International Art Fair Warsaw samlade ett 40-tal utställare som visade både konst och design från 1900-talet fram till idag. Bland de internationella gallerierna fanns Berlinbaserade GNYP som drivs av Marta Gnyp, även aktuell med boken ”The Shift. Art and the rise to power of contemporary collectors” (Art&Theory 2015). Marta Gnyp berättade om hur hon såg potential i de polska samlarna och konstmarknaden, men att detta eventuella fenomen ännu är i sin linda. Hennes galleri visade internationellt samlarvänliga och framgångsrika namn som Zachary Armstrong och Petra Cortright. Där fanns även verk från Serge Attukwei Clotteys projekt ”Afrogallonism”, här i from av gobelänger tillverkade av kasserade gula oljedunkar.

Ett annat internationellt galleri på plats var Contini Art UK. De representerar den polsk-franske skulptören Igor Mitoraj som givetvis hade en central plats i montern flankerad av bland andra Frank Stella.

Wladyslaw Roguski ”Kobieta W Fotelu”

Ett helt samtida initiativ hittade vi hos fotoagenturen Shootme som bland annat arbetar med att marknadsföra polska fotokonstnärer.

Genom mässan fick vi möjlighet att besöka den före detta industristaden Lodz med Polens främsta museum för internationell modern och samtida konst, Muzeum Sztuki. Trots att det ligger ca 15 mil från Warzsawa var det väl värt resan. Museet grundades på 1930-talet tack vare konstnärsgruppen “a.r.”, som samlade konst från det europeiska avant-gardet och som sedan donerades till museet. 1948 fick konstnären Wladyslaw Strzeminski uppdraget att designa ett särskilt rum för den avant-gardistiska konsten. Så kom ”Neoplastic Room” att på en gång bli ett av museets främsta attraktioner.

Till museets samlingar hör även verk av de främsta inhemska konstnärerna. En ikonisk målning från den socialist realistiska skolan är Wojchiech Fangors "Figues" (Postaci) från 1950.

Vi besökte även det moderna museet i Warszawa, som snart flyttar till nybyggda lokaler. De visade en utställning med ”outsider art”. Ett lysande exempel på sådan konst är Tomasz Machciński, en föregångare till Cindy Sherman, som sedan 1966 fotat 17 000 självporträtt.

Ett absolut måste i Warzsawa är ett besök på POLIN. Med en imponerande scenografi och interaktiva utställningsrum, finns där allt om de polska judarnas historia att lära. Museet är vinnare av priset European Museum of the Year Award 2016.

Men tillbaka till mässan: trots det ambitiösa upplägget uteblev Warzawas främsta gallerier. Det finns alltid anledningar för kreddiga gallerister att inte omfamna kommersiella spektakel vid första tillfället. Att Warszawa redan har en etablerad ”gallery weekend” kanske är ytterligare en anledning. Finns det utrymme för fler initiativ på den polska konstmarknaden? Kanske är det ändå just nu konstscenen mer än någonsin behöver samla sig mot de konservativa politiska vindar som blåser. Förändringen går snabbt, många vi träffade vittnade om en rädsla inför framtiden. Med en regering som inte stödjer en samtida konstscen är det sannolikt svårt att få det internationella konstlivet att blomma ut i Polen.

Kulturpalatset

 

TEXT och BILD: Kamarade

Kamarade är ett utställningsprojekt och galleri som bygger på samarbeten med konstnärer, institutioner och privata aktörer. Verksamheten drivs av Amelie Edlund, Anna Kleberg och Maja Kölqvist

Kamarade visar den polska konstnären ”Mela Yerka” 22 april-12 juni och curerar ”The Garden Party- samtida svensk skulptur” på Thielska Galleriet, 2 juni-25 september.

www.kamarade.org