Londons Fashion and Textile Museum inviger i oktober inte en, utan två nya utställningar dedikerade 1930-talet modefotografi. De båda utställningarna Night and Day: 1930s Fashion och Photographs and Cecil Beaton: Thirty from the 30s erbjuder en inblick i 1930-talets modehistoria och återspeglar därmed även några av de sociala förändringar i samhället som perioden såg.

blog blog

Trots att 1930-talet var en period som främst dominerades av allvarlig ekonomisk stagnation till följd av börskraschen 1929, hade årtiondet även sina glansdagar och var en tid av ikonisk modedesign. 1920-talets flapper-mode ersattes av längre och lösare plagg, där axlar och ärmar stod i fokus tillsammans med både rena linjer och effektfulla mönster.

Samtidigt som modet förevigades av decenniets största fotografer utvecklades nya tekniker och metoder som inte bara revolutionerande modefotografiet, utan även fotografiet i stort. Fortfarande kraftigt influerat av 1920-talets surrealistiska konströrelse var fotografiet oväntat drömskt och innebar nya visuella uttryck. Ljussättning spelade en allt större roll och användes för att skapa dramatiska former och starka kontraster. Samtidigt användes juxtaposition för att utmana betraktarens uppfattning av verklighet och sanning.

blog (1) blog (1)

Några av de mest populära motiven var 1930-talets filmstjärnor – med sin glamorösa och försiktigt sensuella framtoning exemplifierade kvinnor som Michèle Morgan, Elsa Schiaparelli och Marlene Dietrich decenniets chica mode.

En av de mest inflytelserika porträttfotograferna var Cecil Walter Hardy Beaton. Beaton föddes år 1904 och är ansedd som en av Storbritanniens mest tongivande fotografer genom tiderna och hans död år 1980 skapade internationella nyhetsrubriker. Beaton gjorde inte bara oförglömliga arbeten för magasin som Vogue, Harper’s Bazaar, Life och The Sketch i form av modereportage utan var även målare, inredningsarkitekt och kostymdesigner. Beatons karriär sträckte sig över drygt 50 år och nästan 40 år efter sin död är fotografen fortsatt lika uppskattad och älskad i modevärlden.

I sin ungdom var Beaton en självklar del av Londons bohemiska, välbärgade elit som gick under samlingsnamnet Bright young things.

Cecil Beaton, The Soapsuds Group på the Living Posters Ball, 1930. Foto: Fashion and Textile Museum Cecil Beaton, The Soapsuds Group på the Living Posters Ball, 1930. Foto: Fashion and Textile Museum

Efter att ha gjort sig ett namn i Londons societet, gav sig den tjugofemåriga fotografen av till New York. Där skulle han fortsätta fotografera celebriteter och kultureliten för att så småningom debutera i filmvärlden och vinna Oscars för Gigi och My Fair Lady med sina enastående kostymdesigner.

blog (3) blog (3)

Trots att Beaton senare under sin karriär skulle skifta fokus från modefotografi till att kritiskt granska och skildra andra världskrigets förödelse är utställningen Thirty from the 30s på Fashion and Textile Museum tillägnad enbart hans verk just från 1930-talet, där flera av de mest kända porträtt av bland annat Salvador Dali, Elsa Schiaparelli, Marlene Dietrich, Katherine Hepburn och Mary Taylor finns representerade.

Cecil Beaton, Loretta Young, 1938. Foto: Sotheby's Cecil Beaton archive Cecil Beaton, Loretta Young, 1938. Foto: Sotheby's Cecil Beaton archive

Utställningen som är organiserad i samarbete med Cecil Beaton Studio Archive innehåller även ett urval av bilder från Beatos famösa fester som hölls i hans hem i Ashcombe.

Ska du besöka London i höst? Läs mer om utställningarna här!

Här kan du söka efter fotografi på Barnebys.