Ovanlig delfinstol av Hans J. Wegner, Johannes Hansen, Danmark, 1950 Ovanlig delfinstol av Hans J. Wegner, Johannes Hansen, Danmark, 1950

Ovanlig delfinstol av Hans J. Wegner, Johannes Hansen, Danmark, 1950

Mästaren av dansk design, Hans Wegner, skapade över 500 stolsmodeller under sin karriär. Bland dessa är det framförallt en stol, Delfin, som sticker ut lite extra eftersom designen aldrig sattes i produktion och därför existerar idag endast ett fåtal exemplar.

Wegners minimalistiska design påminner om naturens mjuka former och hans stil beskrevs ofta som ‘organisk funktionalitet’. Han kombinerade gärna rottingflätning med olika träslag för att ge sina skapelser ett organiskt och naturligt formspråk.

Oxe, påfågel och snäckor, Wegner var inte bara inspirerad av naturen när det kom till material, utan även till form. Hos delfinstolen påminner designen om delfinens former med dess böjda linjer längst med stolens rygg och fenornas struktur i stolens ben och armar. Oxstolen var enligt ryktet Wegners favoritstol och där var designen lekfull med former som påminde om horn. Ryggen på Påfågelstolen var ett genombrott inom möbeldesign, med former som efterliknar fågelns stjärtfjädrar.

Michael Coffeys handgjorda möbler är ett hantverk i sig och hans design har kommit att beskrivas som ‘funktionell skulptur’. Kobrastolen och det tillhörande skrivbordet har tillverkats med fokus på träets egenskaper.

Michael Coffey i gungstolen Afrodite. Michael Coffey i gungstolen Afrodite.

Idag arbetar Michael Coffey fortfarande i sin studio i Massachusetts. Sedan 1978, då han upptäcktes tack vare sin Afrodite-gungstol, har Coffey använt naturen som en källa för inspiration i sina verk. De mjuka, silkeslena och vågformade linjerna i hans verk reflekterar jorden, havet och djuren.

“När jag först började tillverka möbler kände jag mig begränsad av konventionella idéer om hur möbler borde se ut och hur de borde byggas. Nu tar jag mig istället an mina verk på ett lika fundamentalt vis som med en skulptur, även om jag stått emot impulsen att övergå till en ren icke-funktionell form.” - Michael Coffey

Kopplingen mellan natur och den minimalistiska konstnären Frank Stella är kanske inte lika självklar, men faktum är att hans mattor kommit att fungera på samma sätt som en canvas.

Under det tidiga sextiotalet var amerikanska konstnärer intresserade av att introducera textiler som ett konstnärligt medium. Charles E. Slatkin Galleries i New York observerade denna trend och öppnade år 1968 en utställning med titeln 'American Tapestries', som visade konstverk i textil skapade av Pop art- och abstrakt/expressionismens konstnärer.

De konstnärer som var involverade i utställningen skickade skisser över sina konstverk till Indien där de sedan vävdes.

En andra utställning ägde rum år 1970, med titeln ‘Modern Master Tapestries’, där uttrycket ‘tapestry’ applicerades på både väggbeklädnader och mattor. Syftet med utställningen var att tolka den antika traditionen att väva på ett modernt vis. Stellas ‘River of Ponds’ var ett av utställningsobjekten, i en upplaga om 20 exemplar.

Den antika traditionen att väva i kombination med Stellas minimalistiska filosofi resulterade i ett organiskt verk.

 

Alla verk som är nämnda i artikeln finns att hitta hos Decaso, en digital marknadsplats med noggrant utvalda modernistiska och antika möbler och dekorativa konstobjekt. Se fler föremål hos Decaso!