Du är framgångsrik inredningsarkitekt, berätta om din bakgrund?

Jag började min karriär inom mode tillsammans med Pierre Cardin, först i Bryssel och sedan i Paris, men jag tror att jag redan då närde en dröm om att arbeta som inredningsdesigner. När jag väl bestämde mig gick det fort, 2001 öppnade jag Pierre Yovanovitch Architecture d´Intérieur och sedan dess har det rullat på.

Hur ser en vanlig dag på jobbet ut?

En vanlig dag på jobbet existerar inte. Det är just det som gör det här arbetet så intressant och spännande. Mitt tidschema är hektiskt. Jag reser mycket och rör mig mellan kontors- och byggmöten, platsspecifika monteringar, galleribesök, auktionsvisningar, leverantörs- och hantverksvisiter, besöker konstmässor och utställningar. Förnyelse och energi är betydelsefull "in put" för att göra det bästa av de ursprungliga idéerna.

Vilka kriterier är nödvändiga för att uppnå en lyckad inredning?

Till att börja med bör man ha en god lay out, en sammanhängande plan för att nå en upplevelse av ledighet i det rumsliga flödet. Andra viktiga nycklar till en lyckad inredning är balanserade proportioner, bekvämlighet och en "varm minimalism". Det jag kallar varm minimalism är också kännetecknande och själva signaturen för min inredningsdesign. Det innebär val av vackra och autentiska material, liksom väl utvalda design- och konstföremål. Utöver detta tror jag att en inredning blir bra när den stämmer väl ihop med beställarens personlighet och livsstil. Därför är det viktigt för mig att arbeta med klienter som jag respekterar, kommer bra överens med och också uppskattar.

Vad håller du på med just nu?

Jag arbetar parallellt med flera spännande och storskaliga projekt här i Europa och USA. Dels är det ett stort hus i Hamptons, en otrolig takvåning på 5th Avenue i New York, en Fine Dining-restaurang för kocken Yannick Alléno i samarbete med  konstgalleristen Kamel Mennour med öppning 2016. Jag har just avslutat ett stort projekt med ett privatmuseum för samtida konst i Bryssel, La Patinoire Royal, den kungliga skridskopaviljongen som är en fantastisk byggnad. Jag fick också äran att göra scenografin till den öppna konstutställningen "La Résistance des Images" som kurerats av vår förre franske kulturminister Jean-Jacques Aillagon.

I dina inredningar förekommer en hel del skandinavisk design, vad är det som tilltalar dig?

Den uppenbara enkelheten och den utsökta formgivningen, liksom jag faller för de råa och autentiska materialen. Vad gäller Axel Einar Hjorths möbler har han ofta valt att arbeta med obehandlad furu i avsaknad av ytliga ornament. För mig är det god smak och visar på orginalitet, unicitet och tidlöshet. Det är några anledningar till att jag ständigt återkommer till den skandinaviska formgivningen liksom jag tycker att den hittar sin naturliga plats i mina inredningar.

Har du någon personlig favorit bland de nordiska formgivarna?

Axel Einar Hjorth är nummer ett! Hans formgivning förekommer i flera av mina inredningar. Jag tycker också om Paavo Tynell för poesin i hans lampor och upphängningar liksom jag tycker att den danske formgivaren Frits Henningsen har signerat flera mästerverk.

Hur upptäckte du Axel Einar Hjorth?

På en privat resa till Stockholm för några år sedan.

Vad kände du då?

Första gången jag såg Axel Einar Hjorths möbler, blev jag både rörd och tagen av den uppenbara enkelheten parat med hans extrema förfining av perfekta linjer, hantverkskvalitet och tidlös design. Av dessa skäl jag vill tro att Hjorths möbler hittar sin legitima plats i mina inredningar samtidigt som jag gör mitt bästa för att arbeta efter samma estetiska riktlinjer.

Kan du avslöja något om kommande arbeten?

Just nu pågår arbetet med ett projekt, absolut "breath taking" men fortfarande konfidentiellt. Så mycket kan jag avslöja som att det gäller en renovering av ett slott för en huvudaktör inom lyxindustrin. Du kommer att få veta mer i september!

Är det något i ditt yrkesliv som du är mer stolt över?

Jag är väldigt stolt över mitt team och känner mig tacksam för de fantastiska projekt som vi får arbeta med. Det kräver mycket energi och vår ambition är hela tiden att ligga i linje med våra kunders förväntningar.

Om du inte hade varit inredningsdesigner, vad hade du ägnat dig åt då?

Trädgårdsmästare, helt klart! Jag har en underbar trädgård i södra Frankrike som ritats av trädgårdsarkitekten Louis Benech. Den är fortfarande  juvenil men med stor potential. Jag tycker om att trädgården återspeglar passionen och arbetet som lagts ner på den.

Använder du Barnebys, och i så fall hur?

Ja, jag använder Barnebys både för egen del och för mina kunders räkning. Barnebys är ett bra sätt att hålla koll på auktionsdatum, olika auktionsteman och inte minst slutpriserna. Det är viktigt att följa upp värderingar och priser för att ha som jämförelsematerial till det man ser på gallerierna.

Var hittar du din inspiration?

Genom att läsa böcker, tidningar och magasin, resa, och besöka konstgallerier, möten med konsthantverkare och konstnärer, genom mitt team och mina vänner, ja överallt!

Vilken är din starka sida eller din främsta färdighet?

Man kan säga att jag aldrig låter något bara vara. Jag skulle aldrig tillåta en kompromiss för att hitta en enkel lösning. Istället håller jag mig till den ursprungliga idén och jobbar den framåt och hela vägen igenom.

Vilken är din bästa stund för dagen för kreativa tankar?

Sent om kvällen när sinnet är fritt.

Vad gör du gärna en ledig söndag?

Jag kan inte föreställa mig att inte göra någonting! En ledig söndag tillskriver jag trädgårdsskötsel, att umgås med mina vänner och kanske till en lugn stund.

Foto: Jean-Francois Jaussaud.