Jag fick frågan nyligen hur man kan rättfärdiga en prissättning på 80 000+ SEK för en golvlampa. För många är det en golvlampa, som vilken lampa som helst. Det är mycket pengar, inget jag själv eller den personen jag var i diskussion med kan direkt slå till på. Även om jag önskar, drömmer och hoppas på att en dag byta ut min ASEA-golvlampa till en fin rödlackerad Grasshopper från Bergboms. Hur rättfärdigar man en prislapp på 50 000 SEK för en ny relativt okänd konstnär eller 1 miljard + för en Picasso? Ofta när det gäller möbler, belysning och andra föremål som fyller en funktion i hemmet så blir många av oss provocerade av prislapparna och klubbslagen. Jag kan förstå, men samtidigt funderar jag på varför vi inte uppskattar något skapat med tanke på funktion lika mycket som en tavla på väggen? Eller är det att den inte anses "antik" med sin ringa ålder på ca 60 (beroende på tillverkningsår).

Historien bakom hjälper, som med konst. Att förstå vad föremålet är, vem som ligger bakom och dess bakgrund, var den stått, vem som ägt, proveniensen. Grasshopper-lampan är idag ett samlarobjekt, precis som en kinesisk vas från Ming dynastin, en handknuten antik persisk matta eller en oljemålning av David Klöcker. Personen bakom lampan är Greta Magnusson Grossman, för mig personligen är det hon mer än själva lampan (även om den är väldigt fin) som gör den till ett spännande objekt och spär på mitt ha-begär.

Greta Magnusson föddes 1 januari 1906 i Helsingborg. 1928 påbörjade hon möbelarkitektutbildningen på Högre Konstindustriella Skolan/Konstfack i Stockholm. Därefter fortsatte hon som möbelsnickarlärling. Hon sökte anställning på Nordiska Kompaniet men nekades av möbelkontorets chef Axel Einar Hjorth, som anledning uppgavs: "det saknas faciliteter för kvinnor".

Hon valde då att tillsammans med sin studiekamrat Erik Ullrich starta egen butik och verkstad. 1933 stod "Studio" öppen vid Stureplan, Stockholm. De fick många både privata och offentliga uppdrag. Samma år gifte hon sig med jazzmusikern och orkesterledaren Billy Grossman.

1940 lämnade hon och hennes man krigets Europa för Kalifornien. På North Rodeo Drive i Beverly Hills öppnade paret Magnusson-Grossman Studio, en butik med hennes egen produktion samt importerade designföremål från Sverige. Hennes visitkort hade texten: "Swedish modern furniture, rugs, lamps and other home furnishings". Bland hennes kunder fanns många inom Hollywoods skådespelarelit, så som Ingrid Bergman, Greta Garbo och Joan Fontaine.

Hon gjorde bland annat under denna tid uppdrag åt Glenn of California (62-series), Sherman Bertam, Modern Line Inc samt Bergboms i Sverige. Hennes serie lampor för Barker Brothers samt en stol blev en del av MoMa´s utställning "Good Design" och vann pris för sin Cobra-lampa. Lamporna producerades senare av Ralph O Smith.

Mellan 1949-1959 jobbade Grossman även som arkitekt och inredningsarkitekt. En av hennes bästa kvalitéer blev att bygga hus på svår terräng och hon uppskattades för sin experimentella djärvhet. The Hurley Residence och Kiernan House är fantastiska exempel på hennes förmåga att bygga på sluttningar. Öppna planlösningar, rörliga väggar samt inbyggd förvaring passade väl till den moderna kaliforniska livsstilen. Det svenska paret Sundin såg Grossmans arbete i USA och bad henne göra en villa åt dem. Efter ingenjör Sundin lyckats övertyga svenska myndigheterna stod huset klart 1959. Villa Sundin är den enda byggnad gjord av Grossman på svensk mark, kom ut på marknaden 2014, läs mer om den här. Av minst 16 hus ritade av henne står 10 kvar, främst i Los Angeles.

Hon höll kurser i industriell design på University of California, UCLA och The Art Center School under 1950-talet.  1966 flyttade paret Grossman till Leucadia norr om San Diego och höll sig borta från designscenen. I augusti 1999 gick Greta Magnusson Grossman bort, 20 år efter hennes livspartner Billy.

Nyfiken på mer? Läs: Greta Magnusson Grossman- A Car and Some Shorts av Andrea Codrington, 2010, Arkitekturmuseet STHLM. Ett stort tack till R20th Century Gallery, New York som spenderat cirka ett årtionde att lyfta fram Greta Magnusson Grossmans arbete.

Porträtt av Greta Magnusson ur Grossman Archives / R & Company. 1958 Hurley huset, Lake Hollywood  samt Kiernan House taget av John Hartley. Möbler från Wright20 Auctions. Interiör med skrivbord av Glenn of California. Porträtt från Kalifornien taget av Julius Shulman.