Efterlyses: Nytt auktionshus 

De senaste åren har varit ett stålbad för auktionshus världen över, och den nödvändiga digitaliseringen har för många varit en både kostsam och plågsam process. Nu börjar allt fler vända röda siffror till vinst, samtidigt som nya auktionshus efterlyses när den pågående konsolideringen av branschen tar nya vägar.

Efterlyses: Nytt auktionshus 

Det är inte bara auktionsbranschen som har haft svårt att hitta den ”gyllene medelvägen” eller ännu hellre, framgångskonceptet i den nya tidens köp och säljbeteende online. 

Utmaningarna har varit liknande i de flesta branscher. Allt från musik och upplevelseindustrin till banker och finansbolag. Liksom transport och försäkringsbolag till hotellbranschen och dagligvaruhandeln. Det som ofta kallas ”retail” och som även satt något av en standard för den nya generationen auktionsbesökare. 

Men precis som i många andra branscher börjar man äntligen, sakta men säkert, hitta formen. Även om det för de flesta är en bit kvar. 

Andreas Rydén och Louise Arén. Foto: Bukowskis.
Andreas Rydén och Louise Arén. Foto: Bukowskis.

Marknadsledare vänder till storvinst
Ett av de auktionshusen som gjort stora förändringar de senaste åren är, i Sverige marknadsledande, Bukowskis som gått från mångmiljonbelopp i förlust flera år i rad till drygt 8 miljoner i vinst 2017. Vilket man ökade till knappt 23 miljoner för 2018. Det innebär en resultatsökning på 170%. 

Även Bukowskis omsättning ökar. Från 819 år 2017 till 833 miljoner kronor år 2018. Vilket innebär att det anrika auktionshuset som grundades av en polsk flykting för ungefär 150 år sedan idag har cirka 60% av den svenska auktionsmarknaden.

Så vad är det man plötsligt lyckats med? 

Framför allt har man lyckats attrahera försäljningar av riktigt dyrbara föremål, och höjt snittpriset per såld vara, vilket i sin tur ger högre provisioner, men framför allt mer vinst per sålt föremål.

Något som många auktionshus verksamma både i fine art och volymsegmentet brottas med. Förutsatt att de ska leva upp till samtidens kunders nya krav på användarvänlighet, servicegrad, ångerrätt, smidiga transportlösningar och samtidigt trovärdig expertis. 

Höjer ribban men förlorar nybörjare
Bukowskis har nyligen beslutat att lämna det stora volymsegmentet bakom sig genom att höja ”lägsta” utropspris på onlineauktionerna. Men man har även valt att införa en lägsta budgräns. Det innebär att man som budgivare måste lägga bud på 2 000 kronor som lägsta bud på Bukowskis samtliga auktioner.

Säkert ett noga avvägt beslut.

Det enda man får vara försiktig med är när nästa lågkonjuktur sätter klorna i auktionsbranschen. Då är det toppobjekten, och framför allt det så kallade mellansegmentet som brukar stryka på foten först.

Samtidigt har man stängt ner de rullande onlineauktionerna i Göteborg, även om intag, utlämning och värdering av föremål fortsätter som tidigare. 

Auktionshuset har även dragit ner på personal i såväl Malmö som Finland, och man har sålt tillbaka sina andelar i Bukowskis Real Estate till mäklaren Catharina Bernstein.

För några år sedan gjorde man en liknande resa i Norrköping. 

Efter att Bukowskis 2011 köpte före detta Norrköpings Auktionsverk för en skyhög prislapp, samt investerade tungt i utbyggnad och modernisering av lokalen beslutade man fyra år senare för att stänga igen verksamheten i Norrköping och återgå till representanter och ordinarie experter i Stockholm för att täcka det spännande intagningsområdet i Östergötland och Västergötland. 

Här kan du läsa mer om nedläggningen av Bukowskis i Norrköping!

Anledningen till Bukowskis djärva beslut är främst den dyra hanteringskostnaden i form av personal och logistik och fortsatt ökat fokus på så kallade ”Fine Art-auktionerna”. 

