Så här års släpps de flesta rapporter som behandlar marknaden för konst, design och antikviteter. En av de mer omfattande sammanfattningarna är TEFAF:s årliga rapport, The TEFAF Art Market report 2015, sammanställd av Dr Claire McAndrew, som släpps i samband med den årliga konst och antikmässan i holländska Maastricht. Det är imponerande siffror som ger självförtroende till konstmarknaden. Under förra året steg omsättningen av Fine Art med 7%, från 47,7 miljarder euro till 51,2 miljarder euro.

USA i topp när Sverige tappar

Konstmarknaden domineras av tre marknader - USA, Kina och Storbritannien, där föredelningen är 39%(US) och 22% till såväl Kina som UK. Vilket innebär att de tre viktigaste marknaderna står för totalt 83% av den totala marknaden där Sverige har tappat från närmare 1% till 0,6%.

Starkast utveckling har den amerikanska marknaden haft, som inte bar tangerat, utan till och med passerat 2008 års tidigare rekordnivå. Aldrig tidigare, åtminstone inte i modern tid har efterfrågan varit större för högkvalitativ konst, design och antikviteter. Kina som för några år sedan gick från 5% av världsmarknaden till 30% år 2011 har backat för tredje året i rad till 22% av den totala omsättningen.

I Europa är den engelska konstmarknaden helt dominerande med 64,5% av konstmarknaden inom EU, följt av Frankrike med 17,3 % och Tyskland med 5,1% . På delad sjätte plats kommer Sverige med 1,7% efter Italien och Spanien och jämte Österrike.

Enligt The TEFAF Art Market Report 2015 såldes 1 530 konstverk för mer än 1 miljon euro under 2014. Det är en ökning till antalet med 17% från föregående år. Mer häpnadsväckande är att dessa 1530 föremål står för hela 48% av värdet av Fine Art medan de bara utgör 0,5% av antalet försäljningar.

Det är tydligt att marknaden för konst, design och antikviteter blivit en global massmarknad. Det är inte bara synbart genom alla svenska föremål som dyker upp på mässan i Maastricht med en helt annan prislapp än i Sverige, utan också på de siffror som presenteras där man kan konstatera en historisk ökning med 10% av konst som exporteras från sina "hemmamarknader", till ett sammanlagt värde av sanslösa 19,8 miljarder euro, där 60% exporteras från USA och UK.

Modernt och samtida i topp

Inte helt oväntat fortsätter den tidigare trenden. Försäljningen av Post War & Contemporary stod för nästan halva värdet av den totala omsättningen(48%). Här har fortfarande gallerierna en stark positionering även om auktionshusen ökat sina försäljningar inom området till 5,9 miljarder euro, vilket innebär en ökning med 19% från 2013.

Det moderna måleriet stod för 28% av den totala omsättningen, där auktionerna kunde summera försäljningar för 3,3 miljarder euro.

Mässorna allt viktigare

För handlarna blir mässorna allt viktigare. Under 2014 kunde man räkna till 180 större internationella mässor, där de 22 mest välbesökta sammanlagt samlade över 1 miljon besökare. Försäljningen på mässorna stod för 40%  av handlarna och galleriernas totala omsättning, det vill säga uppskattningsvis 9,8 miljarder euro.

Nya tillväxtmarknader

Ni som följt min blogg vet att jag flaggat för visa tillväxtområden framför andra när det kommer till försäljning av konst. Marknaden för afrikansk modern och samtida konst har en kurva som får går spikrakt uppåt.

Får man tro en annan rapport, nämligen ArtTactics årliga rapport så visar deras omfattande undersökning baserad på intervjuer med ett stort antal experter att det finns fortsatt stor tilltro för den amerikanska och europeiska konstmarknaden, liksom man tror på fortsatt tillväxt inom områden som Latinamerika och Sydostasien. Däremot tycks de flesta eniga om att den ryska marknaden kommer att tappa rejält, samt att Indien, Mellanöstern och  Kina kommer att stagnera på dagens nivåer.

Onlineauktioner växer

 

 

/Pontus Silfverstolpe