Foto: Daniel Sahlberg © T-a-c-k -! Foto: Daniel Sahlberg © T-a-c-k -!

Michael Elmenbeck visar entusiastiskt de nytagna bilderna från ateljébesöken hos de aktuella konstnärerna för LA Dreams 2. Tillsammans med Melanie Lum har de trålat igenom det myllrande konstnärslivet.

– Alla vi har tillfrågat har tackat ja. Det känns förstås bra, eftersom vi har valt en grupp upptagna konstnärer med många åtaganden. Delvis beror det säkert på att de hört från de som var här för ett år sedan att de blev väl mottagna och att de älskade Stockholm.

Marisa Takal ’Your Pattern, 2019’ och ‘Your Shadow, 2019’. Foto: Daniel Sahlberg © T-a-c-k -! Marisa Takal ’Your Pattern, 2019’ och ‘Your Shadow, 2019’. Foto: Daniel Sahlberg © T-a-c-k -!

LA har två myter som lever och frodas. Den ena är drömfabriken, Hollywood och solbrända miljardärer och den andra handlar om det okonventionella, den fria och experimentella konsten med sådana som Mike Kelly, Paul McCarthy och Ed Ruscha.

Den lysande historien om konsten i LA och de mentorer och högrankade utbildningar som följt i kölvattnet efter det är bara en av de orsaker som lockat konstnärer dit från hela USA. Tidigare var det kanske ateljéhyrorna, men nu är det nog mer själva konst-communityt som skapar en trygghet med sin diversitet och mångfald. Konstnärer med mer skiftande bakgrund känner sig hemma här, som till exempel Cassi Namoda som skildrar vardagslivet i Mocambique eller Huang Yanyan, som bearbetar sitt kinesiska arv i sina minimalistiska målningar, fortsätter Michael Elmenbeck.

Cassi Namoda, ‘Two Marias Realize the Truth, 2019’. Foto: Daniel Sahlberg © T-a-c-k -! Cassi Namoda, ‘Two Marias Realize the Truth, 2019’. Foto: Daniel Sahlberg © T-a-c-k -!

Curatorn Melanie Lum är själv född och uppvuxen i Los Angeles, men har även hon kinesiskt påbrå. Hennes intresse för samtidskonst i kombination med att hon talade flytande mandarin ledde henne till den gryende konstscenen i Shanghai. Där var de yngre konstsamlarna mest sugna på konstnärer som snarare var på gång, än redan etablerade.

Justin John Greene ’Angelino Heights, 2019’. I artikelns översta bild visas verket  ’Deposition, 2019’. Foto: Daniel Sahlberg © T-a-c-k -! Justin John Greene ’Angelino Heights, 2019’. I artikelns översta bild visas verket ’Deposition, 2019’. Foto: Daniel Sahlberg © T-a-c-k -!

– Om den förra presentationen på CFHILL ville vara som en första inblick, en redogörelse för hur mångsidig den konstnärliga andan är i den här regionen, så dyker den här utställningen ner ytterligare ett lager. Det är knappast en slump att alla konstnärerna utom en är ditflyttade, inte bara från andra delar av USA, utan med rötter från hela världen. Rötter med färger, röster, minnen, legender, politisk historia såväl som familjehistorier, som förenas på ett utomordentligt gynnsamt sätt och skapar häpnadsväckande fantastiska konstnärskap.

Precis som förra gången finns en katalog där alla konstnärer är intervjuade och ger sin individuella bild av vilka öden som förde dem dit. (Bara en av de sex konstnärerna, Justin John Greene är född och uppvuxen i LA). Alex Chaves tillhör gruppen som styrde kosan mot LA så fort de slutat gymnasiet.

 Alex Chaves, ’Sunflowers, 2018’. Foto: Daniel Sahlberg © T-a-c-k -! Alex Chaves, ’Sunflowers, 2018’. Foto: Daniel Sahlberg © T-a-c-k -!

– Det är nu sju år sedan jag flyttade hit. Jag flyttade direkt efter high school eftersom jag ville komma bort från där jag växte upp. Jag visste verkligen inte om det skulle fungera att bli konstnär, men jag gav det en chans. Jag tror att jag kommer att stanna här, alla mina vänner finns här och jag har nyligen skrivit på ett femårskontrakt på en ny ateljé. Los Angeles håller på att bli allt mer en konststad på riktigt.

Utställningen LA Dreams 2 presenterar konstnärera Alex Chaves, Justin John Greene, Lauren Davis Fisher, Cassi Namoda, Huang Yanyan och Marisa Takal. Utställningen pågår till den 9 maj.

Huang Yanyan, ’Purple Poem III, 2019’. Foto: Daniel Sahlberg © T-a-c-k -! Huang Yanyan, ’Purple Poem III, 2019’. Foto: Daniel Sahlberg © T-a-c-k -!