Inside Bruun Rasmussen
Inside Bruun Rasmussen

Ny auktionsform för att öka volymen
Även Danska auktionshuset Bruun Rasmussen som också flyttat fram sina positioner på den nordiska auktionsmarknaden de senaste åren har sedan länge valt att fokusera på kvalitets och temaauktioner och förstått värdet av sitt varumärke och inte minst experternas roll och kompetens.

Samtidigt har man avancerat rejält när det kommer till online-auktioner och hittat en modell som med tiden blivit lönsam. 

Men istället för att som den svenska konkurrenten avsvära sig det verkliga volymsegmentet frivilligt så har Bruun Rasmusen lanserat en ny auktionsmodell som går under namnet ”Direct Auction”, utöver sina vanliga framgångsrika online-auktioner. 

Den nya formen av auktion går förenklat ut på att föremålet aldrig besöker auktionshuset, utan värderas av auktionshusets experter via bild i första hand och eventuellt expertbesök om så behövs. Därefter läggs föremålet upp till försäljning och visas på Bruun Rasmussens sajt och kan därigenom nå det kunduniversum som auktionshuset besitter samtidigt som man kan kapitalisera på det välkända och förtroliga varumärket. På så sätt slipper Bruun Rasmussen kostsam hantering och transporter, vilket i sin tur gör att man kan erbjuda lägre kostnader för säljaren. 

Auktionsbranschen är tämligen unik jämte mäklarbranschen på det sätt att man företräder både säljer och köpare. Det i sin tur innebär ju även att man tar betalt av de båda i form av en slags förmedlingsprovision. 

När det kommer till fine art-auktionerna är det inte mycket att dryfta om, även om säljprovisionerna ofta är prutade. Särskilt då det är ett sätt för auktionshusen att överträffa varandra i attraktivitet när man ska få kunderna att välja försäljningsställe. 

Personligen skulle jag aldrig låta det vara det tyngsta argumentet(även om det förstås väger tungt) om jag sålde något mästerverk. Avgörande skulle istället vara vem som skulle göra bäst jobb och skapa mest relevanta förutsättningar för att sälja mitt föremål så dyrt som möjligt. 

Dynamiska duon gör det igen. Med vårens främsta samling tar man upp kampen om marknadsandelarna inom Fine Art med Bukowskis
Dynamiska duon gör det igen. Med vårens främsta samling tar man upp kampen om marknadsandelarna inom Fine Art med Bukowskis

Jagar experterna
Ett auktionshus som arbetat mycket med intag, förtroende och varumärke under många år är Uppsala Auktionskammare som idag bör ses som en huvudkonkurrent till Bukowskis när det kommer till Fine Art-segmentet i Sverige.

Uppsala Auktionskammare arbetar efter en mer ”konservativ” modell, men har moderniserat efter behov och i en takt som man mäktar med utan att ta för stora risker ekonomiskt.

Istället för att gå i bräschen för den tekniska utvecklingen har man valt att fokusera på att rekrytera några av branschens tyngsta experter för att stärka kompetensen.

Bland annat har man högst medvetet valt att avstå från renodlade online-auktioner. Mycket på grund av de ökade resurser som krävs, men inte minst också på grund av det regelverk kring ångerrätt som omger onlinehandeln idag. 

Ogenomtänkt regelverk för unika föremål
Ett regelverk som i teorin är briljant men i praktiken kan bli oerhört komplex och dyrbar för de auktionshus som drabbas eftersom vår bransch handlar med unika och ofta väldigt känsliga och ömtåliga föremål. Dessutom med en komplex prisbild som kan påverkas av antal gånger ett föremål exponeras på auktion.

Med andra ord långt ifrån hur marknaden för ett par masstillverkade löparskor eller en ny sommarklänning fungerar. 

Ett av landets mer intressanta auktionshus i mellansegmentet, Auktionsbyrån Effecta i Västerås, har genomborrat rådande regelverk juridiskt och kommit fram till att om kunden nyttjar ångerrätten har auktionshuset rätt att ta betalt för det arbete som lagts ner (sveda och verk), vilket innebär att de tar betalt för köparprovisionen oavsett. Ångerrätten är inte något som de längre upplever som ett särskilt stort problem till skillnad från många andra aktörer som bedriver online-auktioner. 

Ändrade förutsättningar
I branschen har många talat om konsolideringar, uppköp, nedläggningar de senaste åren. Så har även jag. Inte minst efter att Barnebys har förvärvat tre internationella bolag under de två senaste åren. 

