1. Nya rekord

Edward Hopper, Chop Suey, år 1912. © Christie's. Edward Hopper, Chop Suey, år 1912. © Christie's.

Årets dyraste verk såldes på Sotheby’s i maj och utgjordes av Nu Couché (sur le côté gauche), signerad genimålaren Amedeo Modigliani. Trots att det imponerande slutpriset på 157,2 miljoner dollar inte innebar ett nytt rekord för konstnären, är det det fjärde dyraste verket att säljas på auktion någonsin.

Vill du läsa om fler av årets dyraste verk? Klicka här!

En som slog sitt förra rekord var den amerikanske konstnären Edward Hopper, och det med råge – när konstnärens Chop Suey såldes på Christie’s i november slog han sitt gamla rekord med mer än den dubbla summan (nästan 92 miljoner dollar). Nästkommande dag var det dags för David Hockneys Portrait of an Artist (Pool with Two Figures) vilket genererade ett slutpris på 90,3 miljoner dollar såväl som ett nytt världsrekord för en nu levande konstnär.

Fortsatt intresserad av Hockney? Läs mer här!

Även René Magritte slog nytt rekord, då Le Principe du Plaisir (The Pleasure Principle) såldes för 26,8 miljoner dollar.

Dessutom bjöd år 2018 på försäljningen av Henri Matisses Odalisque couchée aux magnolias. Efter en budgivning på tre minuter fick vinnaren punga ut 80,8 miljoner dollar för att kunna plocka med sig verket hem.

2. Konceptuell konst

 Portrait of Edmond Belamy . © Obvious Portrait of Edmond Belamy . © Obvious

År 2018 bjöd även på nya konstnärliga koncept levererade av två av marknadens giganter – Christie’s och Sotheby’s. I oktober auktionerade Christie’s New York världens första verk skapat genom artificiell intelligens (AI). Målningen med namnet Portrait of Edmond Belamy (en uppdiktad karaktär) skapades genom en algoritm som i sin tur var baserad på 1500 olika porträtt från 1500- och 1600-talen. Bakom initiativet stod det franska konstkollektivet Obvious. Porträttet av den icke-existerande Belamy såldes för nästan 433 000 dollar, vilket är betydligt högre än vad auktionshuset trodde att verket skulle inbringa.

Sotheby’s var inte sämre, utan meddelade att de för första gången skulle auktionera något immateriellt - idén bakom den kinesiske konstnären Xu Zhens verk Xuzhen Supermarket. Verket, som består av vad som ser ut att vara en vanlig mataffär (men med tomma förpackningar!) auktionerades ut i Hongkong i september med ett vinnande bud på drygt 255 000 dollar. För det priset tilläts verkets nya ägare att delta i upprätthållandet av installationen och utveckla denna i samarbete med konstnären.

Här kan du läsa mer om Xuzhen Supermarket.

Dessutom intensifierades debatten om nya teknologiska lösningar på konst- och auktionsmarknaden under året och Christie’s blev det första huset att använda sig av blockchainteknologin under pågående försäljningar. Genom ett samarbete med registret Tillsammans med Artory Registry passerade konnässören Barney Ebsworths makalösa samling (som bl.a. inkluderade Hoppers Chop Suey) under klubban i november, med hjälp av en katalog som tryggade all känslig information genom blockchainteknik.

Blockchain + konstmarknaden = ...sant? Läs mer här!

3. Juvelernas renässans

Marie Antoinettes pärlhänge.© Sotheby's Marie Antoinettes pärlhänge.© Sotheby's

Föremål som tillhört historiska personligheter och berömdheter blir ofta snackisar då de dyker upp till försäljning. I september år 2018 bjöd Sotheby’s på smycken ur Marie Antoinettes glittrande samling under en juvel- och smyckesauktion i Geneve. Efter att ha fängslats vid franska revolutionens utbrott år 1789 fördes kungafamiljen från Versailles till Paris och Marie Antoinette tog med sina juveler under det misslyckade flyktförsöket år 1791. Efter att ha saknats under mer än två sekel dök samlingen upp igen och auktionerades ut av Sotheby’s i november. Auktionens toppnummer utgjordes av ett enastående pärlhänge vilket inte bara såldes för närmare 300 miljoner kronor,  utan blev också världens dyraste pärla att säljas på auktion.

Här kan du läsa om gemmologen Victoria Ribbhagens upplevelser från försäljningen.

Samma månad auktionerade Christie’s ut The Pink Legacy, en rosa, rektangulär diamant på 19 carat. Diamanten besatt alla de eftertraktade kvaliteter hos en riktig toppjuvel med enastående klarhet, färg och renhet. När The Pink Legacy såldes i november för 50,3 miljoner dollar innebar det ett nytt rekord för rosa diamanter på auktion.

4. Makalösa privata samlingar

Diego Riveras The Rivals. © Christie's Diego Riveras The Rivals. © Christie's

Utöver rekordförsäljningar, nymodigheter och juveler innebar auktionsåret 2018 flera försäljningar av historiska samlingar. Försäljningen av David och Peggy Rockefellers samling genererade ett totalt slutpris på 832,6 miljoner dollar och blev den dyraste privatsamlingen att passera under klubban. Med mer än 1500 utrop fördelade på sju auktionstillfällen och en internationell utställning inför försäljningen är det svårt att föreställa sig en mer omfattande (eller omtalad!) auktion. Bland samlingens toppnummer återfanns Monets Nymphéas en fleur (84,7 miljoner dollar), Diego Riveras The Rivals (9,7 miljoner dollar) såväl som Matisses rekordmålning Odalisque couchée aux magnolias (80,8 miljoner dollar).

Dessutom visade sig resultaten av den veckolånga auktionen Pierre Bergé: From One Home to Another bli allt annat än mediokra. Efter en särskilt välplanerad (och välbesökt) visning av affärsmannen tillika konstmecenaten Pierre Bergé samling slutade det hela i en så kallad white glove sale, vilket innebär att varenda utrop blev sålt. Flera nya personbästa för konstnärer sattes och vinsten från försäljningen skänktes till stiftelsen Pierre Bergé-Yves Saint Laurent Foundation, som Bergé drev tillsammans med partnern Yves Saint Laurent.

Här kan du läsa mer om försäljningen.

5. Årets överraskning

Girl With Balloon. Sotheby's. Girl With Balloon. Sotheby's.

Låt oss avsluta sammanfattningen med årets absolut största konstskräll, vilken inträffade under en auktion i Sotheby’s lokaler i London i oktober. Så fort Banksys verk Girl With Balloon klubbats för ett miljonbelopp skars detsamma till strimlor i en kupp regisserad av konstnären själv. I en post på sitt eget Instagram-konto tog Banksy ansvar för händelsen och berättade att han monterat en dokumentförstörare i ramen flera år tidigare. Miljonverket fick snabbt en ny titel (Love is in the bin) såväl som en ny prislapp, iallafall om vi ska tro konstexperter runt om i världen.

Här kan du läsa mer om Pontus Silfverstolpes tankar kring Girl With Balloon.

Banksys kupp strimlade mer än själva verket, utan även konstvärldens förväntningar. Låt oss hoppas att år 2019 bjuder på ett lika spännande konstår!