske målaren Francis Bacon. Hans surrealistiska ofta groteska målningar bestod ofta av nakenstudier där modeller och vänner förvandlades till råare och köttigare versioner av sig själva. Bacon utgick ofta från andra konstnärers verk då han skapade sina egna. Ett av Bacons återkommande teman var den egna versionen av 1600-talskonstnären Diego Velázquezs porträtt av påven.

Det första av de ungefär 50 verken i serien är Study After Velazquez’s Portrait of Innocent X, är också ett av Bacons allra mest uppmärksammade. Den skrämmande påven är porträtterad mitt i ett skrik. Eftersom att de första verket målades strax efter Bacons fars död menar vissa att porträttet är en slags uppgörelse med fadersfiguren. Andra menar att konstnärens ateism ligger till grund för verket.

”The Temptation of St. Anthony” (1645) av Salvator Rosa. Foto via Wikipedia. ”The Temptation of St. Anthony” (1645) av Salvator Rosa. Foto via Wikipedia.

The Temptation of St. Anthony (1645) av Salvator Rosa

Salvator Rosa var en italiensk konstnär, diktare och musiker som levde under 1600-talet. Han är kanske mest känd för sitt rika landskapsmåleri där enstöringar, soldater och rövare samsades på duken. Rosa tillförde ett tidigare okänt mått dramatik till dåtidens landskapsmåleri och hans verk har ofta ett, för 1600-talsmåleri, ovanligt mått surrealism. Hans målning The Temptation of St. Anthony avbildar myten om Antonios Eremitens vandring i öknen där han frestas av djävulens hejdukar, och har skrämt betraktare under flera hundra år.

”Diomedes Being Eaten by His Horses”, Gustave Moreau 1865. Foto via Wikipedia. ”Diomedes Being Eaten by His Horses”, Gustave Moreau 1865. Foto via Wikipedia.

Diomedes Being Eaten by His Horses, Gustave Moreau 1865

Vad händer om dina sällskapsdjur vänder sig mot dig? Gustave Moreaus 1800-talsverk Diomedes Being Eaten by His Horses drar inspiration från grekisk mytologi och berättelsen om Herakles åttonde storverk. Jätten tillika den thraiska kungen Diomedes höll sig med fyra vilda bestialiska hästar. Märrarna levde på människokött och med dessa plågade Diomedes den omkringliggande bygden. Herakles, den grekiska mytologins allra största hjälte befriade folket från Diomedes skräckstyre genom att efter att ha bekämpat kungen i strid, mata dennes hästar med Diomedes kropp.

”Ljuvligheternas trädgård”, Hieronymous Bosch. Foto via Wikipedia. ”Ljuvligheternas trädgård”, Hieronymous Bosch. Foto via Wikipedia.

Ljuvligheternas trädgård, Hieronymous Bosch 1490-1510

En av världens mest omtvistade målningar är utan tvekan Hieronymous Boschs Ljuvligheternas trädgård, ibland kallad Lustarnas trädgård. Verket, som är en triptyk, målades någon gång mellan år 1490-1510. Den stora oljemålningen skildrar den bibliska skapelsen, från Eva och Adams första möte till ett landskap fullt av människor och okända frukter till helvetes plågor. Verkets intrikata symbolism har tolkats otaliga gånger under århundradenas lopp eftersom mycket litet är känt om Boschs liv och intentioner. Verkets högra panel som skildrar helvetet är kaosartad och full av djävulska väsen, plågade människor, rasande eld och död.