Varje dag auktioneras tusentals konstverk, smycken, frimärken och möbler ut på auktionshus runt om i världen och det som vanligtvis rekordförsäljningar som skapar rubriker. Men den här gången är det en annan försäljning som agerar nyhetsstoff: för första gången någonsin ska ett koncept auktioneras ut.

Det är det anrika huset Sotheby’s kinesiska filial som bestämt sig för att riva ner den klassiska barriären mellan vad som är köpbart och vad som inte är det. Deras nästa auktion dedikerad till samtida konst i Hong Kong kommer innehålla den bakomliggande idén till installationen Xuzhen Supermarket.

"Xuzhen Supermarket", Foto via Shanghai Timeout. "Xuzhen Supermarket", Foto via Shanghai Timeout.

Den som kommer att buda hem verket, som är uppskattat till mellan 115-192 000 dollar, kommer hur som helst inte behöva oroa sig över leveransen eftersom att köpet inte innebär något fysiskt, utan möjligheten att reproducera verket tillsammans med dess upphovsman, konstnären Xu Zhen.

Vid en första anblick ser Xuzhen Supermarket ut att vara en replika av en typisk kinesisk mataffär, full av hyllor med rad efter rad av de varor man vanligtvis hittar där, men med en avgörande skillnad: alla förpackningar är tomma. “Mataffären” är ett interaktivt verk där besökare kan göra allt de kan göra i en vanlig affär – varorna kan köpas och tas med hem.

Foto via Sotheby's. Foto via Sotheby's.

Hyllorna fylls kontinuerligt på med nya (tomma) produkter allt eftersom de säljs och är en kritisk kommentar mot den globala kapitalismen, masskonsumtion och dagens reklamsamhälle, men ska också förstås i ljuset av den slumpmässighet som styr konstmarknaden.

Den ovanliga installationen är inspirerad av den ökade närvaron av västerländska mataffärer i Kina sedan 1980-talet, vilka tränger undan den traditionella kinesiska  livsmedelsmarknaden. Xuzhen Supermarket visades för första gången på konstmässan Art Basel i Miami år 2017 och har sedan dess visats runt om i världen.

Foto via Sadie Coles HQ Gallery. Foto via Sadie Coles HQ Gallery.

Xu Zhen själv menar att försäljningen av verket på Sotheby’s är ett banbrytande samarbete som utmanar konstens traditionella gränser och rubbar föreställningar om både konst och vardagsliv.

Yuki Terase, ansvarig för Sotheby’s samtida konst-avdelning i Asien menar att auktionshuset vill visa en ny sida av kinesisk samtidskonst, som inte förekommer särskilt ofta på auktionsmarknaden:

“... we want to show the world a different, fresh, and stimulating side of Chinese Contemporary Art. This category is still new to auction – even on a global scale – and is therefore a testament to Sotheby’s creative spirit and our capacity to push new frontiers to expand the variety of art in the region.”

Dessutom kommer en del av försäljningen doneras till  the Organhaus Art Space, en ideell organisation som stödjer unga konstnärer.

Den som lägger det vinnande budet kommer alltså inte att kunna plocka med sig mataffären hem, utan kommer kunna delta i upprätthållandet av installationen och utveckla denna i samarbete med Xu Zhen.

Den konceptuella konstens intåg på auktionsmarknaden visar sig onekligen vara både spännande och utmanande.