Man vet nästan inte var man ska börja. I framlidne Eric Löwenadlers penthouse går det inte att slita blicken från de pampiga väggmålningarna, formspråket, färgvalen, inredningen och så klart - konsten.

Eric Löwenadler (1936-2010) var konsthandlare och konstsamlare. Förutom att ha grundat Europeiska Ferieskolan, EF Education drev Löwenadler tillsammans med Göran Engström Galerie Löwenadler vid Karlapan i Stockholm. Men konsthandlaren lämnade sedermera Sverige för Paris och New York. Här representerade han bland annat Robert Rauschenberg, Andy Warhol, Jean Michel Basquiat, Roy Lichtenstein, Jasper Johns samt Keith Haring och spelade en stor roll när dessa konstnärer skulle introduceras i Sverige.

Som öppet homosexuell blev Löwenadler också känd som en av de första som ansökt om partnerskap enligt lagen om registrerat partnerskap med sin sambo Alejandro Madero Wage. I protest mot Kristdemokraternas familjepolitiska ståndpunkt betalade paret, år 1998, för en helsida i Svenska Dagbladet i form av vigselannons.

Arkitekten Per Öberg fick i uppdrag 1986 att rita en våning åt konstsamlaren Eric Löwenadler som sökte ett hem i Sverige efter sina år i Paris och New York. Kungsvåningen från 1920-talet förvandlades till ett penthouse med en inredning och med arkitektoniska detaljer som inte hade varit lika uppseendeväckande på de finare adresserna i New York eller Paris, som i Stockholm.

_V0O0042 _V0O0042

Tillsammans med Per Öberg har Frances Gregory, med färg, satt sin prägel på våningen som mäter hela 437 kvadratmeter med 93 kvadratmeter terrass och balkonger. Våningen består alltså av två plan efter att råvinden till huset renoverades och gjordes om till bostad. Från början var det två separata våningar men i början av 1990-talet beslutade Eric Löwenadler att bygga ihop bostäderna till ett enda penthouse.

Den ursprungliga 1920-talsstilen i våningen skulle bevaras när Per Öberg fick i uppdrag att rita Löwenadlers hem. Ursprungliga detaljer och material som kalkstenstrappan har bevarats samtidigt som nytillverkade joniska pelare i massivt trä fick ta plats på flera ställen i våningen.

Salong, matsal och bibliotek på nedervåningen lyser starkt i grönt under ljust himmelsblå tak. Här hade Löwenadler valt ut möbler, mattor och detaljer som taklister med blommotiv för att skapa känslan av att man befann sig i en trädgård.

Salongen är välfylld med konst från olika epoker och delar av världen. I bakgrunden skymtar vi flygels centrala placering och öppningen till biblioteket.

En arbetshörna med bord i Louis XV-stil och och en karmstol i fransk rokoko. På väggen hänger samtida konst.

Matsalen går i samma färger som salongen. Här skapar två matsalsbord en intim atmosfär under middagsbjudningar. Borden som är i svart stål och glas följer trädgårdstemats estetik och matchar glasdörrarna i orangeriet som ligger i anslutning till matsalen. Runt bordet står gråmålade gustavianska stolar med genombruten rygg.

Förutom alla golvlister och dörrfoder som försvann i och med renoveringen bytte man också ut flera fönster till dubbla glasdörrar när man byggde orangeriet i anslutning till matsalen.

Joniska pelare omger väggöppningarna ut till hallen där väggmålningen skapar en färgstark kontrast. Under bordet ligger en enorm matta i ljusa färger.

_V0O0152 _V0O0152

Biblioteket omvandlades också till en liten trädgård med textilier från Svenskt Tenn. Djur, blommor och blad skapar en oas mellan de väggtäckande bokhyllorna.

I sovrummet på nedre våningen har den gröna färgen bytts ut till en skymningsblå ton med väggar och garderobsdörrar i Rubellityg. Tyget skapar en lugn och mjuk atmosfär i skymningens färger. På väggen hänger landskapsmålningar från 1800-talet och en gråmålad bergere klädd i ljust tyg får agera klädhängare.

_V0O0101 _V0O0101

Badrummet är helt och hållet klätt i carraramarmor. I dörröppningen skymtar silversamlingen i serveringsgången.

_V0O0110 _V0O0110

Köket ritades det också 1986, något som är svårt att förstå i dag med dess trendriktiga grå toner, släta luckor och carraramarmor. I bakgrunden bågnar vitrinskåpen av uppläggningsfat och ljusstakar i pläter och silver och bakom det leder en trappa upp till takterrassen och innanför köket ligger butlervåningen.

Med de återkommande väggöppningarna i våningen får färger och former hela tiden nya sammanhang beroende på vilket håll man kommer ifrån. Här leder en trappa upp till våningens övre plan som en gång varit husets råvind.

När övervåningen skulle byggas lät man höja taket i våningen. Fram kom hanbalkarna som kläddes i bladguld och skapar nästan en bild av en gloria i det aprikosrosa vardagsrummet.

Glaspyramiden i japansk stil släpper in ljus som sprider sig, inte bara på övervåningen, men också ner för trappan.

Frukostplatsen på övervåningen. Liksom i resten av våningen möts här möbler från äldre tider med samtida konst. Innanför dörren som leder ut till terrassen är golvet glasat och släpper in ljus till våningen under.

Köket på övervåningen till vänster. I bakgrunden ser vi de platsbyggda garderoberna som smälter in i de aprikosfärgade väggarna.

Badrummet på övervåningen är helt inrett i en sällsynt brasiliansk blå granit. I bakgrunden ser vi ytterligare ett sovrum klätt i blått tyg.

Våningen som skulle säljas efter Löwenadlers bortgång 2010 hade ett utropspris på 58 miljoner kronor.

Fotograf: Kent Billeqvist

Styling: Sigbrit Kvarning