Rökande modell i blått, akvarell, 1920-tal. Bild: Uppsala Auktionskammare Rökande modell i blått, akvarell, 1920-tal. Bild: Uppsala Auktionskammare

Uppväxten i Dresden

Om du inte känner till Eric Johansson är det inte så konstigt. Johansson är inte särskilt välkänd i Sverige, och hans verk har ofta ställts ut utanför landets gränser. Han föddes i tyska Dresden 1896 och växte upp hos tyska fosterföräldrar.

I början av 1900-talet var Dresden ett europeiskt konstcentrum med ett blommande kulturliv. I Dresden lades då grunden till den tyska expressionismen i och med skapandet av konstnärsfraktionen Die Brücke grundad av Erich Heckel, Emil Nolde, Karl Schmidt Rottluff och Ernst Ludwig Kirchner.

Soldyrkan, akvarell, 1910-tal. Bild: Uppsala Auktionskammare Soldyrkan, akvarell, 1910-tal. Bild: Uppsala Auktionskammare

En degenererad konstnär

När nazisterna tog över makten i Tyskland 1933, blev Dresden ett av dess starkaste befästningar. Johansson, som var medlem i det kommunistiska partiet, vägrade sympatisera med nazismen. Då han dessutom var gift med en judisk kvinna, fångade han tidigt nazisternas intresse från vilket han länge skyddades av sitt svenska medborgarskap.

Hotet från talarstolen, krita, 1920-tal. Bild: Uppsala Auktionskammare Hotet från talarstolen, krita, 1920-tal. Bild: Uppsala Auktionskammare

Men efter ett giftig skämt om Hermann Göring på en restaurang i Dresden dömdes han till slut till ett fyra månaders fängelsestraff. Varefter han lyckades fly Nazityskland för att ta sig till Sverige där han skulle spendera resten av sitt liv.

Han var den enda svenska konstnären som ställdes ut i den nazistarrangerade utställningen Entartete Kunst - Degenererad Konst, på 1930-talet. Utställningen visade, enligt arrangörerna, på “de vilsna konstnärssjälarnas irrgärningar”.

Kubistiskt självporträtt, krita, ca 1914. Bild: Uppsala Auktionskammare Kubistiskt självporträtt, krita, ca 1914. Bild: Uppsala Auktionskammare

Konsten

En stor del av Eric Johanssons livsverk är idag förstört och borta. Förmodligen brändes mycket av hans konst 1939 på Berlinbrandkårens bakgård tillsammans med nära 4000 andra oljemålningar, akvareller, teckningar och grafiska blad skapade av konstnärer som nazisterna förbjudit.

Specialauktionen hos Uppsala Auktionskammare visar nu ett 50-tal av Eric Johanssons tidiga produktion som lyckades räddas ut ur ett sönderbombat Dresden. Vad som lyfts här är ett fantastiskt diversifierat konstnärskap - fyllt med starka färger och uttrycksfulla subjekt.

Rytmisk dans, krita, 1910-tal. Bild: Uppsala Auktionskammare Rytmisk dans, krita, 1910-tal. Bild: Uppsala Auktionskammare

Uppsala Auktionskammare lyfter själva Soldyrkan (kat nr 2040), en färggrann akvarell från 1910-talet med inspiration från tidiga verk av Kandinsky. Vidare rekommenderar dem Johanssons olika självporträtt till exempel Självporträtt med pipa (kat nr 2012) från 1918 samt kritteckningen Kubistiskt självporträtt (kat nr 2000) utfört ca 1914.

Självporträtt med pipa, akvarell, 1918.  Bild: Uppsala Auktionskammare Självporträtt med pipa, akvarell, 1918. Bild: Uppsala Auktionskammare

Barnebys favorit, som även Uppsala rekommenderar, är det verk som är målad på dukens båda sidor. från 1922 (kat nr 2020) och uttrycker en stark uppgivenhet, frustration och sorg. På ena sidan finner vi Expressivt kvinnoporträtt, vilket det sannerligen är. Porträttet har skildrats med starka och vågade färger och kubistiska former, med en mörk skugga över kvinnans ögon som ger ett dystert, melankoliskt intryck. På andra sidan mörknar det desto mer. Selbstmorderins eller Självmörderskan visar en kvinna som i rivande förtvivlan kastar sig ut genom ett fönster. Är det kvinnans bedrövade tankar vi bevittnar eller kanske hennes mörka framtid?

Expressionistiskt kvinnoporträtt och Självmörderskan, olja på duk, 1922. Två sidor av samma duk. Bild: Uppsala Auktionskammare Expressionistiskt kvinnoporträtt och Självmörderskan, olja på duk, 1922. Två sidor av samma duk. Bild: Uppsala Auktionskammare

Inför en stor utställning i Sovjet 1924-1925 kommenterade Eric själv verket “Allmänt känd är den självmordsepidemi som i fjol spred sig bland tyska intellektuella, däribland konstnärer, ruinerade småborgare och svältande arbetare”.

Specialauktionen med Eric Johanssons tidiga expressionistiska verk visas i Uppsala Auktionskammares stockholmslokaler på Nybrogatan 10 den 1-5 mars. Auktionen äger sedan rum på huvudkontoret i Uppsala på kvällen den 5 mars. Uppsala Auktionskammare lyfter ett mångsidigt och skickligt konstnärskap och Barnebys rekommenderar varmt ett besök, och ett möte med konstnären som emellanåt omtalats som den bortglömda expressionisten.

Har du också förälskat dig i Eric Johanssons måleri, spana in resten av verken här!