Den första självgående "bilen" uppfanns av fransmannen Joseph Cugnol (1725-1804), som var både artilleriofficer och uppfinnare. "Bilen" var egentligen en självgående artillerivagn som Cugnol uppfann på uppdrag av militärmyndigheten i Paris. Vagnen stod färdig 1769 och kallades "Fardier à vapeur". Det 4000 kilo tunga och sju meter långa fordonet drevs av frontmonterade pannor med två cylindrar som behövde fyllas på med vatten varje kvart, något som ledde till att succén för denna typ av fordon uteblev. Trots att det därefter genomfördes många fler experiment med ångdrivna fordon var det först 1885 som bilen fick sitt första riktiga genombrott.

Tysken Carl Bemz var den första att sälja självgående bilar, något som var möjligt då man bara ett par år tidigare hade lyckats utveckla bensinmotorn som kunde konkurrera med de ångdrivna vagnarna. Bemzs bilar var trehjuliga med plats för två personer och försedda med en fyrtaktsmotor, elektrisk tändning och en ytförgasare.

Vid samma tidpunkt började även den tyske ingenjören Gottlieb Daimler att experimentera med bensinmotorer. År 1891 sålde han sitt patent till franska Peugeot, som fem år senare kunde börja tillverka egna motorer till sina bilar. Idag anses Peugeot vara det äldsta existerande bilmärket i världen.

Kring sekelskiftet 1800-1900-talet hade bilen fått en sådan konstruktion att olika bilmärken kunde börja hitta sin egen formgivning. Sverige fick ta del av den första bensindrivna bilen 1891 i samband med den stora industriutställningen i Göteborg, till vilken firman Boye & Thoresen låtit importera en Panhard försedd med motor från Daimler.

Samtliga bilar i artikeln ingår i Catawikis auktion med franska klassiska bilar som går av stapeln den 10 augusti. Alla auktioner hos Catawiki hittar ni som alltid på Barnebys.