Vi har alla hört fraserna: Diamonds are a girl's best friend. - Marilyn Monroe, Big girls need diamonds. - Elizabeth Taylor och A diamond is forever. - Mary Frances Gerety.

Marilyn Monroe sjunger Diamonds are a girl's best friend i filmen Gentlemen Prefer Blondes (1953) Marilyn Monroe sjunger Diamonds are a girl's best friend i filmen Gentlemen Prefer Blondes (1953)

Om du inte känner till personen som sa den sista frasen behöver du inte oroa dig - du är inte ensam. Kanske är "A diamond is forever" det mest kända uttrycket om diamanter och kommer från en av de första reklamkampanjerna som gjordes för att marknadsföra diamanter. Copywriter var Mary Frances Gerety, något vi återkommer till.

Allt började med depressionen 

I århundraden hade ädelstenen varit en symbol för välstånd och överlägsenhet ända sedan handeln med stenar tog fart på 1400-talet. Under 1930-talets mitt hade ädelstenen blivit synonym med kärlek och giftermål. Intressant nog slog dagens idé om diamanter som kärleksförklaring rot samtidigt som USA återhämtade sig från den stora depressionen. Inte att förvånas över hade diamantförsäljningen under 1920 och 1930 talen sjunkit rejält då ingen hade råd med den typen av lyx. Idag är diamantmarknaden värd ungefär 65-70 miljarder dollar globalt, men 1939 låg försäljningen av diamanter på knappa 20 miljoner dollar.

Modell med diamantörhängen, 1934. Bild: Livejournal Modell med diamantörhängen, 1934. Bild: Livejournal

År 1938 bestämde sig De Beers, världens ledande diamantleverantör som i stort sett hade monopol på marknaden, att det var dags för att marknadsföra sig för att öka försäljningen. Men reklambyråns undersökningar visade att diamanter uppfattades som något reserverat en ultrarik överklass och inte vem som helst. De hade en nästan omöjlig uppgift framför sig.

Se vad som finns av De Beers på auktion just nu.

Efterkrigstidens boom

Det var inte förrän sent 1940-tal som De Beers och reklambyrån kom på frasen som skulle påverka vår uppfattning av diamanter så extremt. Men det höll nästan på att inte bli av. Mary Frances Gerety, en ung copywriter, kom på frasen en sen kväll när hon satt och försökte komma på en slogan som skulle bli pricken över i:et i reklamkampanjen. Och samtidigt som frasen "A diamond is forever" inte fick de förväntade reaktionerna på pitch-mötet, så hamnade den på alla reklamkampanjer som föreställde ett ungt par på sin smekmånad. Tillsammans med en kampanj där man försökte få Hollywood-kändisar att alltid bära diamantsmycken blev frasen De Beers officiella motto de kommande 50 åren.

De Beers reklamkampanj A diamond is forever. Bild: Forevermark De Beers reklamkampanj A diamond is forever. Bild: Forevermark

Bara några år efter att man släppt kampanjen hade diamantförsäljningen ökat med 55 percent. I en rapport från 1951 från De Beers reklambyrå kan vi läsa att “the diamond engagement ring tradition is consistently growing stronger. Jewellers now tell us ‘a girl is not engaged unless she has a diamond engagement ring.’”

Under de kommande 30 åren ökade diamantförsäljningen i USA till 2,1 miljarder dollar och gjorde reklamkampanjen till en av de mest lyckade kampanjerna i reklamhistorien. Frasen "A diamond is forever" blev utnämnd till "Slogan of the Century" av Advertising Age, den ledande publikationen inom reklamindustrin.

Diamanters betydelse idag

Så har diamanters mystik, lockelse och betydelse stått sig de senaste årtiondena? Ett tecken på att de har det är att efter ett avbrott från sina kampanjer 2008 har De Beers från och med 2015 återinfört sin slogan.

Audrey Hepburn i Breakfast at Tiffany's. Bild: Steven Benedict Audrey Hepburn i Breakfast at Tiffany's. Bild: Steven Benedict

Idag bryts ungefär 26 000 kg diamanter om året samtidigt som 100,000 kg är syntetiserade. Syntetiserade diamanter framställs i laboratorium genom en kemisk process. En kombination av frågor rörande politik och mänskliga rättigheter när det kommer till brytning av diamanter och en ökad industriell efterfrågan på diamanter har drivit på produktionen av syntetiserade diamanter. Men samtidigt anses de inte vara av samma kvalité som äkta diamanter.

Se alla diamanter på auktion här!

År 2016 kungjorde De Beers VD att världens utbud på diamanter nådde en peak föregående år på grund av ökade utvinningskostnader. Äkta diamanter, oavsett de nya eller de som skapats innan man uppfann den artificiella framställningen av diamanter, är mer värdefulla än någonsin tidigare.

Oprah Winfrey på Golden Globe Awards 2018, klädd i svart i protest mot sexuella övergrepp och ett par sprakande diamantörhängen. Foto: Ramona Rosales Oprah Winfrey på Golden Globe Awards 2018, klädd i svart i protest mot sexuella övergrepp och ett par sprakande diamantörhängen. Foto: Ramona Rosales

Kortfattat fortsätter efterfrågan på diamanter vara hög. Och samtidigt som förlovningsringen fortsätter driva på försäljningen av diamanter indikerar dagens trender att det är mer sannolikt att en kvinna köper ett diamantsmycke till sig själv samt att det är mer sannolikt att gifta kvinnor köper smycken till sig själv än singlar. Med det sagt förutsäger 2017 års Global Diamond Industry Report att efterfrågan på diamanter kommer sjunka.

Men för både samlare och juvelerare kommer priserna, oavsett nyproduktion eller antikviteter, att öka med åren och diamanten fortsätter vara en utmärkt investering.

Vill du lära dig mer om diamanters slipning och kvalité? Klicka här för att komma till Barnebys diamantguide!