Varför säljer du din konstsamling?

Varför har du valt att sälja dina verk genom CF Hill?

Jag har stort förtroende för Anna-Karin Pusic och även Michael Storåkers som jag känner sedan länge genom Bukowskis, och jag vet att de har ett väldigt bra kontaktnät. När de startade C F Hill tyckte jag det lät som en intressant konstellation.

Nu får de visa vad de klarar av, men lyckas de inte att sälja verken så finns de ju kvar utan att ha blivit allt för överexponerade. Det är ju en chansning från deras sida mer än min.

Säljer du hela samlingen eller behåller du några verk?

Nu säljer vi dryga trettio verk, men avsikten är att fortsätta genom att sälja del två bestående av femtio verk längre fram, och sista delen som kanske inte är lika attraktiv för en andrahandsmarknad får vi se hur vi säljer.

Jag kommer att behålla några få verk, men många av de finare som jag och min fru har tyckt väldigt mycket om kommer vi att sälja, förutsatt att någon vill ha dem. Annars tar vi med glädje tillbaka dem.

Vilka verk behåller du?

Jag kommer att behålla några av de senast inköpta verken samt några av mina första inköpta litografier som ett minne.

Vad ska du göra för pengarna du får in via försäljningarna?

De ska jag återinvestera i konst, men exakt i vad har jag inte bestämt.

Det har ju tagit lång tid att bygga upp den här samlingen, och min avsikt är att även nästa samling ska få växa fram. Mycket av nöjet är ju att bygga upp någonting. Jag vill inte känna att pengarna bränner i fickan.

Har du och din fru samlat tillsammans?

Ja, Margareta har varit med med men det är jag som är den drivande och läser på, går på visningar och är mer delaktig.

Måste alla köpen godkännas av din fru innan de kommer över tröskeln?

Nja, jag vet ungefär vad hon tycker om. Har hon inte varit förtjust så har hon sagt åt mig att ta det till kontoret.

Är det viktigt för dig att ha en relation med konstnärerna?

Jag söker mig inte till dem aktivt, men i och med att jag går på vernissager, mässor och ibland går på samma middagar, så har det blivit naturligt att jag träffar dem. Det är väldigt roligt.

Hur startade ditt samlande?

På den tiden var det litografier som gällde. Vi köpte bland annat Roland Svensson och Lennart Jirlow. Därefter blev det Halmstadgruppens surrealistiska bilder, vilket gav mig en ytterligare dimension. Småningom började jag gå på gallerier och då kände jag att jag ville satsa mer på det. Ett av de första verken jag köpte, som även er att mina favoritverk, var Karin Mamma Anderssons ”Klassrum” från år 2000.

Men min resa har gått långsamt. Samlandet har fått ta tid.

Har konsten givit dig något i affärslivet?

Det har det absolut gjort! Jag har arbetat med många storföretag, såväl nationella som internationella kunder, och jag har alltid upplevt att konsten varit en ingång till samtal. Jag brukar ge våra kunder en guidad tur i lokalerna på KMPG.

Dessutom har många av mina kunder lärt sig att jag är road och själva tagit upp ämnet.

Jag älskar att själv gå på andras kontor och se vad de har på väggarna. Ibland tänker jag usch vad tråkigt de har här, eller wow där hängde en fin målning. Men det gör jag när jag är på middagar hos vänner också, det är väl lite av en yrkesskada, förmodar jag.

Du har varit en av de där konstsamlarna som har hängt på låset under vernissagedagen?

Vad tycker du om den svenska samtidsscenen jämfört med den internationella?

Jag tycker att vi har väldigt många duktiga konstnärer i Sverige. Vi är ett litet land, men jag tycker att vi håller hög nivå. Däremot är det synd att det är så få som når utanför Sveriges gränser.

Tror du att digitaliseringen av konstutbudet förändrar hur vi köper konst?

Jag tror inte att det digitala ersätter den fysiska upplevelsen. Det fysiska mötet behövs. Det är det som gör att man suger upp någon som jag. Däremot tror jag att det digitala kan hjälpa många att lättare hitta konst.

När jag åker på någon mässa i utlandet, går jag ofta igenom utbudet i förväg, så att jag vet vad ska titta extra på när jag väl är på plats. Även om jag tycker att jag redan sett allt blir upplevelsen ändå alltid annorlunda när jag står framför konstverken.

Har konsten varit en bra affär rent ekonomiskt för dig?

En del av de konstverk jag säljer, kommer jag att sälja med förlust. Å andra sidan har några stigit ordentligt i värde.

Så har det nog sett ut i alla tider. Även när det kommer till antikviteter som stått sig över tid har de nog varit ganska dyra från första början. Det är oftast någon sorts kvalitet som avgör. Sen finns det väl en del verk som pratats upp lite mer än andra.

