Fotografen bakom den mytomspunna bilden av Marilyn Monroe ställer ut hos Hoffmans Antikhandel

Få, om någon, svensk fotograf har fotograferat så många kända ansikten som Leif Erik Nygårds. Nu är han högaktuell med porträttboken Back Stage och en utställning hos Hoffmans Antikhandel.

Fotografen bakom den mytomspunna bilden av Marilyn Monroe ställer ut hos Hoffmans Antikhandel

I mer än fem decennier har Leif-Erik Nygårds ägnat sitt professionella liv åt fotografi. Hans bilder har publicerats i flera av världens ledande magasin såsom Life Magazine, Glamour, Look och National Geographic Men hans egentliga tanke var att ge det ett halvår.

Hans karriär började hos gruppen Tio Fotografer som grundades 1958 av bland andra Hans Hammarskiöld och George Oddner. Efter sex månader hade han sett tillräckligt många bilder av Irving Penn och Bert Stern i olika magasin för att bestämma sig för att ge det ytterligare ett halvår. Men i USA.

Historiska Medias bok om Tio Fotografers och dess grundare
Historiska Medias bok om Tio Fotografers och dess grundare

Som tjugoåring bestämde sig Nygårds att resa över Atlanten för att pröva lyckan i "The Big Apple". Väl framme letade han upp den berömda fotografen Irving Penn, med hjälp av en telefonkatalog.

Mästerfotografen var upptagen med en plåtning för magasinet Vogue men tog sig ändå tid att tala med ynglingen som fick rekommendationen att komma tillbaka när han pratade bättre engelska.

Eftersom tiden var knapp letade han med hjälp av telefonkatalogen istället reda på Bert Stern, som som anställde honom fotoassistent redan veckan därpå.

Leif-Erik Nygårds. I bakgrunden syns världens sista nakenbild av Marilyn Monroe och nedanför det skymtar den bild som Marilyn Monroe tog av fotografen på Bel Air Hotel den första kvällen av fyra som plåtningen med Bert Stern pågick.
Leif-Erik Nygårds. I bakgrunden syns världens sista nakenbild av Marilyn Monroe och nedanför det skymtar den bild som Marilyn Monroe tog av fotografen på Bel Air Hotel den första kvällen av fyra som plåtningen med Bert Stern pågick.

Ett av Nygårds starkaste minnen från tiden hos Stern var det som även gjort den svenske fotografen historisk.

Under en fotografering av den hyllade skådespelerskan Marilyn Monroe, fick Leif-Erik Nygårds som var med som fotoassistent chansen att ta det som kom att bli hans mest kända bild.

Efter att Bert Stern otåligt hade försökt få av hela filmvärldens största sexsymbol "allt" under åtskilliga timmar under den fjärde och sista kvällen av fotografering på Bel Air Hotel i Los Angeles gav han upp. Frustrerad samlade han ihop filmrullar och de champagneflaskor som var kvar och begav sig till flygplatsen medan Leif-Erik fick i uppgift att plocka ihop ljus och kamerautrustning samt muta städpersonalen på hotellet.

Vad var det som gjorde att Marilyn lät dig ta den där bilden?

Jag ville ta en bild för att kunna visa kompisarna därhemma att jag faktiskt hade träffat Marilyn Monroe, så jag frågade artigt om jag fick ta en bild av henne. Hon sa "of course" , och medan jag vände mig om hade hon klätt av sig lakanet hon var insvept i medan Stern plåtade henne, och låg helt naken på sängen. Jag tog upp kameran och tog en bild, medan jag tänkte att jag inte kunde komma hem och visa mamma den.

Ångrar du idag att du inte tog fler?

Medan jag fortsatte städa, lyfte hon upp blicken och log mot mig. Inte ett sådant spelat tillgjort leende utan att fint genuint varmt leende. Det var som att hon väntade sig att jag skulle ta fler bilder, men eftersom jag hade tagit en bild och ryckt synken så var det för sent. Och ja, det ögonblicket hade blivit en riktigt bra bild.
Jag tror fortfarande att det inte var Marilyn Monroe jag fotograferade den kvällen. Det var Norma Jeane Baker.
Hon tog faktiskt en bild på mig också när vi testade ljuset. Den har jag kvar än idag.

Marilyn Monroes fotografi av Leif-Erik Nygårds taget under fotograferingen med Bert Stern på Bel Air Hotel. Bilden är tagen med mobilkamera ur Leif-Eriks kommande bok, i en lokal med neonbelysning i taket. Därav den lila färgtonen.
Marilyn Monroes fotografi av Leif-Erik Nygårds taget under fotograferingen med Bert Stern på Bel Air Hotel. Bilden är tagen med mobilkamera ur Leif-Eriks kommande bok, i en lokal med neonbelysning i taket. Därav den lila färgtonen.

Vad sa Bert Stern när han fick syn på din bild?

Jag vet inte, för jag visade bilden först tjugotvå år senare när en vän till mig tjatade om att få använda den till ett tidningsomslag. Jag sa att jag inte ville att den skulle användas av hänsyn till Stern som jag trodde skulle bli vansinnig. Men min vän sa lugnt - "Don´t worry I will take care of Stern".

Vännen var Gary Cole och hans chef var Hugh Hefner och tidningen var Playboy Magazine. Nygårds bild blev mittuppslag på herrtidningens jubileumsnummer när Playboy fyllde 30 år, men det blev också ett hyllningsnummer till Marilyn Monroe som även prydde Playboys första omslag någonsin.

Vad har bilden med Marilyn Monroe betytt för dig?

