1. Den ständiga hemlängtan

Rubens inledde sina konstnärliga studier i Antwerpen under 1590-talet. Både Rubens mor och konstnären själv hade växt upp i staden, som just höll på att återhämta sig från flera årtionden av religiösa konflikter.  

Rubens konstnärliga talang upptäcktes redan när han var ett barn, vilket ledde honom till studier under mästaren Adam van Noort, som var Antwerpens mest kända konstnär. År 1597 blev han Otto van Veens (även känd som Vaenius) lärling, som introducerade Rubens för den italienska renässansens figurativa måleri.

Pierre Paul Rubens, "A View of Het Steen in the Early Morning, Château de Steen with Hunter"  omkring år 1636. Foto via Wikipedia.
Pierre Paul Rubens, "A View of Het Steen in the Early Morning, Château de Steen with Hunter" omkring år 1636. Foto via Wikipedia.

Rubens levde i Antwerpen under nästan hela sitt liv, där han utvecklar sitt nätverk av bekanta, klienter och uppdragsgivare, vänner och kulturpersonligheter.

I ett brev han skriver under en resa till London skriver Rubens: “Jag önskar att jag kunde återvända hem och stanna där för resten av mitt liv”.    

2. En avgörande resa

År 1600 begav sig Rubens till Italien för att studera både de antika och de moderna mästarnas måleri, med stopp i Venedig, Mantua, Florens och Rom. I Venedig lägger han stor vikt vid verk av Tizian, Paolo Veronese och Tintoretto. I Rom förälskar han sig i den antika klassicismen och undersöker den med yttersta noggrannhet.  Han ritar otaliga skisser vilka tillsammans utgör en slags personlig bildbank som han sen kan återvända till när han ska välja motiv. I Rom träffar han dessutom samtidens ojämförliga ljusmästare – Caravaggio.

Peter Paul Rubens, studie. Foto via Stephen Ongpin.
Peter Paul Rubens, studie. Foto via Stephen Ongpin.

År 1603 flytta Rubens till Mantua, där han börjar måla för hovet och hertigen Vincenzo.

3. Mängder av verk och uppdrag

Efter att ha spenderat åtta år i Italien återvände Rubens till Antwerpen, där han omedelbart får flera prestigefulla uppdrag, så han bestämmer sig för att öppna upp en egen studio där han snart anställer flera hjälpredor och samarbetar med kollegor.

Det här är en av anledningarna till att vi idag tillskriver Rubens så många verk – trots att konstnären hade slutgiltigt beslutsmakt över varje verk som producerades i hans studio, och antagligen satte sin egen pensel på varenda duk, varierar det från verk till verk gällande hur mycket Rubens faktiskt målat av verket i fråga.  

Rubens, "Saint Sebastian". Foto via Wikimedia Commons.
Rubens, "Saint Sebastian". Foto via Wikimedia Commons.

Rubens var katolik och besökte stadens kyrka två gånger om dagen. Dessutom var den katolska kyrkan en av Rubens uppdragsgivare.

Han hade också goda relationer med flera kungar, prinsar och andra inflytelserika män runt om i Europa. Ryktet säger att hans diplomatiska förmågor faktiskt hade en inverkan på den slutgiltiga freden mellan Spanien och England.

Jag överdriver inte när jag säger att jag redan tackat nej till mer än hundra uppdrag, även från mina egna familjemedlemmar. Flera av mina bästa vänner är allt annat än glada”, skrev Rubens i ett brev år 1611.

4. En sann familjeman

En av anledningarna till att Rubens återvände till sin hemstad år 1608 var hans sjuka mor. Hans far hade dött då Rubens bara var tio år gammal och han hade en nära relation med resten av sin familj och han tog god hand om sin mor innan hon gick bort.

Trots sina många uppdrag var Rubens en dedikerad familjeman. Han gifte sig två gånger  – första gången år 1609 med Isabella Brant, dottern till en inflytelserik man i Antwerpen. Tillsammans med Isabella fick Rubens tre barn. Hans andra äktenskap var med Helena Fourment, som bara var sexton år då hon gifte sig med Rubens. I sitt andra äktenskap fick konstnären ytterligare fem barn.

Peter Paul Rubens, till vänster ett porträtt av Isabella Brant, cirka år 1620-1625. / Höger: Ett porträtt av dottern Clara Serena Rubens, år 1618. Foton via Wikipedia.
Peter Paul Rubens, till vänster ett porträtt av Isabella Brant, cirka år 1620-1625. / Höger: Ett porträtt av dottern Clara Serena Rubens, år 1618. Foton via Wikipedia.

Rubens spenderade mycket tid med sin familj trots att han reste mycket, och målade många porträtt av sina barn. Hans första dotter, Clara Serena, dog redan år 1623 tolv år gammal. Tre år senare dog hans första fru Isabella av den pest som härjade.

5. Reproduktion och samling

Rubens var en duktig affärsman och anställde flera gravörer i sin verkstad och satte dem i arbete med att reproducera hans verk på plåt, vilka i sin tur dupliceras och såldes. Dessutom formulerade Rubens en av de allra första versionerna av dagens moderna upphovsrätt, som förbjöd konkurrenter att tjäna pengar på hans verk.

Rubens målade inte bara själv, utan var mycket intresserad av konst i allmänhet. Han började samla på måleri, skulptur och antikviteter tidigt och köpte flera betydelsefulla verk under sina resor i Italien.

Hans samling innefattade mynt, antika föremål, skulpturer, teckningar och målningar av både  äldre mästare och Rubens samtida kollegor, som Brueghel, Dürer, Tizian or Tintoretto. Han hade till och med en egyptisk mumie i samlingen.

Willem van Haecht, «"The Gallery of Cornelis van der Geest". Peter Paul Rubens verk kan ses vänstra hörnet längst ner. Foto via Wikimedia Commons.
Willem van Haecht, «"The Gallery of Cornelis van der Geest". Peter Paul Rubens verk kan ses vänstra hörnet längst ner. Foto via Wikimedia Commons.

“Förra året spenderade jag flera tusen floriner och jag vill inte överskrida min budget på grund av ett infall [som flera inköp av grekiska skulpturer]. Trots allt är jag ingen prins, utan en man som lever på frukterna av sitt arbete”, skrev Rubens i ett brev år 1618.

Taggar