Åke Axelsson (f. 1932) är en av Sveriges mest erfarna möbel- och inredningsarkitekter och delägare till Gärsnäs. Senast aktuell med Café Facile, Bo Greitz nya krog på Luntmakargatan, Stockholm. Deltar i Stockholm Furniture Fair 2014 med sin nya möbelserie Nomad.

På 60-talet när jag var ung som formgivare hade jag en idé om att tillverka mina egna möbler och sälja direkt från verkstaden i Vaxholm. Det var lite för romantiskt – inte kunde jag försörja en familj på det! Idag, efter femtio år av arbete med att inreda och möblera Sveriges offentliga miljöer, gör jag ett nytt försök, då jag i egen webbshop marknadsför möbler som i alla avseenden uppfyller kraven på ekologiskt gemomtänkta produkter.  I möbelserien Nomad försöker jag ge form åt en tydlig ideologi: att inte blunda för de livsavgörande miljöfrågor som vi är mitt uppe i. Men är det då verkligen möjligt att tala om ekologisk design?

Åke Axelsson. Foto: Gustav Törnqvist.

Låt mig citera den engelske formgivaren Jasper Morrison i det brev som var hans bidrag till Eco Habitare–mässan i Helsingfors 2009 där jag deltog med min första,  i alla delar genomtänkta ekologiska möbel, stolen Wood (Gärsnäs):

 

"Jag är inte säker på att design överhuvudtaget kan vara ekologisk. Tänk er en stol som tillverkats utan någon energitillsats, som håller i evighet alternativt kan återbrukas utan att förorena miljön. Det vore ju idealet, inte sant, men betänk då att stolen måste katalogiseras, lagras, packas, transporteras, visas och slutligen levereras till kund, och du inser snart att stolen i sig bara är halva problemet. Den enda nollutsläppsmöbel jag kan tänka mig, är den man köper secondhand, promenerar hem med och tar tillbaka till affären den dag man inte vill ha den längre. Jag som formgivare vill emellertid gärna tro att det finns en ansvarsfull design där miljöpåverkan av lagerhållning, paketering och transport är minimiserade och där stolens form i sig själv garanterar att den får ett långt liv och inte bara utgör ett resursslöseri".

Jag delar hans beskrivning, men vill inte kapitulera för svårigheterna. Vi lever i en värld där hjulen för allas vår överlevnad måste snurra vidare, men det är vårt ansvar som formgivare att medverka till en långsiktigt hållbar utveckling. Där småskalig hantverksbaserad tillverkning kan vara ett komplement i nära samarbete med en mera storskalig industriell produktion. Genom att ta vara på den kunskap som idag finns, och med lite god vilja, kan vi minimera skadeverkningarna - istället för ett fortsatt hänsynslöst utnyttjande av allas gemensamma resurser.
Låt mig här citera Mats Olsson, professor i markvetenskap vid Sveriges lantbruksuniversitet, som jag bjöd in till ett samtal med formgivare för ett par år sen:

”Uppfattningen är, baserat på vetenskapliga resultat, att hög produktion och klok användning av skogsråvara är bra för klimatet. Det beror främst på den s k substitutionseffekten, dvs trä ersätter annat material som vid sin tillverkning avger fossilt koldioxid, t ex från stål , aluminium, betong och plast. Det beror också på att träprodukter utgör ett kollager som binder kol och hindrar det att komma ut som koldioxid. Detta gäller främst långlivade produkter såsom kvalitetsmöbler, hus etc. Om mängden av t ex trämöbler ökar så betyder det en nettoinbindning av koldioxid. Produkterna utgör en slags förlängd skog. Och ju längre deras livslängd är desto bättre - då hinner den nyplanterade skogen växa upp och i sin tur binda koldioxid. Såsom jag ser det, är livslängden en nyckelfaktor i det ekologiska tänkandet."

I möbelserien Nomad använder jag bara bokträ från FSC-certifierade skogar. Form och konstruktion har tillkommit för att minimera virkesåtgång, lager- och transportvolym, utan att göra avkall på möblernas funktion och komfort. Gestaltningen är så enkel att möblerna kan tillverkas av små företag -  ett försök att slå hål på myten om att småskalig produktion blir oåtkomligt dyrt. Uttryck och konstruktion är förankrade i en flertusenårig möbelhistoria. Internetfösäljningen möjliggör direktkontakt mellan tillverkare och köpare - det som jag försökte göra för 50 år sen.

Design: Åke Axelsson

Men självklart, secondhandmarknaden som Jasper Morrison talar om, det är väl fantastiskt! Men den förutsätter att det finns möbler som överlever sina köpare och  det gör inte möbler som tillverkas under dåliga arbetsförhållanden där det är som billigast. Jag ser t ex att möbler, som jag ritade och som tillverkades på 70talet för någon offentliga miljön. allt oftare bjuds ut på webben för ett nytt liv hemma hos någon. Underbart!
Åke Axelsson (www.akeaxelsson.com)

 

 

Vi skriver mer om Åke Axelsson i Barnebys Antikskola, som du finner här!

 

 

 

Kommentera