År 1939 bestämde sig biltillverkaren Alfa Romeo för att satsa på bilracing och grundade sitt eget racingteam - Alfa Corse. Fram tills dess hade ett annat team, Scuderia Ferrari, representerat Alfa på racebanorna. När Enzo Ferrari blev erbjuden ledarpositionen i det nya teamet ska han ha vägrat och slagit igen dörren i ansiktet på den milanesiska bilproducenten.

ferrari auktion ferrari auktion

Enzo Ferrari bestämde sig för att grunda ett eget bolag nära hemstaden Modena. Mekaniker från Fiat och Alfa Romeo anslöt sig snart för att arbeta för Ferrari. De producerade delar till flygplan och bilar men även en ny racerbil - AAC815 - modellen som anses vara Ferraris allra första.

Bilen gjorde sin debut på Mille Miglia-loppet i Brescia år 1940. Deltagandet blev dock ett fiasko och snart var Ferrari tvungen att lämna fart och fläkt bakom sig för att bidra till Italiens fascistiska krigföring.

ferrari auktion ferrari auktion

Hämnd

Men Enzo Ferrari lät sig inte nedslås. Efter första världskriget fick han arbete hos ett företag som sysslade med återvinning av avlagda militärfordon - ett kneg som fick honom att intressera sig för mekaniken. Precis som han hade hämtat sig efter första världskriget lät han inte ett andra stoppa honom.

År 1947 flyttade han sitt företag Ferrari till Maranello, bara 20 kilometer från Modena där han grundat företaget fem år tidigare. Driven av en önskan att ge Alfa Romeo betalt för gammal ost tillverkade han sin andra racerbil Ferrari 125 S med en 1.5-lite V12 motor. Den nya bilen skulle ta hem Grand Prix i Rom samma år och Enzo fick i samma veva smeknamnet Il Commendatore.

ferrari auktion ferrari auktion

125 S-modellen pryddes av den ikoniska ferrarisymbolen med en svart häst stegrande mot en gul bakgrund - Cavalino rampante. Symbolen satt ursprungligen på Francesco Baraccas, en italiensk krigshjälte från första världskriget, flygplan. Bilen skulle vinna vinst efter vinst och dess efterföljare 159 S och 166s likaså. Den sistnämnda blev även föregångare till Ferraris passagerarbilar.

Formel 1

När Formel1-tävlingarna etablerade år 1950 infann sig givetvis ferrariteamet på startlinjen. Inledningsvis var de tvungna att konkurrera med “The Alfettas” innan de kunde etablera sig som racerbanans ledare under två år som följde. Efter Alfa Romeos sorti från tävlingarna dök flera andra rivaler upp, framförallt Maserati, Mercedes, Ford, McLaren och Porsche.

ferrari auktion ferrari auktion

Men efter femton världsmästerskapstitlar i Formel 1 med legendariska förare som Fangio, Prost, Lauda, Villeneuve och “the Red Baron” Schumacher, fortsätter Ferrari att skriva racerhistoria.

Enzo Ferrari skulle skatta sig lycklig om det inte vore för sonen Dinos bortgång vid 24 års ålder - en tragedi han sörjde djupt. Produktion av V6-motorn, Dinos sista projekt, hindrade Enzo från att helt ge upp sitt livsverk.

ferrari auktion ferrari auktion

Passagerarfordonet

Trots tävlingsinstinkt och prioritering av racerbilar började firman konstruera passagerarbilar för att finansiera racens växande popularitet - och växande priser. Detta ledde till lanseringen av 250 GTE - en bilmodell som gav familjebilens komfort utan att tappa racerbilens känsla. Med 900 producerade bilar - blev 250 GTE Ferraris första bilserie.

ferrari auktion ferrari auktion

GTO-modellen, som bara togs fram i 39 exemplar mellan 1962 och 1963, förblir Ferraris mest symboliska tillika dyraste modell med en prislapp på över 52 miljoner dollar.

Hitta fler maffiga slutpriser för Ferrari här!

ferrari auktion ferrari auktion

Världens vackraste “kvinna”

Med sin passion för mekanik och motorer hade Il Commendatore inte mycket till övers för det estetiska och överlät således Ferraris bildesign till bla Gian-Battista “Pinin” Farina. Själv en före-detta racerförare, utnämndes Farina år 1952 till företagets officiella formgivare - ett samarbete familjeföretagen har än idag.

Det var Farina som utformade Enzo Ferraris två sista bilar innan bilmogulens död år 1988 - den hyllade Testarossa producerad fram till 1996 och F40 som producerats sedan 1987. Farinas beskrev samarbetet som att Ferrari genom sina bilar ville producera världens vackraste kvinnor, medan Farinas uppdrag var att ge kvinnorna skräddarsydda utstyrslar.

ferrari pris ferrari pris

Plattan i mattan

Ferrari hade tagits över av Fiat och Agnelli redan år 1969, men efter grundarens bortgång gick affärerna sämre. År 1993 sålde endast 2289 fordon, en halvering från två år tidigare. År 2004 tog Enzos gamla assistent Luca di Montezemolo över ratten hos Ferrari. Med hjälp av skicklig marknadsföring och industriella förändringar var Ferrari tillbaka. Försäljningen hade åter ökat och nådde, speciellt tack vare den nya asiatiska marknaden, nya säljrekord: 8398 sålda fordon år 2017, med en vinst på 3.3 miljarder euro.

ferrari auktion pris ferrari auktion pris

Drömmen om en av världens mest välkända och prestigefulla biltillverkare kunde lugnt rulla vidare.

Hitta allt Ferrari-relaterat på Barnebys!