Bauhaus fader Walter Gropius

När Bauhaus grundades 1919 revolutionerade rörelsen den internationella moderna konst- och designscenen. Med allt från arkitektoniska framsteg och innovationer inom möbeldesign till utvecklingen inom konst och textilarbete definierade Bauhaus den moderna stil som sammanfogade funktionalismens grundsatser med massproduktion och simpel men ack så vacker arkitektur - ett koncept som är minst lika relevant och närvarande idag.

Walter Gropius (1883-1969), Bauhaus grundare. Bild via Wikipedia Walter Gropius (1883-1969), Bauhaus grundare. Bild via Wikipedia

Efter första världskrigets slut och Weimarrepublikens etablering år 1918-19 blomstrade kreativiteten i Tyskland – kulturen skulle kännetecknas av konstnärlig frihet och rasande innovation. Under den nya eran skulle arkitekten Walter Gropius grunda Bauhaus genom att kombinera två konstskolor i Weimar. Namnet har sitt ursprung i medeltiden och anspelar på byggnadshyttan som var en plats där hantverkare, konstnärer och arkitekter samlades vid kyrkobyggen. I Bauhausmanifestet som publicerades i april 1919 redogjorde Gropius för rörelsens syfte, principer såväl som skolans läroplan.

“Let us therefore create a new guild of craftsmen without the class-distinctions that raise an arrogant barrier between craftsmen and artists! Let us desire, conceive, and create the new building of the future together. It will combine architecture, sculpture, and painting in a single form, and will one day rise towards the heavens from the hands of a million workers as the crystalline symbol of a new and coming faith.” - ur Bauhausmanifestet (1919)

Bauhausmanifestet, 1919, formgivet av Lyonel Feininger Bauhausmanifestet, 1919, formgivet av Lyonel Feininger

Manifest, integration och vision

På skolan undervisades studenterna av en imponerande fakultet, många av vilka själva börjat som studenter. Vasilij Kandinskij, Lyonel Feininger, Josef och Anni Albers och Paul Klee var några av lärarna på skolan. I läroplanen och på kurslistan stod konsthistoria, färgteori, anatomi och vetenskap om material, teckning och målning samt fördjupningskurs eleverna själva fick välja, där de kunde specialisera sig inom möbeldesign, keramik, väveri eller glaskonst.

Under 1920-talet flödade de nya idéerna på skolan och flera kommande stjärnformgivare formades på Bauhaus. Alumnen och läraren Marcel Breuer skapade de ikoniska stolarna Cantilevered och Wassily där han minimerade designen till de mest nödvändiga beståndsdelarna och använde läderstycken som hölls samman av en enkel massproducerad stålram. Herbert Bayer, som studerade vid Bauhaus utvecklade typsnittet sans-serif, vilket att karaktärisera Bauhaus framtida reklam och skapade en distinkt modern textprototyp.

The Wassily Chair, Marcel Breuer, 1925. Bild Christie's The Wassily Chair, Marcel Breuer, 1925. Bild Christie's

Hushållsartiklar blev estetiskt tilldragande föremål med allt från Wagenfeld-lampan till Marianne Brandts tekanna i silver. Wilhelm Wagenfeld artikulerade Bauhaus etos när han sa att även hushållsföremål skulle vara billiga nog för den vanliga arbetaren men bra nog för de rika. Bauhaus introducerade modern design till alla samhällsklasser genom att utnyttja massproduktionens kapacitet och de överkomliga priser som den nya teknologin möjliggjort.

Wagenfeld-lampan, från 1924. Bild Christie's Wagenfeld-lampan, från 1924. Bild Christie's

Bauhaus ville avskaffa den stränga distinktion som gjorts mellan konst och hantverk, något som framför allt uppnåddes via Anni Albers arbete. Albers, som var gift med Josef Albers, studerade väveri vid Bauhaus. Väveri var den enda specialiseringskurs inom hantverkskurserna som var öppen för kvinnor. Skolans emfas på massproduktion ledde Albers till att utveckla prototyper som inte behövdes tillverkas i de traditionella handvävstolarna, men som behöll sin estetiska dragningskraft. Hon använde nya material och mönster i sina väverier och som en sann textilkonstnär gjorde hon väveriet på Bauhaus till en kommersiellt lukrativ framgång.

