Årets auktionsbubblare har utan tvekan varit en karmstol. De flesta auktionshus har tillskrivit möbeln den norske formgivaren Martin Olsen. Men turerna har varit många och ovissheten stor. Från att stolarna kostade ett par hundralappar på loppis för några år sedan och ett par tusenlappar på auktion så är det idag snarare regel än undantag att stolarna skjuter iväg till tiotusentals kronor vilken auktion de än hamnar på. (Just nu finns det tre sökträffar på stolen på Barnebys)!

När priserna började stiga för fem år sedan tyckte många att stolen hade vissa likheter med andra möbler(stolen Lilla Petra) formgivna av danske arkitekten Viggo Boesen varför den till en början kopplades till fel formgivare. När Nasjonalmuseum i Oslo skrev att stolen formgavs av den norske formgivaren Martin Olsen och producerades av VIK & BLINDHEIM på 1950-talet på museets hemsida trodde de flesta att nöten var knäckt. Men så var inte fallet.

Det har nämligen inte funnits någon formgivare i Norge med namnet under aktuell tid. Däremot har det funnits en affär med samma namn i utkanten till Oslo som sålde stolen Clam Chair.

Clam-Chair_Phillips_danish-design Varsågod att sitt i 1,5 miljoner kronor!

Med andra ord har köpare spenderat hundratusentals kronor för en stol som varken de eller auktionshusen haft en aning om vem som har gjort den. Vårens försäljningar toppades i Sverige av Bukowskis med 160 000 kronor för en stol, medan auktionshuset Phillips har lyckats få hela 146 000 pund för ett par(utropet var 15-20 000 pund). Vilket kan översättas till cirka 700 000 kronor styck!

Ganska ofattbar prisbild om man synar stolens kvalitet i sömmarna. Stolarna som är förhållandevis enkla i sitt uttryck och inte heller särskilt avancerade sett till konstruktion och hantverk har någonting "Musse Pigg"-liknande över formgivningen. För att citera en museiman på Designmuseet i Norge - "de bör vara värda 200 kronor"(förvisso norska). Men det är klart när det kommer till trender så är ofta prisbilden mer baserad på någon eller någras förmåga att paketera saker och ting på rätt sätt till rätt människor vid rätt tidpunkt. Och ska sanningen fram så är det inte främst skandinaver som bjuder högst på sina egendesignade möbler och konsthantverksföremål och då kanske det inte är hela världen om formgivaren är dansk, svensk eller norsk.

Tittar man på stolarna så varierar de dessutom en del, trots att de ser identiska ut vid första ögonkastet. Vilket inte är så konstigt då de finns flera tillverkare av stolen.

Men vem är det då som formgivit den enormt populära stolen?

Till en början när stolarna dök upp hade man problem att tillskriva stolen någon formgivare men med tiden fick det bli Martin Olsen från Norge. Det i sin tur har fått hela världen att plötsligt rikta blickarna mot norsk design. Efter att man hittat  en reklamannons för danska Nordisk Staal- & Møbel Central i tidskriften "Bygge og Bo" från November 1945 så blev dock förvirringen ännu större. Fåtöljen har alltså formgivits för Nordisk Staal & Möbel Central i Danmark men har alltså även licenstillverkats av Vik & Blindheim, Sykkylven i Norge. Och det tar inte slut där.
"Clam-Chair"_Philip-Arctander_Lauritz.com_BarnebysDessa exemplar av Muslingestolen eller Clam Chair som Lauritz just nu har till salu är till exempel licenstillverkade av Sune Johanssons Möbelfabrik i Nässjö. Medan Nordisk Staal & Möbel Central i Danmark står för den ursprungliga formgivningen 1944. Med andra ord finns det åtminstone tre olika kända producenter av stolen så här långt.

Clam-Chair_Lauritz.com_Philip-Arctander_karm Vackert men enkelt...

Efter mailkontakt med en tidigare kollega från min tid som Antikdeckare i  TV, Josefina Mandaric som numera arbetar på Lauritz.com så började jag titta närmare på vad man egentligen visste om dessa dyrbara stolar.

Den som söker skola finna, heter det ju. Efter att ha letat igenom arkiv och talat med olika museimän så tycks det ändå vara en dansk designer som ligger bakom den numera kultförklarade stolen. Närmare bestämt Philip Arctander. Teorin stärks av det danska auktionshuset Bruun Rasmussen som även fått den bekräftad av vännen och arkitektkollegan Poul Erik Skriver, som länge var var redaktör för The Architect.

Philip Arctander som utbildade sig vid Kunstakademiets arkitektskole startade eget efter examen 1939. I en artikel i Nyt tidskrift for Kunstindustri från 1944 rapporteras om att sex formgivare har fått i uppdrag att delta i en möbeltävling för den nye möbelaktören NY FORM A/S i Köpenhamn. En av dem är Philip Arctander. Stolen Clam Chair formgavs alltså 1944 och presenterades första gången 1945 på den nyöppnade möbelaffären NY FORM A/S i Köpenhamn tillsammans med de övriga bidragen. Fram till 1947 tillverkar han ett antal möbler innan hans karriär allt mer riktar in sig mot den arkitektoniska världen genom arbete på the Danish Building Research Institute(SBI).

Även svenskarna får bekanta sig med stolen redan på 1940-talet. I det svenska magasinet FORM figurerar stolen, men utan armstöd, i ett inredningsreportage hos en dansk familj redan 1947.

Bruun Rasmussen låter hälsa att de i framtiden tack vare noggranna efterforskningar kommer katalogisera stolen “Phillip Arctander: Clam chair, designed 1944. Made in the late 1940s for Nordisk Staal & Møbel Central.” Förutsatt att det inte är någon av de licenstillverkade stolarna som den som nu är till försäljning på Lauritz, förstås.

Clam-Chair_Philip-Arctander_Lauritz.com_märkning_Barnebys Märkningen berättar en hel del

Vi får väl se om det påverkar sommarens och höstens priser. Inte nämnvärt skulle jag tro. Även om priserna förstås kommer att gå ner när trenden börjar lägga sig och för många stolar kommer ut på marknaden. Men det lär inte hända före midsommar i alla fall. Så sitt lugnt, åtminstone till auktionshusen börjar annonsera höstens inlämningsperiod. Då kan det vara tid att resa sig ur stolen.

Glad Midsommar!

 

 

Kommentarer