Jag växte upp i en kreativ och företagsam familj, med starka personligheter. Mitt intresse för inredning har alltid varit stort, redan som barn möblerade jag om i mitt rum hela tiden. På den tiden tänkte jag bli arkitekt men i stället hamnade jag i tidningsvärlden efter att ha gjort allt möjligt under några år.

England led länge av sviterna efter andra världskriget, och modern inredning stod inte inte högt i kurs. Vi var ett konservativt folk med ganska traditionell smak. Det var inte förrän på slutet av 1980-talet som människor började tjäna pengar och intressera sig för kultur igen. Det var under den perioden som jag rekryterades som chefredaktör till Elle Decoration.

2. Jag har läst att du har mest kvinnliga kollegor. Stämmer det, och i så fall varför?

Jag väljer bra personer att arbeta med, det är inte svårare än så. Dessutom är det en sanning att kvinnor har en bra känsla för inredning, de är organiserade och jag en bra chef för kvinnor som har barn och försöker få livspusslet att gå ihop. Idag har studion totalt 25 anställda från många olika nationaliteter och de flesta är kvinnor.

 

3. När du skapar dina inredningar så använder du begagnat och ofta designklassiker. Varför?

 

4. Du använder dig ofta av skandinaviska formgivare. Vad är så speciellt med skandinavisk design?

I Skandinavien har ni haft många formgivare och möbelarkitekter som varit stora tänkare, men som även varit  "doers". Ofta är möblerna skapade utifrån ett väl fungerande vardagligt liv, istället för att manifestera en riktning eller en politisk åsikt, såsom till exempel Bauhaus gjorde.

5. Vad tycker du om nyproduktion av designmöbler?

6. Vad är förutsättningar för god design?

Idag måste god design fungera både i vardags- och arbetslivet. Gränserna är utsuddade, det går inte längre att skilja på vad som är vad.

7. Vad har du för designfilosofi?

Den är väldigt filosofisk. Jag vill skapa miljöer som utgår ifrån människan och den som bor och rör sig i miljöerna. Det måste vara enkelt och substantiellt.

8. Vilka är de viktigaste ingredienserna till en lyckad inredning?

9. Vilket är ditt första steg när du får ett inredningsuppdrag?

10. I Stockholm finns mig, veterligen endast ett 6-stjärnigt hotell, det mångfaldigt prisbelönta "Ett Hem". Du ligger bakom inredningen. Fick du fria tyglar?

11. Du blandar även in en del äldre föremål? Varför?

Jag ser en bra inredning som en livslinje. Vi är inte skapade ur en era, utan formade av ett helt liv med mängder av intryck.

12. Hur viktig är arkitekturen?

13. Vad är ditt drömprojekt?

14.

15. Du arbetar mycket med kork i din kollektion? Varför kork?

16. Det är inte första gången du samarbetar med Modernity, berätta om samarbetet?

Soffan ritade jag ursprungligen 2007, men det är först nu vi har tagit den i produktion, efter att ha gjort några smärre justeringar från ursprungsritningen. Den är handgjord av Georg Smith.

Även barmöbeln är också handgjord, i mässing

17. Vad gör du en ledig söndag?