Jag har nog blivit mer känd i Sverige på grund av den, inte minst sedan den börjat omsättas på auktioner.

Idag säljs din print på auktion och kan uppnå sexsiffriga belopp. Hur känns det?

Det är roligt och smickrande, men det hade varit ändå roligare om jag fått mer än 3 000 kronor, vilket jag fick när jag sålde dem för tjugofem år sedan.

Här kan du se slutpriser på auktion för Leif-Erik Nygårds världsberömda fotografi!

Men Monroe är långt ifrån den enda kända personen som Leif-Erik Nygårds har porträtterat. Även om det dröjde innan han satsade på just porträttfotografi.

Bill Murray
Bill Murray

När han blivit bättre på engelska återvände han till en av historiens mest hyllade fotografer, Irving Penn.

Efter att ha varit fotoassistent åt Irving Penn gissar jag att porträttfotografiet låg nära till hands?

Ja, men jag ville samtidigt inte bli en kopia av mästaren. En kopia kan aldrig bli bättre än originalet. Så jag ägnade mig åt allt annat än porträtt under en ganska lång tid, men när jag väl satte igång så kändes det väldigt naturligt.

Du har fotograferat Dalai Lama, Harrison Ford och Jack Nicholson bland mängder av kända personer. Är det någon som gett särskilt avtryck utanför mörkerrummet?

- Det är många som visat sig vara väldigt trevliga. Nicole Kidman är väldigt rar, aldrig stöddig och ganska blyg. Nick Nolte tyckte jag såg ut som hans bror. En av mina favoriter är Julianne Moore. Hon är så trevlig och pratsam att man nästan glömmer bort att fotografera henne.

Nicole Kidman är en av Leif-Erik Nygårds personliga favoriter.
Nicole Kidman är en av Leif-Erik Nygårds personliga favoriter.

Ofta är namnen du nämner redan stora världsstjärnor. Har det inte varit svårt att få komma till att fota dem?

- I och med att jag bodde i USA på 1960-70-talet samt en några år på 1990-talet så var jag ju onekligen närmare händelsernas centrum, men vissa kändisar är allergiska mot fotografer. Dessutom är det ofta en konst att ta sig förbi skådespelarnas publicister vars enda uppgift är att säga nej, om det inte handlar om omslagen till de största tidningarna. Andra gånger har det varit lättare, som när jag till exempel promenerade runt i Venedig under Venedigbiennalen och en engelsk agent som jag kände kom fram och undrade om jag kunde fotografera två skådespelare han trodde skulle bli morgondagens stjärnor. Eftersom jag hade ett par timmar över sa jag ja. Skådespelarna var Daniel Craig och Rhys Ifans som senare var med i bland annat Notting Hill.

Påverkas resultatet av hur trevliga de är?

- Ja, faktiskt är det nog så.
Den första stora stärnan jag träffade var Gary Cooper. Han var otroligt trevlig. När jag träffade honom berättade han om sin cancer och att han bara hade ett par månader kvar att leva. Efter att ha mött honom har jag aldrig förstått mig på människor som tror att de är förmer än andra på grund av sitt yrke eller sina framgångar.

Vilket är ditt starkaste "foto-minne"?

- Det var när muren föll i Berlin. Jag var där av en händelse. Det var en unik och väldigt stark upplevelse, som jag aldrig glömmer. Det hela började en torsdag kväll och på lördagen fanns inte en flaska champagne att köpa i hela Berlin.

Har du någonsin ställt ut dem fotografierna?

- Nej, dem har jag aldrig visat.

Du ställer ut några av dina legendariska porträttbilder 4-27 april hos Hoffmans Antikhandel i en utställning som bär samma namn som en bok du håller på att färdigställa som beräknas ges ut under nästa år. Berätta?

- Boken Back Stage är ett bokprojekt jag hållit på med en tid innehållande porträttbilder som jag tagit 1962-2015 av olika skådespelare och regissörer. Boken ges ut våren 2020.

Bilden av Muhammad Ali är tagen i hans vardagsrum 1967 efter att han blivit av titeln. Leif-Erik berättade att Ali en gång i kvarten klappade honom på axeln och sa; "Eric, you would be great muslim".
Bilden av Muhammad Ali är tagen i hans vardagsrum 1967 efter att han blivit av titeln. Leif-Erik berättade att Ali en gång i kvarten klappade honom på axeln och sa; "Eric, you would be great muslim".

Vem är den senaste kändisen du fotograferat?

- Robert de Niro. Det var fyra år sedan. Bilden är med i boken.

Är det någon du tycker saknas, som du skulle vilja ha med i boken?

- Jag skulle väldigt gärna vilja fotografera Alicia Wikander, Robert Redford och Rebecca Ferguson. Och så skulle jag vilja fotografera om John Malkovich för mina filmrullar förstördes av röntgenkameran på Arlanda, så bilderna är för dåliga att ha med.

James Gandolfini är mest känd för sin roll som maffiabossen Tony Soprano i TV-serien Sopranos. Foto Leif-Erik Nygårds.
James Gandolfini är mest känd för sin roll som maffiabossen Tony Soprano i TV-serien Sopranos. Foto Leif-Erik Nygårds.

Finns det något vinnande koncept som porträttfotograf, eller som fotograf över huvudtaget?

-Jag tror på att vara sig själv. Det enda jag är ute efter är att mina bilder kommunicerar med betraktaren.

Flera av Leif-Erik Nygårds legendariska porträttbilder visas och säljs 4-27 april hos Hoffmans Antikhandel på Olivecronas väg 4 i Vasastan i Stockholm. För köp, öppettider och information!