Bakgrund

Amedeo Modigliani föddes i Livorno, Italien, en sommardag i slutet av 1800-talet. Under hans tidiga konstutbildning reste han mycket i hemlandet. Han besökte museerna i Neapel, Rom, Florens och Venedig. Till slut slog han sig ner i Florens för att studera på Scuola Libera di Nudo.

Amadeo Modigliani, ‘Nu couché de dos’, 1917. Bild: Barnes Foundation Amadeo Modigliani, ‘Nu couché de dos’, 1917. Bild: Barnes Foundation

År 1903 förde hans fascination för Michelangelo honom till Pietrasanta där han började utforska skulptur. Dock fann han att mediet då var allt för styrke- och tidskrävande.

Amadeo Modigliani, ‘Le Grand Nu’, 1919. Bild: Guggenheim Museum Amadeo Modigliani, ‘Le Grand Nu’, 1919. Bild: Guggenheim Museum

Han blev snart uttråkad av Italiens tungt traditionella konstliv. År 1906 tog han därför sitt pick och pack och begav sig till Paris där han snabbt fann värdefulla bekantskaper i bland annat Pablo Picasso och Max Jacob. Modigliani och Picasso var goda vänner under en tid, och Picasso ägde ett flertal av vår huvudpersons målningar.

Det sägs att Picasso en gång, i behov av duk, helt sonika målade över en av Modiglianis fullbordade dukar. Om legenden är sann vet vi inte. Men vem vet, en dag kanske duken kommer dyka upp hos ett auktionshus nära dig?

Modigliani och Picasso till vänster i bild. Bild: pablopicasso.org Modigliani och Picasso till vänster i bild. Bild: pablopicasso.org

Modiglianis relation till Picasso var tudelad. Han var avundsjuk på kollegans framgång, men också dragen till dennes karismatiska personlighet och konstnärskap.

Läs mer om Picasso här!

Kanske fick han uttryck för dessa känslor i det porträtt Modigliani utförde av Picasso. Färgerna och den oregelbundna styrka med vilken de har applicerats visar på denna inre strid. Men det runda ansiktet som med dess utdragna ögon liknar buddhaavbildningar, visar ändå en respekt för Picassos kunskap och fömåga. Han sätter ord på sina känslor med att skriva ut savoir - att veta - nere i högra hörnet.

Amadeo Modigliani, Porträtt av Picasso. Bild: pablopicasso.org Amadeo Modigliani, Porträtt av Picasso. Bild: pablopicasso.org

I Paris fann sig Modigliani sökande efter ett innovativt bildspråk som kunde mäta sig med den framåtanda som var Paris konstnärliga avantgarde. Amedeo koncentrerade sig på måleriet. Han hade stor respekt för postimpressionismen och intresserade sig även för Art Nouveaus böljande former.

Amadeo Modigliani, ‘Nu Assis’, 1917. Bild: Royal Museum of Fine Arts Antwerpen Amadeo Modigliani, ‘Nu Assis’, 1917. Bild: Royal Museum of Fine Arts Antwerpen

Starten i Paris var kämpig. Hans konst sålde inte, och han fick ibland byta sina alster mot mat och andra nödvändigheter. I frustration vände sig Modigliani till droger och alkohol med en sviktande hälsa som resultat. Trots slutgiltig framgång, förlorade konstnären tillslut striden år 1920 när han lämnade han detta liv i sviterna av en hjärnhinneinflammation.

Konsten

Hans tidiga måleri influerades starkt av impressionistiska föregångare som Paul Cézanne och Henri de Toulouse-Lautrec. Men under det sena 1910-talet blev konsten mer stiliserad, ansiktsdrag förlängdes och blicken blev hård. Modiglianikvinnan som vi känner henne idag var född.

Amadeo Modigliani, ‘Knot Dolente’, 1908. Bild: Curiator Amadeo Modigliani, ‘Knot Dolente’, 1908. Bild: Curiator

Mellan åren 1916 och 1919 hann Modigliani skapa 35 nakenporträtt - 22 liggande och 13 sittande kvinnor i bara mässingen som har överlevt till denna dag. Många av verken var så blatant erotiska att det blev skandal när de visades upp för allmänheten på Modiglianis första och enda soloutställning på Galerie Berthe Weill i Paris. Till slut var polis tvungen att stänga ner evenemanget.

