Alexander Calder föddes alltså 1898 i Lawnton, Pennsylvania i USA. Hans exakta födelsedatum är dock lite av ett mysterium - hans mor hävdade att hon fött sin son den 22 augusti men familjen skulle senare får reda på att hans födelsedatum enligt hans födelseattest var den 22 juli. Han föddes in i en minst sagt konstnärlig familj med både farfar och far som skulptörer och en mor som var porträttkonstnär.

Sonen började tidigt skapa skulpturer av egen maskin men föräldrarna var oroliga för att han skulle leva lika ekonomiskt osäkert som de gjort och han valde att läsa till mekanisk ingenjör. Efter att ha spenderat en tid i Aberdeen, Washington, där hans syster bodde blev Calder inspirerad av de bergiga omgivningarna och bestämde sig för att flytta till New York för att bli konstnär. Men hans intresse för mekanik skulle alltid finnas kvar och synas i konstnärens verk.

Gigantiska skulpturer och kinetiska mobiler

Efter att ha flyttat till Paris 1926 började Calder göra sina första skulpturer. Det hela började med att han gjorde mekaniska leksaker som resulterade i Cirque Calder, en hel resande cirkus gjord i ståltråd och andra material. Ståltrådsfigurerna var startskottet för Calders abstrakta skulpturer och snart hade han gjort sin första kinetiska skulptur.

De gigantiska skulpturerna, liksom de små mobilerna, som Calder skapade var från början ofta drivna av motorer. Men konstnären skulle snart komma på att hans mobiler kunde röra sig genom naturliga luftströmmar och vindar.

Alexander Calders skulpturer kan idag ses på flera ställen runt om i världen. Bland annat står "The Four Elements" utanför Moderna Museet i Stockholm. Just detta verk hade Calder förslagit som symbol för Världsutställningen i New York 1939. Pontus Hultén fick modellen av Calder 1960 tillsammans med en tillåtelse att får realisera verket, vilket gjordes i Stockholm 1961.

Mellan maj och september 2017 kunde man se den största utomhusutställningen med verk av Calder någonsin i Denver Botanic Gardens där nio skulpturer ställdes i en organisk miljö.

Flygplan och bilar

Den franska racerföraren Hevre Poulain gav Calder uppdraget att måla bilden Poulain skulle köra 1974 i La Mans 25-timmars race. När Calder dog 1976 blev bilen ett av konstnärens sista verk.

Calder var den första av vad som skulle bli en lång lista konstnärer som fått uppdraget att måla BMWs Art Car. Frank Stella, Roy Lichtenstein, Andy Warhol, David Hockney, Jenny Holzer, Jeff Koons är några av de andra konstnärerna som fått äran att göra sin egna BMW.

Calder använde sig av sin signaturpalett i rött, blått och gult när han skapade designen för bilen. Bilen som skulle köra det 25 timmar långa racet fick dock avbryta efter endast sju timmar på banan på grund av en skada. Bilen kördes aldrig igen och har sedan dess varit utställd.

"I want to make things that are fun to look at, that have no propaganda value whatsoever." - Alexander Calder, Selden Rodman, Conversations With Artists (New York, 1957)

År 1973 målade Calder ett passagerarflyg för Barniff South American Airlines som gick under namnet "Flying Colors of the United States". Året innan hade George Stanley Gordon från reklambyrån Gordon & Shortt erbjudit Calder att måla ett flygplan med lovorden att Calder då skulle bli upphovsman till världens största flygande konstverk, något som var svårt för Calder att neka.

Smycken

Calder omprövade skulptering som konstform och skapade nya idéer om rörliga konstverk med sina mobiler. Det är inte att förvånas över att hans konstnärliga filosofi fungerade lika bra när det kom till att designa smycken. Georgia O'Keeffe och Peggy Guggenheim är några av de stolta bärarna av Calders verk som sträckte sig från örhängen, armband, huvudsmycken, halsband till broscher. De modernistiska smyckena var ofta i stor proportion till bäraren och avskalade från värdefulla stenar och pärlor.

Verken var oftast skapade med en specifik bärare i åtanke och med spiraler och sicksackmönster i böjd och hamrad metall gjorde Calder endast unika handgjorda smycken där initialer eller bärarens namn inte var ovanligt. Han lödde aldrig sina metaller utan allt var gjort av böjt silver, mässing och ibland i guld.

Ett av de dyraste verken någonsin sålt på auktion av Calder var Poisson volant (den flygande fisken) som såldes hos Christie's för nästan 26 miljoner dollar 2014. Verket hade beräknats gå för mellan nio och tolv miljoner dollar.

[youtube id="mWj9Yk0HDao"]

Oavsett vilken dag han föddes på, vill vi uppmärksamma och gratulera konstnären som i år skulle ha fyllt 120 år! Här hittar du allt av Calder på auktion samt priser på tidigare sålda verk.