Göteborgs Auktionsverk har fått ett prestigeuppdrag. Det är en fantastisk samling med 69 veteranbilar och andra fordon som senast kommer från Autoseum i Simrishamn, men vissa av bilarna har innan dess tillhört samlingen från Skoklosters Motormuseum. Auktionsutropare på auktionen som kommer att äga rum hos Autoseum i Simrishamn är Peder Lamm som är arbetande styrelsemedlem i det anrika auktionshuset från Sveriges framsida.

Närmare en tredjedel av bilarna som ingått i Autoseum i Simrishamns omfattande samling ska auktioneras ut som ett led i utvecklingen av museet. Högst utrop har en gammal Volvobil. Närmare bestämt en Volvo PV51 Cabriolet 1937.

Peder Lamm, du är arbetande styrelseledamot för Göteborgs Auktionsverk, som har fått in bilsamlingen till auktion. Vems är samlingen?

- Större delen kommer från Autoseum i Simrishamn. Det är en del av de stora samlingarna på museet som säljs, som främst tillhör en av de större delägarna.

Utöver det har vi lagt till en samling bilar med en historia från Gillstads Automobilmuseum i Västergötland.

Hur kommer det sig att Göteborgs Auktionsverk fått uppdraget att sälja den här imponerande bilsamlingen?

- Det beror på att ägaren och jag fått bra kontakt och båda tycker det här är lika roligt.

Samlingen rymmer allt från tävlingsbilar till motorbrandspruta. Finns det någon röd tråd i samlandet?

- Den röda tråden är nog bakgrunden i den von Essenska bilsamlingen som förr var utställd på Skokloster i Uppland. Annars handlar det om vackra och ovanliga ting, som i det mesta vad det gäller samlingar oavsett område.

Auktionens dyraste fordon är en Volvo. Hur kommer det sig att en Volvo kan kosta närmare en miljon kronor?

- Den här bilen är extremt ovanlig, det finns bara två exemplar. Den har tilldragit sig väldigt stort intresse.

En annan bil som är bland de dyraste på auktionen, men även äldsta, är en De Dion Bouton från 1905. Hur vanligt är det att hitta så gamla bilar i Sverige?

- Det får nog betraktas som unikt.

Har du någon personlig favorit på auktionen?

- Ja, en gul liten Citroën från 1922.

Auktionen kommer att äga rum på Autoseum i Simrishamn. Klarar inte bilarna att ta sig till Göteborg? 

- Samlingen är något av en symbol för Simrishamn, så vi tycker att det är på sin plats att sälja den där. Sedan är ju lokalerna oerhört bra för ändamålet.

Är det något man ska tänka på innan man bjuder?

- Se till att ha bra med cash på kontot! Jag tror att det kommer mycket folk...avslutar Peder Lamm.

Autoseum kom till när bilmuseet på Skokloster köptes upp 2008 och flyttades till Simrishamn. Där har samlingarna växt och kompletterats med andra utställningar. För en tid sedan såldes verksamheten, tillsammans med fastigheten, till samlaren Nisse Nilsson. Han kommer att driva museet vidare och fylla på med fler fordon från sin privata samling.

Omkring en tredjedel av de fordon som finns på Autoseum idag tillhör museets skapare Uno Levinsson, och han kommer låta uppemot ett hundratal av dem gå under klubba den 19 oktober i regi av Göteborgs Auktionsverk.

– Jag drar mig tillbaka med ålderns rätt, och det känns skönt att veta att museet kommer att leve vidare i Nisse Nilssons regi, säger Uno Levinsson.

Här hittar du hela katalogen!