TTF) Blackwater är ett nytt kapitel för Tusenö, hur kom det sig att det blev en dykare?

Tusenö/Johan) Just detta var nog ett av de enklare besluten som togs när vi planerade vad vår nästkommande modell skulle bli. Närheten till havet alltid varit en stor del av våra liv så tänkte vi helt enkelt på vad vi själva skulle vilja ha för en klocka. Att då få möjligheten att ta fram den perfekta dykarklockan och samtidigt få göra detta till förmån för Svenska Sjöräddningssällskapet var något av en dröm som gick i uppfyllelse.

LÄS MER: INTERVJU MED TUSENÖ DEC 2016

TTF) Ni har en estetik i allt Tusenö gör - är det svårt att leva upp till sina egna förväntningar?

Tusenö/Johan) Vi är ju båda perfektionister, vilket ibland kan sätta lite käppar i hjulen då all som görs tar väldigt lång tid. Samtidigt tror jag att just detta har bidragit till att det har gått så pass bra som det gjort. Vi har en grundfilosofi när det kommer till design där vi alltid jobbar med klassisk, tidlös design tillsammans med små unika detaljer som verkligen lyfter våra klockor.

TTF) Hoppet från quartz till automat som ni gjort, både (ur) verks mässigt är i ert fall som att ni hoppat över ett prissegment mellan 5-8k? Kommer ni att erbjuda kvalité från Tusenö även för nästa modell(er) och att det kostar från 15k och uppåt? Att ni har klockor i "alla" prisklasser?

Tusenö/Johan) Vi valde att göra detta för att verkligen utmana oss själva och samtidigt visste att våra kunder var intresserade av en riktigt bra klocka, då ökar priset direkt en hel del. Vi har en väldigt trogen kundskara som vill följa med när Tusenö växer. Planerna nu är att erbjuda klockor i prissegmentet från vår First-serie (3495 kr) upp till 15-20.000 kr och med klockor i segmenten däremellan. Vi vill kunna erbjuda kvalitativa, spännande klockor till alla. Från den som precis funnit sitt klockintresse till den riktiga klocksamlaren.

LÄS MER OM : TUSENÖ

TTF) Hur tycker ni att det gått för Tusenö, som oberoende klocktillverkare, sedan starten?

Tusenö/Alexander) Bra, det är en bergochdalbana som vilket nystartat företag som helst. Men med försäljning i fler än 70 länder och tusentals nöjda kunder så kan man inte annat än vara nöjd. Vi har medvetet valt att växa organiskt till en början även om vi fått ett flertal förfrågningar från investerare. Det tar tid att bygga varumärke men vi stressar inte – fokus på klockorna.

TTF) Har ni någon klockanekdot att bjuda på?

Tusenö/Alexander) Vi såg i en lokal Facebookgrupp att en kille i 13-årsåldern hade blivit av med sin klocka på gymnastiken i skolan så vi erbjöd honom en Tusenö – man kan säga att Karl är vår första och enda ambassadör.

TTF) Vilken del av klockprocessen är roligast/tråkigast hos Tusenö?

Tusenö/Alexander: När designen sitter och sista prototypen är godkänd. Då börjar det roliga med marknadsföringen som hittills har inneburit att vi teaser lite i egna kanaler innan vi släpper designen helt. Givetvis är dagen då det är dags för lansering kul – det blir svart på vitt om man gjort ett bra jobb eller inte.

Tråkigast? Allt annat runt omkring som tar tid från att fokusera på att ta varumärket framåt.

TTF) Tusenö om 10 år?

Tusenö/Alexander) – Ett etablerat varumärke med ett brett modellutbud i premium-segmentet – fortfarande med fokus på detaljer och mycket klocka för pengarna.

TTF) Något ni vill hälsa till läsarna?

Tusenö/Alexander) Vi har flyttat in kontoret till centrala delarna av Göteborg nu (Första Långgatan 3) så är någon intresserad av att klämma och känna så är det bara att höra av sig på hello@tuseno.com eller tuseno.com/showroom så sätter vi upp en tid och snackar klockor!

TTF tackar för intervjun och lovar att följa Tusenö på sin resa.