En av årets nyheter på Stockholm Furniture Fair är att er populära Emma-serie vuxit med pallarna Jack och Elsa, hur har tankarna gått?

Vi upplevde att vår fåtölj Emma behövde en fotpall. När vi började skissa framstod det som självklart att en kompletterande pall måste få ett eget uttryck och leva sitt eget liv. Genom att använda det strumpklädda benpartiet som återkommande detalj har vi skapat en koppling till Emma-serien. Fåtöljen Emma och karmstolen Emilys typiska leggings känns igen och håller den växande familjen samman.

Något annat vi kände oss säkra på var att pallarna skulle finnas i olika storlekar för att skapa interaktion, på samma sätt som olika personer samspelar med varandra. Vi funderade också på vad de skulle heta och det kändes viktigt att ge pallarna individuella namn. Det var då vi kom att tänka på ägarparet Anna och Dags hundar som brukar vara i Gärsnäs showroom. Klart att pallarna skulle heta som dem! Elsa för den lilla och Jack för den stora. Resultatet är två små personligheter redo att inta olika slags rum.

Vad kan en pall göra för en inredning?

En pall i en inredning kan vara väldig viktig och går att använda på många olika sätt. Ensam solitär i sällskap till en fåtölj eller som flock spridd över rummet. En pall kan vara en enkel diskret eller en extravagant detalj i en inredning. Små möbler främjar ofta vågade val av textiler som man annars inte skulle dristat sig till.

Vilken har varit den stora utmaningen?

Att göra en enkel pall som passar i många olika sammanhang men som samtidigt har en tydlig personlighet.

Ni skapade också Gärsnäs monter på Stockholm Furniture Fair, berätta om den!

Under åren som gått har vi verkligen fått lära känna Gärsnäs och människorna bakom företaget, varför det är ett roligt och ärofyllt uppdrag att få göra årets monter. Inspirationen kommer från det som Gärsnäs står för; det goda hantverket och träarbetet. Samtidigt som vi har velat göra det på vårt sätt. ‪ Den svenska allmogens bruk att fläta korgar har inspirerat oss till de flätade och storskaliga skärmarna i plywood som både skapar rumsverkan och en inbjudande bakgrund till möblerna som visas.‬‬‬‬‬

Vad har ni särskilt velat föra fram?

Vi har velat visa på det fina hantverket och träarbetet som Gärsnäs är känt för och samtidigt peka på den framåtanda och konstnärliga sida som Gärsnäs satsar på och månar om att lyfta fram. Allt detta samt Gärsnäs enkelhet, ljusa, mjuka och genomarbetade känsla.

Vad ger er inspiration?

Framförallt mode, konst och material. Vi går gärna på utställningar och tycker om upplevelsen av att det inte finns några begränsande ramar. Vår arbetsprocess är en räcka av experiment där vi fysiskt undersöker material och form. Det ger oss inspiration att vara delaktiga och skapa själva. När något inte går som vi tänkt oss föds något annat.

Hur kommer det sig att ni blev formgivare?

Fredrik: För mig är det något som skett successivt. Jag kommer delvis från en hantverksfamilj. Morfar var svetsare, farmor sömmerska och jag har alltid varit omgiven av handlingskraftiga människor som tillverkat saker. Efter gymnasiet påbörjade jag en möbelsnickarutbildning. Därefter kändes det naturligt att söka inredningsarkitektur på HDK.

Emma: Jag är uppvuxen i Frankrike i ett hem där konsten haft en avgörande roll. Min mamma är konstnär och redan som litet barn såg jag många utställningar och umgicks flitigt med olika konstnärliga utryck. Att välja ett kreativt yrke var en självklarhet, men vilket av dem var jag inte på det klara med från början. Jag sökte inredningsarkitektur och design för att jag hade en dragning åt det praktiska. Det blev rätt. Jag tycker om den personliga aspekten i formgivning. Det är något som omger en och som kommer nära. En möbel exempelvis, har förmågan att klä en människa. Vi ser annorlunda ut beroende på vilken typ av stol vi sitter i.

Hur är det att arbeta i par?

Emma: Vi har olika processer även om vi har samma mål. Jag skissar mycket tillskillnad från Fredrik som är mer direkt och intuitiv. Han går gärna till verkstan för att prova på en gång. Så pratar vi väldigt mycket. Min franska skolning innebär ett intellektuellt förhållningssätt och ett ständigt ifrågasättande. Jag frågar hela tiden Varför medan Fredrik frågar Hur. I vår verkstad experimenterar vi fritt och tillverkar olika prototyper. Vi är del i en ständigt pågående hantverksmässig process som i sin tur fortsätter att utveckla oss.