Har du någon röd tråd i ditt samlande?

Nej, egentligen inte. Ibland ställer jag mig frågan; gillar jag föreställande, abstrakt eller konceptuell konst?

Det började nog med föreställande konst, men det behöver en ytterligare dimension för att vara intressant, såsom Karin Mammas ”Klassrum”. Det är ju föreställande och ganska lätt att förstå, men sedan har hon lagt till någonting. Det står skulpturer på bänkarna som normalt inte brukar finnas i klassrum för lågstadiet, de svarta maskerna framför barnens ansikten, vad betyder dem, vad symboliserar dem?

Finns det någonting som ett bra konstverk ska innehålla?

Vissa konstnärskap attraherar många människor och då handlar det nog rent objektivt om någon slags kvalitet.

Jag har ju vissa verk som är väldigt "exakta" som Carl Hammouds "The exceptionell case", men även verk av Jarl Ingvarsson som är raka motsatsen. Det ska vara ett skickligt hantverk i botten, men det räcker inte. Det ska överraska mig, ställa frågor, bygga ihop och fullända.

Har du några favoritkonstverk?

Både jag och min fru, Margareta, är mycket förtjusta i just "Klassrum" av Karin Mamma Andersson, vilket även är den dyraste målningen i samlingen. Liksom Ylva Oglands diptyk "Father I, Inverted Father" är en gemensam favorit.

Du nämnde att du kommer att bygga upp en ny samling. Vad ska den innehålla?

Avsikten är att köpa mer konst, men jag brottas lite med frågan om vad. Jag har ju inte samma utrymme att hänga konst på längre, och jag vill inte köpa konst för att lagra den. Jag vill uppleva den.

Jag vill följa den unga konstscenen, men kanske toppa upp den med några tyngre mer etablerade konstnärers verk, jag skulle gärna vilja ha en målning av Peter Doig, men det räcker inte plånboken till.

Har du tagit råd av andra när du köpt konst?

Nej, men jag läser, följer och får förstås impulser av andra "nördar" som rekommenderar mig att besöka vissa gallerivisningar och hålla ögonen på vissa utställningar.

Har du något favoritgalleri?

Jag har sällan köpt flera verk av en konstnär och inte heller har jag endast köpt från ett galleri, men ska jag välja ett så är det nog Galleri Magnus Karlsson, där har jag köpt en hel del. Men även på Galleri Lars Bohman som Lena Cronqvist, Linn Fernström, Ernst Billgren med flera.

Så jag har inte varit något galleris bästa kund, men sammantaget har jag nog varit ganska viktig för Stockholms gallerier de senaste åren.

Har du någon favoritkonstnär?

Nej, egentligen inte. Tvingas jag välja en svensk så ligger Karin Mamma Andersson långt fram liksom Tal R. Annars är nog Peter Doig och Jean-Michel Basquiat.

Har du bara köpt svensk konst?

Mestadels nordisk konst, men även internationell konst finns representerad i samlingen.

Vad säger du om fotokonst?

Jag har några få verk, men jag föredrar måleri, i det har jag mitt ursprung, men sen kan jag göra utvikningar från det, men måleriet är centralt. Jag har ganska lite glasad konst.

Men det är klart att den digitala tekniken kommer att komma starkare, inte minst när den generation som är uppfostrad med den digitala sidan kommer att bli en större köpgrupp. De kommer säkert förhålla sig till det på ett helt annat sätt än jag, och kanske även du gör. Men jag vill inte stänga några dörrar.

Vissa går på magkänsla andra vill förstå hela den intellektuella kontexten när de köper konst. Hur intellektuell är konsten för dig?

Jag vill bli tagen när jag köper konst och samtidigt förstå det jag ser och upplever. Vissa konstnärer kan bli för intellektuella eller för tekniska för mig. För mig är det mer museikonst än att det väcker mitt habegär, och ibland kräver det helt andra förutsättningar sett till utrymme.

Det är inte helt olikt affärer. Om du ska köpa ett företag bör du förstå vad det sysslar med. Samma gäller konst. Ska jag köpa konst vill jag förstå vad jag köper.

Vad är bra konst för dig?

Jag vill känna i magen För mig ska det vara någonting som visar samtiden och spegla samhällsutvecklingen idag. Det tycker jag ligger i den unga konstens natur.

Kommer även resten av samlingen att visas på CF Hill?

Det är lite upp till dem, vad de anser är bäst. De har fått allt material och sedan får de göra urvalet.

Sist men inte minst, vad gör du en ledig söndag?

Bo Ahlstrand Collection visas på C F Hill på Norrlandsgatan  t o m 21 maj.