Vad är Stockholm Art Week för något?

Stockholm Art Week anordnas för tredje året i rad och består av fyra konstmässor; Market Art Fair på Liljevalchs, Supermarket i Svarta huset på Telefonplan, PhotoMarket på Fotografiska och Stockholm Art Book Fair på Spritmuseet. Parallellt med de fyra mässorna är i princip alla Stockholms konstmuseer involverade. Som institution måste man bjuda på något extra utöver den vanliga visningsverksamheten, som fri entré, visningar, talks eller fest. Dessutom pågår en mängd olika konstevenemang runt om Stockholm. Sammanfattningsvis kan man säga att Stockholm Art Week är en plattform för konstscenen som ringar in allt som sker.

Vad är det första som händer?

Stockholm Art Week invigs traditionsenligt med att ett offentligt konstverk avtäcks. Meta Isaeus Berlins verk "Uppvaknandet" har donerats till Handelshögskolan och kommer att invigs av rektor Lars Strannegård i närvaro av konstnären och i samtal med Lena From, samordnare på Stockholm Konst med ansvar för det offentliga rummet. Sen är det öppningsfest på Brillo i samarbete med Stockholms Auktionsverk, Bukowskis och Wetterling Gallery. Det sammanfaller också med att auktionshusen slår upp portarna till sina moderna visningar liksom att konstnären Jan Fabre har vernissage på Wetterling. Sedan rullar det på med idel olika evenemang.

Får man komma in överallt?

Vissa evenemang som vernissagen på Wetterling Gallery är by invitation only men det mesta som händer är öppet för alla.

Hur håller man sig bäst uppdaterad?

Vi har just släppt appen Stockholm Art Week med veckans fullständiga kalendarium. Man kan också hålla koll genom Stockholm Art Weeks hemsida.

Hur ska man disponera tiden?

Jag tycker man kan lägga en dag med början på Market Art Fair på Liljevalchs, därefter Stockholm Art Book Fair på Spritmuseum för att sedan ta båten över till PhotoMarket på Fotografiska. En annan dag börjar man på Supermarket vid Telefonplan för att sedan passera några gallerier och museer. Det är mycket kul som händer på stan som man inte bör missa.

Vad är det man absolut inte får missa?

Det finns massor med kul att vara med om. Här är några exempel på sådant som är öppet för alla.

På Raoul Wallenbergs torg visas utställningen "Reflections – on People and the Biosphere" som är ett samarbete mellan Lars Hall och Beijerinstitutet. Lars Hall är den legendariske reklammannen, här i egenskap av fotograf med bilder tagna från ett och samma ställe i Stockholms skärgård vilka presenteras med texter av Carl Folke som är professor i naturresurshållning.

Ett annat kul event står Issues Gallery för där den amerikanske konstnären Ryan Trecartin visar videokonstverket CENTER JENNY på alla Media Markts skärmar i gallerian på Hamngatan.

Mc Cabe Fine Art visar italienaren Marco Brambillas verk Apollo XVIII på Stureplan och samtidigt visas ett annat verk av konstnären, Midnight Moment, simultant på Times Square i New York.

En annan rolig grej är on-linegalleriet piQmo som ställer ut fotografier på Nobis-hotellet Miss Clara. Bland annat har finansmannen Mats Qviberg en egen pop-up-utställning med sina foton.

Något annat man inte bör missa är Snösätra Spring Remake där hundra graffitikonstnärer är inbjudna att under helgen ta sig an väggen på Snösätra gränd i Rågsved.

Vilken är veckans höjdpunkt?

Helt klart de fyra mässorna! Tidsbegränsade och späckade event med innehåll som varar några intensiva dagar för att sedan försvinna. Det är mässorna som är navet i Stockholm Art Week.

Det blir mer och mer etablerat. Alla institutioner ser till att ha med något och det blir fler och fler pop-up-grejer.

Vilka internationella intressen finns det?