Väggbonad, Anni Albers. 1926. Bild: The Metropolitan Museum of Art, New York/Art Resource, New York/Scala, Florence; © The Josef and Anni Albers Foundation/Artists Rights Society (ARS), New York/DACS, London, 2018 Väggbonad, Anni Albers. 1926. Bild: The Metropolitan Museum of Art, New York/Art Resource, New York/Scala, Florence; © The Josef and Anni Albers Foundation/Artists Rights Society (ARS), New York/DACS, London, 2018

Att få utbilda vid Bauhaus var inte bara ett prestigefyllt uppdrag utan var även konstnärligt betydelsefullt för flera av lärarna. Speciellt Kandinskij och Klee, som var pionjärer inom modern konst och medlemmar i Der Blaue Reiter där de formade sina respektive stilar genom att fokusera på färgteori och inkorporera geometriska former, raka linjer och perfekta kurvor fann inspiration i elevarbeten.

Bunt im Dreieck, 1927. Bild Sotheby's Bunt im Dreieck, 1927. Bild Sotheby's

Med Bauhaus klargjorde Gropius sin vision om en ny stil inom arkitektur. I kölvattnet av en ung republik och vad som markerade slutet för monarkin föreställde han sig en modern estetik som utmärkte sig med industriella material, massproduktion och strömlinjeformad design. Han såg behovet av att integrera estetik med design och funktion i stort sett allt.

Bauhaus Dessau och andra världskriget

Skolans första stora arkitekturprojekt vad det nya campuset som skulle byggas år 1926. Efter att ekonomiska medel blev begränsade för Bauhaus 1925 satte Gropius igång en flytt från Weimar till Dessau i östra Tyskland. Gropius själv gick i spetsen för den arkitektoniska stilen International style, som kännetecknades av geometriska former, industriella material och avsaknaden av dekorativa ornament.

Bauhaus campus i Dessau. Foto: Bauhaus Dessau Bauhaus campus i Dessau. Foto: Bauhaus Dessau

År 1928 tog Hannes Mayer över som överhuvud vid skolan. Han var en mycket kontroversiell ledare och ändrade skolans fokus till att ligga mycket mer på funktion och mindre på form. 1930 avgick Mayer och Gropius nominerade då Mies van der Rohe som ny ledare. Efter att nazisterna stängde skolan år 1931 flyttade van der Rohe till en övergiven fabrik i Berlin. Men trots att van der Rohe gav sig av kvarstod konflikten med nazisterna som menade att skolan som socialt liberal, vanartad och kommunistisk och Bauhaus tvingades stänga i april 1933.

Mies van der Rohe i sin Mr Side Chair. Foto: Mies Society Mies van der Rohe i sin Mr Side Chair. Foto: Mies Society

Trots att skolan stängt spreds dess lära över världen. Under 1930-talet emigrerade många av skolans före detta elever och lärare till andra europeiska länder såväl som Kanada och USA. Walter Gropius och Marcel Breuer flyttade till Massachusetts 1937 för att undervisa vid Harvard School of Graduate Design där de fortsatte samarbeta och influera den kommande generationen av moderna arkitekter och formgivare. Mies van der Rohe flyttade till Chicago där han ledde the Second Chicago School som blev känd för sina glas- och ståltorn i staden. Makarna Alberts flyttade till North Carolina där de undervisade vid Black Mountain College, ett lärosäte med avsikt att efterlikna Bauhaus som ett hantverksgille för amerikanska hantverkare.

Den vita staden

Den Vita staden i Tel Aviv, bild via teenbloguer.com Den Vita staden i Tel Aviv, bild via teenbloguer.com

“Den vita staden”, ett område i Israels huvudstad Tel Aviv har det idag det största antalet Bauhausbyggnader i världen med sina drygt 4 000 hus.  I kölvattnet efter andra världskriget valde många judiska arkitekter att flytta till Israel för att leva och verka och år 2003 listades den vita staden på UNESCOs världsarvslista.

Bauhaus 100 år

Trots att det gått ett sekel sedan skolan startades ekar Bauhaus ledord starkt än idag. Gropius vision, där avskalad design skulle kombineras med funktion inom arkitektur, möbel- och industridesign kan idag ses överallt, i allt från smartphones och bildesign till minimalistisk dekor och stadsplanering.

Bauhausbussen utanför Bauhaus i Dessau . Foto: Van Bo Le-Mentzel Bauhausbussen utanför Bauhaus i Dessau . Foto: Van Bo Le-Mentzel

I Tyskland firas hundraårsjubileet med flertalet utställningar, festivaler och projekt, bland annat en buss designad av berlinaren Van Bo Le-Mentzel. Formad efter Gropius campus i Dessau huserar bussen ett galleri tillägnat Bauhaus historia och kommer besöka Dessau, Berlin, den Demokratiska Republiken Kongo och Hong Kong. Två Bauhaus-museer kommer även öppna i rörelsens två huvudstäder, Dessau och Weimar.

Sök efter Bauhaus på Barnebys