När städerna Pompeji och Herculaneum började grävas ut under 1760-talet blir antika ideal förebilden. Klänningar och skor blir nu mer bekväma. Damernas skor får en helt ny form, de blir bredare och plattare. Skorna är tunna och nätta med liten kilklack eller helt utan klack och deras utseende liknar balettskon. Skorna var sydda i tyg och de var inte slitstarka, damerna hade med sig flera par när de skulle bort på tillställningar. Färgerna var diskreta i milda pastellfärger i början av seklet, men från och med 1860-talet blir det möjligt att med hjälp av anilinfärger färga tyger i klara färger och klänningar och skor blir nu färgstarkare.

I den övre teckningen ser vi platta skor skymta under klänningsfållarna och till höger bakom modern hänger en kashmir sjal. Dessa var mycket exklusiva, som jämförelse kan nämnas att det kunde kosta lika mycket som en arbetares hela årslön. De var värmande och det behövdes, empireklänningarna var sydda i tunna tyger. Kaschmirsjalarna började senare att tillverkas industriellt och de sjönk i pris och modet kunde anammas av flera.

Alexander Daumont skriver i sin Resa i Sverige, 183o, att damerna läser Journal des Mondes med begär. "Damerna klädda sig med mycken smak och med en elegans, som ej har andra gränser än dem, som föreskrivs av omedgörliga män. (....) Damerna af den borgerliga klassen försumma icke heller sin klädsel."

Teckningarna är gjorda av Ingres, han försörjde sig på att teckna porträtt när han bodde i Rom. Se vilka olika karaktärer Ingres har fångat, den nonchalanta, slarviga pojken som är måttligt intresserad av att stå modell. Den lilla flickan som tryggt håller om sin mamma men nyfiket iakttar konstnären Ingres. Den unga förfinade dottern som spelar piano. Fadern står i bakgrunden, han ser vänligt på oss och modern sitter främst hon är mycket elegant klädd och ser ut att vara navet i familjen.