Det anrika och kvalitetsmedvetna familjeföretaget Gärsnäs navigeras med säker hand in i framtiden av ägarna Anna och Dag Klockby. Tillsammans med formgivaren Åke Axelsson ligger de bakom en mängd svenska möbelklassiker. Siktet är sedan länge inställt på en högkvalitativ produktion i den egna fabriken i byn Gärsnäs på Österlen. Företagets filosofi bygger på långsiktighet, hållbarhet och att detaljerna gör helheten. Ett framgångsrikt koncept som lett till att Gärsnäs möblerat stora delar av det offentliga Sverige. Med ett av Stockholms snyggaste showroom, på entréplan i Sven-Harrys guldhus i Vasaparken, utgör Gärsnäs en av huvudstadens estetiska oaser.

Anna och Dag Klockby.

Hur ser ni på er roll som producent?

Vi förvaltar ett historiskt arv som präglas av kvalitet och hantverk, samtidigt som vi hela tiden blickar framåt mot förnyelse genom produktutveckling och nya produktionsmetoder.

Anna och Dag Klockby. Gärsnäs showroom med utsikt mot Vasaparken, Nina Jobs sittgrupp "Kvilt" och Johan Lindsténs golvarmatur "Orbit".

Vad kännetecknar en lyckad inredning?

Först och främst måste man fråga sig hur rummet är tänkt att användas och välja material och möbler därefter. En inredning får gärna vara tidstypisk, men ska tåla den dagliga blicken och stå över modets skiftningar för att kunna förbli tidlöst modern. Gärsnäs möbler har hög hållbarhet och med tiden blir förskönande patina en del av upplevelsen. En inredning ska kunna åldras med värdighet.

Anna-von-Schewen_ Dress_Gärsnäs Anna von Schewens fåtölj "Dress" med skräddade detaljer på restaurant Pontus.

"Dress" i foajén på Wedholms.

Åke Axelssons stol "Moderna II" med ljudabsorberande material under sitsen i Moderna Museets matsal.

Gärsnäs står för den nya inredningen av Wallenbergsalen på IVA, Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademien på Grev Turegatan i Stockholm. Åke Axelssons stol "Vinga" ger maximal komfort åt 150 åhörare.

Beskriv Gärsnäs själ i tre meningar!

Gärsnäs handlar ytterst om det genuina hantverket. Ett hantverksmässigt kunnande som gått i arv i generationer och 120-års obruten förädling från råvara till färdig möbel. Vår uppgift är omsorgen och ansvaret kring att värna om kvalitet och lång livslängd.

Gärsnäs showroom med ett urval de olika stolmodellerna. 

Pierre Sindres kontorstolar "Day" och konferensbord "Camelot" med underliggande balk som samlar och döljer vår tids oundvikliga sladdar.

Hur förhåller sig Gärsnäs till miljön?

För oss är långsiktighet, hållbarhet och ett aktivt miljöarbete en självklarhet i företagets samtliga processer. Det handlar om att använda resurserna rätt och få hållbarhet och ekonomi att smälta samman.

En av 2013 års nyheter. Åke Axelssons stol "Linnea" är ett hommage till Michael Thonet och med benen placerade utanför sargen blir den stapelbar. 

Thomas Sandells brickbord "Elna" är uppkallad efter hans mormor med samma namn.

Fredrik Färg & Emma Marga Blanches fåtölj "Emma" är vinnare av Sköna Hems pris "Årets möbel" 2013

Hur ser ni på framtiden?

Vi ser mycket positivt på framtiden. Den producerande världen befinner sig i ett paradigmskifte och för oss är det naturligt att ta avstånd från massproduktion till förmån för en hållbar kvalitetsproduktion. Ett värdegrundsideal sprunget ur Gärsnäs anda med tanke på den globala utvecklingen, miljön och tillvaratagandet av jordens naturresurser. Vi gör hellre saker väl istället för snabbt och värderar kvalitet istället för kvantitet.

Gärsnäs showroom i guldhuset.

I Åke Axelssons ateljé i Engarn utanför Vaxholm trängs skisser, förlagor, prototyper och färdiga möbler sida vid sida.

 

 

Kommentarer