År 1975 träffades Marina Abramovic och Frank Uwe Laysiepen (Ulay), vilket kom att bli början på såväl en kärlekshistoria som på en rad gemensamma performaceverk. Marina uttryckte det genom orden; "I loved him more than myself" och under de följande tolv åren skapade de över 90 performaceverk som alla kretsade kring deras relation, manlig och kvinnlig kärlek samt kroppslig åtrå.

Bland de verk som kom till under denna tid hittar vi bland annat "Imponderabilia" från 1977, som visar hur paret står helt nakna i dörröppning i ett museum. För att besökarna skulle nå utställningshallen tvingades de passera genom deras kroppar, något som visade hur paret inte bara blottade sig för varandra utan för hela världen.

[youtube id="QgeF7tOks4s"]

I ett av deras andra verk "Relation in Time" satt de under 17 timmars tid rygg mot rygg med håret hopflätat. Kanske ämnade det att symbolisera hur det trots att det är fantastiskt att höra samman med en annan person ibland kan vara påfrestande att vara bunden till en annan människa även om det är på grund av kärlek.

I verket "Rest Energy" håller Marina i en pilbåge och Ulay i pilen, vilken är riktad mot Marina. Samtidigt som hon spänner pilbågen blir kraften i pilen allt starkare, något som tydligt visar den otroliga tillit, kraft och risk det innebär att vara i en djup relation med en annan person.

[youtube id="3Tz-K4EC8hw"]

Deras relation avslutades efter tolv år och så även deras gemensamma performacekonst. Det sista mötet utspelade sig på kinesiska muren där de från var sitt håll vandrade mot varandra, möttes på mitten och sa adjö till varandra. Åren gick och då Marina 22 år senare höll en performanceshow på MoMA i New York, i syfte att under en minuts tid möta besökarna öga mot öga, korsades deras vägar för första gången igen vilket ni ser i denna mycket gripande film.

[youtube id="OS0Tg0IjCp4"]

 

Konst av Marina Abramovic finner ni på auktion här!