Tord lever ett minst sagt internationellt liv med hem i Zürich, London, Stockholm och en fritidsbostad i Biarritz. I och med karriären inom mode- och designbranschen reser han mellan sina hem som alla betyder något speciellt för honom. I Stockholm försöker han vara minst en gång i månaden för att hälsa på mamma men också koppla av i vad han kallar sin fritidsbostad mitt i stan.

Jag gillar kombinationen av att bo i olika städer. Så länge mamma bor i Stockholm så är det ju såklart hemma. Stockholm är familj och fritid. London karriär och vänner. Behöver jag mina vänner åker jag till London. Biarritz är lite som Ellen Key uttryckte om sitt hem vid Vätterns strand, mitt hem för själen. Där kan jag skriva och tänka, återhämta mig. Zurich är en plats för konst och kultur med en fantastisk musik- och operascen. Det är inspirerande. Jag gillar det avantgardistiska tänkandet i staden.

Stockholm, Gärdet och lägenheten växer hela tiden med honom. Den utveckling som skett i staden gör det roligare att komma hit. Det har hänt mycket med restauranger och den sociala sidan menar Tord. Det var ju lite därför jag lämnade Sverige, men nu har så mycket hänt i det svenska samhället, att du kan gå in på restaurang Paraden här nere och känna att du är i New York. Förut fanns det en typ av koncept, nu finns det fler vilket gör allt mer spännande.

På frågan, vad betyder Svenskt Tenn för honom, svarar Tord: Det är mycket roligt, när jag går in i butiken på Strandvägen eller på nätet har det alltid varit en inredningsvärld som är så vacker att den får mig att tappa andan. Ett "lifestyle" koncept innan det ordet var uppfunnet. När jag var 17 och gick in i butiken var jag så otroligt inspirerad och det är fortfarande samma sak idag. Att skapa en magisk värld av ting, placera objekt, möbler och konst på ett sätt som är både elegant och hemtrevligt är fantastiskt och en konst i sig. 

Matsalsgrupp av Josef Frank med lindad rotting, designad 1946. Matta från Asplund och blommor av Jonas Brandrof på Geco.

Det är kombinationen av två människor, Josef Frank och Estrid Ericson, med så olika öden som ligger till grund för Svenskt Tenn enligt Tord. Estrid Ericsons begåvning bestod i att se samtidens trender, arrangera utställningar och knyta rätt formgivare till firma Svenskt Tenn. Som barn av den tidiga minimalismen, med affärssinne, duktig och fokuserad på att bygga ett företag satsade hon sitt arv. Det är inte ens 100 år sen kvinnor fick rösträtt i Sverige, det tänker man sällan på. Estrid blev teckningslärarinna, 1921 fick kvinnor rösträtt och efter hennes fars död grundade hon Svenskt Tenn 1924 med pengar från hennes fars arv.

Josef Frank kom in med färgen och arkitekturen, även om han jobbade mest med inredning. Josef Frank kom till Sverige och Svenskt Tenn med sin bakgrund som arkitekt i Wien och en otrolig känsla för färg, mönster och inredning och har lämnat ett arv som lever och känns aktuellt i högsta grad än idag. En synnerligen fantastisk kombination av två kreativa människor, som kanske fungerade så bra på grund av det som sägs, nämligen att 'Josef gjorde allt Estrid bad honom om och Estrid accepterade allt det Josef gjorde'. Enligt Tord var det detta som skapade den stora kreativa rymd som företaget har än idag. Svensk Tenn har fungerat som länk mellan Tords nya värld och hemma när han lämnat Sverige.

Tord beskriver Svenskt Tenn som ett unikt företag där grundvärden finns kvar, något som kanske blir viktigare och viktigare i vår digitala värld. Att det finns någonting för alla beskriver han som innefattande exklusivt.

I och med alla resor är lägenheten fylld med saker från hela världen, konst från New York, möbler från Milano, arv från farföräldrar och svenska favoriter som Asplund och Svenskt Tenn. Hela mitt liv har jag varit intresserad av andra kulturer, språk och människor. Mitt hem representerar det intresset, även om jag har valt saker som kanske estetiskt sett går i samma stil.

Andra favoriter när det kommer till design är finsk design med formgivare som Eero Saarinen och Alvar Aalto, Bauhaus med Walter Gropius, design från den centraleuropeiska 1800-tals epoken Biedermeier och såklart, IKEA.

Det som är intressant med inredning och arkitektur är ju att det representerar tiden på många sätt. När man ser saker från olika epoker så representerar det också den ekonomiska och sociala utvecklingen. Men likaväl blir jag inspirerad av andra personers urval. Och i mitt liv gör ju jag också ett urval. Det är en resa som pågår hela tiden. Detta gäller även för huset man bor i. Våningen på Gärdet är inhyst i en byggnad från 1930-talet vilket har spelat roll för lägenhetens estetiska utformning. Jag blandar gärna nytt och gammalt, fint och enkelt. Loppisfynd och en vacker möbel som man investerat i till exempel, det är blandningen som är underbar.

Finns det stilbrott? Nej. Jag älskar människor som är personliga. Jag älskar människor som tidigt hittar sin egen stil. Och människor som gör det, de åldras inte. För på något sätt så passar det ju ens person och hittar man det behöver man inte följa några modets lagar och kan inte bli otrendig. Samma sak gäller för hem, det blir samtida med personen.

Fotograf: Anne Nyblaeus, styling Anette Mörner

Här är ett urval av våra Tord Dyrssen-favoriter som finns på auktion just nu.