Idag finns de flesta av dessa nakenstudier bland annat på Guggenheim, MoMA och Metropolitan Museum i New York, Long Museum i Shanghai och Courtauld Gallery i London.

Amadeo Modigliani, ‘Nu couché (sur le côté gauche), 1917. Bild: Sotheby’s Amadeo Modigliani, ‘Nu couché (sur le côté gauche), 1917. Bild: Sotheby’s

Konstverket ‘Nu couché (sur le côté gauche)’ målades år 1917 och är med sina 147 cm den största målningen Modigliani skapat. Verket såldes den 14 maj år 2018 via Sotheby’s i New York för vansinniga 132.8 miljoner euro.

Sotheby’s Simon Shaw, ansvarig för husets impressionistiska och moderna konst, kommenterade i samband med majauktionen att ‘There is nude before Modigliani, and there is nude after Modigliani’. Ett koncist sätt att understryka den betydelse Modigliani och hans nakenporträtt har haft för den moderna konsten.

Amadeo Modigliani, ‘Nu couché’, 1917. Bild: Christies Amadeo Modigliani, ‘Nu couché’, 1917. Bild: Christies

År 2015 såldes en annan Modigianimålning på auktion. Denna gång ‘Nu couché’ som klubbades för nästan 158 miljoner euros vilket gjorde den till världens då dyraste målning som någonsin sålts på auktion.

Rekord eller intensiva budgivningar är nästan regel när ett verk av Modigliani ska auktioneras ut. När hans ‘Vénus (Nu debout, nu médicis)’ såldes på Christie’s år 2006 föll klubban på 15 920 000 dollar - nästan 3 gånger sitt utropspris.

Amadeo Modigliani, ‘Vénus (Nu debout, nu médicis), 1917. Bild: Christies Amadeo Modigliani, ‘Vénus (Nu debout, nu médicis), 1917. Bild: Christies

Stil

Hans estetik är eklektisk. Den italienska renässansen korsas med mannerismen och fauvism. Enkla linjer och skarpa konturer påminner om afrikanska ristningar och kubismens geometri.

Amadeo Modigliani, ‘Nu assis sur un divan (La Belle Romaine)’. Bild: Sotheby’s Amadeo Modigliani, ‘Nu assis sur un divan (La Belle Romaine)’. Bild: Sotheby’s

Verken genomsyras av en känsla av melankoli med sina utdragna proportioner, maskartade ansikten och mandelformade ögon. Både porträtt och nakenstudier ger en sällsam känsla av att blicka in i sittarens inre.

Men det som kanske är mest anmärkningsvärt i Modiglianis nakenporträtt är kvinnornas självförtroende och stolthet. Hur de oblygt möter våra blickar, de är inga mytiska eller allegoriska sagofigurer, utan äkta kvinnor. Det blir snarare betraktaren som vänder bort blicken, inte dem.

Amadeo Modigliani, ‘Nu couché avec la tête reposant sur le bras droit’, 1918. Bild: Fondation Modigliani Amadeo Modigliani, ‘Nu couché avec la tête reposant sur le bras droit’, 1918. Bild: Fondation Modigliani

Arvet

Hans konstnärliga gärning kommer alltid vara tätt sammanlänkat med den romantiska drömmen om den bohemiska konstnären vars dekadenta livsstil i Paris skulle leda till en tidig död.

Amadeo Modigliani, 1884-1920. Bild: mirfaces.com Amadeo Modigliani, 1884-1920. Bild: mirfaces.com

Modigliani har aldrig tillhört en specifik genre eller rörelse. Hans konst har kopplats samman med samtida europeiska strömningar som till exempel kubism och fauvististiska influenser. Men främst av allt var hans konst eklektisk, uttrycksfull - och omisskännligt hans egen.

Utforska Barnebys Modigliani-relaterade utbud här!