Men det globala auktionslandskapet har förändrats, inte minst i takt med att mognadsgraden ökat hos de enskilda auktionshusen. 

Idag ser vi hur allt fler auktionsföretag, antikhandlare och gallerister lämnar de stora plattformarna som just står bakom en konsolidering av branschen. Anledningarna är många, men en avgörande orsak är helt förståeligt att, medan plattformarna kapitaliserar på sina kunder(de enskilda auktionshusen och handlarna) urholkar man såväl varumärke som kundrelationer och det som alla i dag talar om ”datan”, enkelt översatt informationen om kunden och kundens beteende, det som alltid varit och allt mer blir hjärtat i auktionshusens affär. 


Rädslor övergår i förnuft

För några år sedan var många auktionsföretag livrädda för allt som hette teknik. För att man inte förstod det, och ännu mindre ville förstå, men framför allt för att det var så vansinnigt dyrt. Numera finns det en standard för auktioner, som de flesta kunder är vana vid - Det ska vara lätt att bjuda. Det ska vara tydlig information och bra bilder. Sajten ska självklart vara mobilanpassad (eftersom drygt 50% av alla användare som besöker såväl Barnebys och marknadsledande Bukowskis kommer via mobilen).

För att nämna några av alla självklarheter som kunderna förväntar sig. 

Idag behöver inte teknik vara dyrt
Eller, jo det kostar skjortan att utveckla och underhålla ett eget auktionssystem.
Men det behöver man inte längre göra. Idag kan vem som helst prenumerera på ett av världens främsta och mest utvecklade auktionssystem utan att själva behöva kunna teknik mer än en vanlig medelmåtta. 

Ännu mindre behöver auktionister veta hur man beställer ett auktionssystem, hur det ska underhållas, vad framtida utvecklingskostnader ska eskalera i. 

Ta kontroll över ditt öde
Idag är det bara abonnera på ett system, som till exempel Skeleton, som ger dig hela verktygslådan för att kunna bedriva auktioner eller e-handel. Oavsett om det slagauktioner, onlineauktioner eller någon annan tänkbar form av auktioner eller online-handel. Och all data tillhör naturligtvis det enskilda auktionsföretaget utan att någon plattform ska kapitalisera på auktionshusens allra dyraste tillgångar.

https://skeleton-platform.com

Ny branschstandard
Konkurrensen i framtiden kommer inte handla om vem som har det bästa systemet. Ett bra system kommer att vara en branschstandard.

Nej, det kommer att gå tillbaka till vilka som har den största kunskapen, de främsta experterna, de djupaste kundkontakterna, den högsta servicegraden, det starkaste varumärket och så vidare. 

Här finns det det mycket att göra och här finns det definitivt utrymme både uppåt och neråt att vinna mark och ta marknadsandelar. 

Nytt auktionshus
Personligen är jag övertygad om att det kommer att öppna ett nytt auktionshus i Sverige som satsar på att lägga beslag på toppskiktet, och ”hottar upp” övre mellansegmentet - Mindre auktioner, hög kvalitet och en paketerad produkt som erbjuder inovation till en marknad som suktar efter något nytt. 

Enorm potential
På samma sätt vill jag se ett nytt initiativ som fångar upp volymsegmentet på allvar. Det är där resan börjar för i stort sett varenda auktionskund. I volymsegmentet. Där är potentialen enorm.

Och tiden har aldrig varit mer rätt. Vi lever och verkar i världens mest hållbara bransch! 

Är du under 30 år idag finns det inskrivet i hur du ska leva dit liv från idag in i framtiden. Det inkluderar återbruk mer än någonting annat.

Det handlar bara om att komma på hur man tjänar pengar på det. Förvisso en rätt väsentlig fråga i sammanhanget, och inte nödvändigtvis lätt att besvara, men det är bara en tidsfråga innan det sker. Och när det sker är det dags att rita om kartan igen. 

Jag återkommer då! 

Ps! Sist men inte minst, vem beslutade att ta bort varumärket Bukowskis Market?
Det var det tydligaste konceptet och starkaste varumärke som nått auktionsmarknaden sedan 1674 då Stockholms Auktionsverk slog upp dörrarna första gången. 

Advert
Advert