René Lalique kom till världen år 1860 i Aÿ-en-Champagne i franska Marne-regionen. Ett par år senare lämnade familjen hemstaden för Paris men skulle fortsätta återvända under sommarledigheterna och René kände en fortsatt stark koppling till Aÿ under återstoden av sitt liv.

En ateljé i Paris

Lalique blev snart uppmärksammad för framgångsrika samarbeten med stora smyckeshus som Jacta, Cartier och Boucheron. År 1885 övertog han en ateljé av juveleraren Jules Destape på Place Gaillon i Paris - och framgångssagan Lalique kunde dra igång på allvar.

René Lalique, vas från 1912. Bild: Barnebys René Lalique, vas från 1912. Bild: Barnebys

Materialval

René Lalique ‘Thistle’, halsband designat som ett spjälverk med tistlar i mörkblå, lavendel och rosa emalj, safir, diamantlöv och taggar med geometriska emaljdetaljer i blått, 18k guld. Samt brosch och armband i samma material. Formgivet år 1900. Bild: Barnebys René Lalique ‘Thistle’, halsband designat som ett spjälverk med tistlar i mörkblå, lavendel och rosa emalj, safir, diamantlöv och taggar med geometriska emaljdetaljer i blått, 18k guld. Samt brosch och armband i samma material. Formgivet år 1900. Bild: Barnebys

I en tid där originalitet och kreativitet ofta övergavs för pråliga ornamentala smycken överrösta med ädelstenar var Lalique en frisk fläkt. Materialet var centralt för hans design. Guld och ädelstenar användes, men kombinerades gärna med enklare stenar, pärlor, elfenben, horn och glas.

René Lalique, halsband med ovalt hänge föreställande Sara Bernhardt som Mélissande i La Princesse Lontaine. Hänget är omgivet av en ram av löv i 18k guld och tre diamanter. Under denna hänger en droppformad amethyst. Designad år 1898, halsbandet var en gåva från Edmond Rostand till Sarah Bernhardt. René Lalique, halsband med ovalt hänge föreställande Sara Bernhardt som Mélissande i La Princesse Lontaine. Hänget är omgivet av en ram av löv i 18k guld och tre diamanter. Under denna hänger en droppformad amethyst. Designad år 1898, halsbandet var en gåva från Edmond Rostand till Sarah Bernhardt.

Under år 1888 började han även märka sitt arbete med en stämpel med sina initialer.

Vid 1890-talet hade Laliques arbete redan rönt stor framgång och popularitet. Under samma tid som han öppnade sin tredje ateljé på 20 Rue Thérèse, började René Lalique arbeta i glas i mycket större utsträckning än innan.

Paris Exposition Universelle

René Lalique, "Pommier" Veilleuse Brule-Parfym i frostat glas med träbas. Märkt R. Lalique och Robj/Paris, från 1921 René Lalique, "Pommier" Veilleuse Brule-Parfym i frostat glas med träbas. Märkt R. Lalique och Robj/Paris, från 1921

Lalique skulle fullkomligt revolutionera tidens smyckeskonst och design. Han sågs som ledande i sitt fält även bland sina kollegor och var omåttligt populär bland förnäm societet, kungliga hov och förmögna samlare.

År 1900 ses som en höjdpunkt av Renés karriär då han deltog i Exposition Universelle i Paris och belönades med ärofyllda Legion d’Honneur.

François Coty

René Lalique, Parfymflaska ‘Eucalyptus’ från 1919. Bild: Barnebys René Lalique, Parfymflaska ‘Eucalyptus’ från 1919. Bild: Barnebys

Lalique tillgängliggjorde parfym i vackra flaskor till ett överkomligt pris och snart hade han revolutionerat ännu en industri. René skulle från och med då helt ägna sig åt parfymsektorn och glastillverkningens ädla konst. Därmed lämnade han sina smyckens Art Noveau för glasmästeriets Art Deco.

Alsace glasugnar

René Lalique, vas ‘Tristan’, från ugnarna i Alsace. Bild: Barnebys René Lalique, vas ‘Tristan’, från ugnarna i Alsace. Bild: Barnebys

International Exposition of modern industrial and decorative arts.

Lalique deltog den internationella designmässan år 1925. Evenemanget gav inte bara Art Deco en rejäl skjuts utan blev även en stor triumf för Renés glasarbete. Hans personliga hantverk och stil karaktäriseras av kontraster mellan det klara och det frostade glaset - ibland med inslag av patina, emalj och målat glas.

När man talar om 20-talslyx nämns ofta René Lalique strax därefter. I slutet av årtiondet överöstes konstnären med beställningar och uppdrag, bland annat flertalet storskaliga inredningsprojekt. Han tillfrågades bland annat att leda inredningsarbetet av vagnarna på Côte d’Azur Pullman Express.

Côte d’Azur Pullman Express år 1929. Bild: Pinterest Côte d’Azur Pullman Express år 1929. Bild: Pinterest

Ett annat framgångsrikt uppdrag bland hans många högprofilerade projekt var utformningen av den framgångsrika modedesignern Madeleine Vionnet coturesalonger, glasdörrar till Prins Yasuhiko Asaka’s residens i Tokyo och en fontän till Galerie de Champs-Elysées i Paris. Han skapade även den stora glasmatsalen på lyxkryssaren Normandie som han  bland annat dekorerade med vackra takkronor.

I samma veva, år 1935, öppnade Lalique ännu en butik på 11 Rue Royale i Paris.

René Lalique, vas ‘Gros Scarabées från 1923. Bild: Barnebys René Lalique, vas ‘Gros Scarabées från 1923. Bild: Barnebys

Bortgång och arv

Lalique är idag ett väletablerat varumärke med lyxbutiker över hela världen. Dessutom finns det en fortsatt hög efterfrågan på äldre föremål från Lalique från en skara hängivna samlare. Trots att priserna pikade under det tidiga 1990-talet och sedan sjönk, har glasföremål från Lalique gjort en comeback på senare år.

René Lalique, vas ‘Hirondelles’ från 1919. Bild: Barnebys René Lalique, vas ‘Hirondelles’ från 1919. Bild: Barnebys

 

År 2011 öppnade Laliquemuseet i Wingen-sur-Moder. Museets 650 föremål kreerade av René Lalique och hans arvingar vittnar om det enorma avtryck han satte på glaskonsten och Art Deco i stort.

Spana in Barnebys föremål från Lalique här!

Men först har Martin Millard, chef på auktionshuset Cheffins, ett råd att ge: “The range of patterns from Lalique have been less susceptible to the whims of fashion than the colours or finishes, however, the general rule is that opalescent or coloured pieces are more highly-prized than clear or frosted glass examples”

Kan va bra att komma ihåg när du ger dig in i budgivningen.

Taggar