Det är framför allt mässorna som både har internationella utställare och konstnärer och som också drar till sig utländska besökare, både samlare, curatorer och journalister.

Hur står sig Stockholm Art Week i ett internationellt perspektiv?

För att bara ha funnits i tre år väldigt väl. Jämför man med Berlin Art Week är Stockholm Art Week mindre. Här är det Stockholms stad som stöttar medan Berlin Art Week delvis lever på EU-bidrag. För två år sedan startade Köpenhamn Art Week vilken är en ren kopia av Stockholm Art Week. Jag skulle säga att det tar fem till tio år att sätta en stor sak som Stockholm Art Week och för att ha pågått så kort tid tycker jag verkligen att vi är på god väg.

Hur skulle du vilja att det utvecklas de kommande åren?

Syftet är att profilera Stockholm som konststad. Jag vill också öka antalet publika event och se till att det händer något överallt. Liksom medverka till att Stockholm Art Week ska bli ännu mer internationellt.

Hur mycket pengar omsätts under Stockholm Art Week?

Det är svårt att beräkna. Allt på mässorna och gallerierna är till salu, institutionerna säljer inte, numera är även auktionshusen delaktiga och deras moderna visningar kan också räknas in. Även antalet besökare är det svårt att få koll på eftersom det är mycket som händer på öppna ytor.

Vilka liknande event inspireras du av?

Berlin Art Week, Art Basel och Venedig-Biennalen. I Venedig kokar det av konst och det går inte att öppna en port utan att det händer något. Det är underbart att det finns något på alla oväntade platser och även om man inte är konstintresserad går det inte att undvika konsten.

Ser du själv till att köpa något konstverk?

Ja, något brukar det alltid bli. Stockholm Art Week är ett ypperligt tillfälle att ta del av verk som man inte sett förut och av konstnärer man kanske inte ens hört talas om. Mitt tips till alla besökare är att verkligen ta vara på mötet med galleristerna och passa på att fråga ut dem. De är oerhört kunniga och sitter på så mycket information om konstnärerna, konsten, tekniker, upplagor och priser förstås.

Hur kommer det sig att just du har blivit spindeln i nätet?

Jag satt tidigare i Markets Art Fairs styrelse och trivdes mycket bra med mitt uppdrag. Samtidig som Market Art fair ägde rum arrangerades Supermarket och Antikmässan plus att många andra museer, institutioner och gallerier valde att ha vernissage just under samma tid, eftersom att mässorna attraherade en intressant publik. Inför Market Art Fair 2013 fick jag reda på att den relativt nya aktören Fotografiska också skulle ha en mässa som skulle gå under namnet PhotoMarket. Det var spiken i kistan och som kommunikationskonsult insåg jag kommunikationsmöjligheterna och fördelar med att ta ett gemensamt grepp runt allt som händer just under denna tid. Antikmässan ligger kvar i februari men Market Art Fair, Supermarket, PhotoMarket och nu även Stockholm Art Book fair ligger samtidigt i April. Jag fungerar som ihopkopplare och katalysator. Konstinnehållet står andra för. Igår fick jag till exempel klart att det blir ett pop-up galleri i Sturegallerien där onlinegalleriet Ed.art öppnar upp under fem dagar  och säljer editions. Det hade inte hänt utan min involvering men jag ansvarar inte för innehållet.

Vad är du mest stolt över i ditt arbete?

Att samarbetet mellan alla olika aktörer fungerar så bra. Jag har upprättat ett Advisory Board med medlemmar från Stockholms konstscen, otroligt givande och också roligt.

Vad händer för dig efter Stockholm Art Week?

Jag fortsätter att driva min kommunikationsbyrå PART Stockholm och i början på maj reser vi till Venedigbiennalen. Arbetet med Stockholms Serietidningsfestival på tema yttrandefrihet är också i full gång.

Vad gör du gärna en ledig söndag?

Min bonusdotter brukar säga att jag bara vill gå på promenad och titta på konst. Det stämmer!