På Christie´s avverkade man förra måndagen trettiofem impressionistiska, moderna och samtida mästerverk till ett värde av drygt 5,8 miljarder(!) på 48 minuter.

Medan vissa var hänförda, andra förstummade och vissa påtagligt irriterade över den händelseutveckling som just nu utspelar sig på den globala konstmarknaden kan man förmoda att det gnuggades händer i styrelserummet och att champagnekorkarna smällde högt bakom kulisserna hos världens största auktionshus.

Som ArtPrice's VD, Thierry Ehrmann sa i en intervju med 20 Minutes dagen efter Christie´s auktion;

- Today Christie´s sold what the 550 French auction houses made in 18 months.

Siffrorna talar sitt eget språk.

[youtube id="ygbZSWqjDH4"]

Auktionshusen är som nattklubbar

De senaste åren har 20 Rockefeller Plaza i New York mer påmint om Studio 54:s glansdagar och ett galet cocktailparty. Sällan har så många av världens kändisar samlats på en och samm plats. Här trängs allt från världens mest hyllade skådespelare till guldbroderade rapmusiker, ryska oligarker med trådsmala storbystade unga kvinnor vid sin sida tillsammans med de främsta konsthandlarna, museernas inköpare och den penningstinna finanseliten.

Men till saken hör att få av köparna numera är i auktionssalen.  Allt fler bjuder över telefon, vilket inte nödvändigtvis handlar om att man vill vara anonym, utan snarare på att man faktiskt sitter(eller ligger i sängen) på andra sidan jordklotet och bjuder. Under Christie´s senaste auktion skröt man med att antalet nya budgivare från andra världsdelar än mer traditionellt konstamlande Europa och Nordamerika.

Värdeutvecklingen på Picassos "Les femmes d'Alger, Version O" av Picasso såldes senast i November 1997, även då på Christie´s i New York, för jämförelsevis ynka, 31,9 miljoner dollar.

Hängslen och livrem

Hur gör man då för att sälja dessa 35 verk på mindre än en timme?

Ja, enligt uppgift är det mesta redan sålt genom så kallade garanterade försäljningar, som i  möjligaste mån bygger på att man i förväg har garanterade bud på verken. Ett sätt för auktionshusen att ha både hängslen och livrem. Idag är skillnaden på auktionshus och handel hårfin när det kommer till de mest eftertraktade verken. Många vill fortfarande ha auktionernas spänning och överraskningsmoment men samtidigt ha konsthandelns garanterade försäljning. Så länge efterfrågan är så stor som den varit de senaste åren är det säljarens marknad som gäller.

Köparen till rekordmålningen av Picasso sägs för övrigt vara den förre premiärministern i Qatar, Hamad bin Jassim bin Jaber Al Thani.