Sebastian Schildt, silversmed och smycketillverkare bjuder in till sitt inspirerande och vitala galleri på Nybrogatan 25 ett stenkast från Östermalmstorg. Med några av Stockholms snyggaste skyltfönster sugs flanörer och besökare in i galleriet och tvärsöver gården ligger den stora pulserande silversmedjan ur vilken många av de utställda alstren strömmar. I galleriet pågår ständigt olika utställningar, både med egna och andras smycken och konstföremål. Galleri Sebastian Schildt+ är en av Stockholms absoluta estetiska höjdpunkter.

Sebastian Schildt, framgångsrik silversmed, smyckekonstnär och formgivare.

Berätta, vem är du?

Jag är silversmed och guldsmed, det innebär att jag både tillverkar corpus i silver och olika typer av smycken. För den som inte vet vad corpus betyder är det en glosa man använder när man talar om silverföremål, det kommer av latin och betyder kropp och handlar om saker som har just en "kropp", så som kannor, skålar, ljusstakar m m. Andra halvan av min skapande tid ägnar jag åt smycken, jag är väldigt förtjust i ädla stenar och använder ofta dem som utgångspunkt när jag tillverkar smycken.

Ring, vitt guld och grå turmalin av Sebastian Schildt.

En av dina flera specialiteter är stora handgjorda kannor av silver. Varför det?

Kannan eller tillbringaren är ett centralt föremål i en människas liv. Något man serverar dryck ur varje dag. Mina silverkannor är tillverkade för att användas dagligen, att servera mjölk, vatten, saft eller vin ur. Något annat som tilltalar mig, som också är en av mina hörnstenar i mitt konstnärskap är hållbarheten. En kanna av silver har kanske inte oändlig livstid men jag vågar i alla fall påstå att mina kannor håller i femhundra år.

En av de snart hundra kannor som tillverkats av Sebastian Schildt. Ingen är den andra lik, något som framgick på utställningen "Personligheter" bestående av olika kannor.

Hur gör man en kanna av silver?

Kannorna är tillverkade ur ett stycke, jag börjar med en rund silverplåt, några millimiter tjock och kanske tjugo centimeter i diameter. För att skapa visuell förståelse kan man säga att det är som att dreja, liksom en keramiker arbetar upp leran med sina händer, bearbetar jag silvret med hammare av olika grovlek tills den når önskad form. En kanna tar en så där 100 timmar att färdigställa och jag hamrar kanske hundra slag i minuten.

Silversmedjan inne på gården på Nybrogatan 25 räknas till Sveriges största och mest välutrustade. Här finns en enastående samling verktyg som gått i arv både från Atelier Borgila och Wiwen Nilsson.

Del ur verktygssamlingen.

Halvfärdig kanna av Sebastian Schildt som hamrats upp ur en rund bit silver, sk plåtrondell.

För drygt tre år utökade du din verksamhet genom att öppna Galleri Sebastian Schildt+, vad står plustecknet för?

Allt som visas i galleriet som inte är jag själv. Galleriet är en ständigt pågående process där det alltid visas nya utställningar, även med andra konstformer än smycken och silver.

Vem är det som står för inredningen i galleriet?

Det är designern Mats Theselius, som formgivit allt från fast inredning, till mobila mässingsarmaturer och monterbord. För två år sedan hade vi en separatutställning med Theselius, flera av hans fåtöljer visades bland annat den då alldeles nyutkomna fåtöljen "Hommage till Sigurd Lewerentz" som tillverkats i 123 exemplar med kopparplåt från taket på Sankt Petri kyrka i Klippan. Flera av Theselius fåtöljer finns alltid till salu i galleriet och en annan av hans storsäljare (och som hela personalen  älskar gå i) är hans välskräddade toffel i klassisk herrstil för genuina skofabriken Docksta. Trots det maskulina utseendet är toffeln även en favorit hos den kvinnliga  publiken.

Mats Theselius populära toffel.

Vilka utställningar har vi att se fram emot under våren?

Först ut är Anders Olsson, en konstnär som både tillverkar smycken och möbler vars utställning "Konigt" öppnar i samband med möbelmässan i början på februari. I mars öppnar en annan spännande utställning med textilkonstnären Helena Bengtsson. Hon har arbetat i papper som är en konstform i ropet, och man kan skapa otroliga konstverk med något så enkelt som papper. Lite senare i vår presenterar Michael Persson Carling en samling ädelstensbesatta partyhattar i  guld som inte visats förut och som ytterst handlar om den sista måltiden.

Vem är det egentligen som ansvarar för skyltningen? Det är en upplevelse varje gång man passerar galleriets skyltfönster.

Det är min fru Ia Schildt, hon är mästare i ett skapa vackra dekorationer och skyltningar utöver det vanliga. Hoppas att du inte missade julskyltningen med skulpterade rådjur i grön mossa.

Nej, det gjorde jag absolut inte, den var i särklass stans snyggaste!

Galleri Sebastian Schildt+ brukar ställa ut på konsthantverksmässan Collect på Saatchi & Saatchi Gallery i London. Hur är det?

Collect är en spännande mässa som visar på en fantastiskt mångfald. Tillsammans med Blås o Knåda är vi en av två utställare från Sverige. Mässan är oerhört internationell och för oss är de flesta kunder okända. I år är det tredje gången vi är med vilket kommer att vara till vår fördel hoppas vi. Som köpare vill man känna det förtroende som vill håller på att bygga upp. För oss är det viktigt, liksom det är för hela det svenska konsthantverket, att finnas med i ett internationellt sammanhang. Även våra kunder här hemma blir allt mer internationella, folk reser mycket, har stora upptagningsområden och det är viktigt att följa med i utvecklingen.

Hur står sig svenskt konsthantverk i den internationella konkurrensen?

Svenskt konsthantverk är i topp. Silvret har alldeles klart en särställning både hantverksmässigt och som uttryck. Vill man dra paralleller finns det ett visst släktskap med det som de japanska utställarna har med sig.

Vad håller du själv på med just nu?

Jag arbetar med en ny smyckekollektion och om allt går som det ska kommer den att visas efter sommaren. Det är mest halsband och örhängen med mycket färg och ädelstenar. Tillskillnad från mina tidigare unika arbeten är det mer av en tight smal kollektion som kommer att lanseras ute i världen.

Något annat som är på gång just nu är det nyinredda källarplanet som hör till galleriet. Utställningsytan är därmed dubblad och i källaren visar jag permanent Mats Theselius möbler, Ulf Nordfjells bord med blomstermotiv och inte minst Aia Jüdes fantastiska väskor av näver.

Aia Jüdes handväska i näver från utställningen Näver Say Näver som visas i källarplanet på Galleri Sebastian Schildt+

Vilka smeder representerar Galleri Sebastian Schildt?

Bland annat Ingrid Berndal, Åsa Hallquist, Malte Ström, Inga Lagervall-Ringbom, Anna Atterling, Emma Rapp, David Taylor, Erik Tidäng, Olle Olls med flera.

Det låter som om du har mycket att göra, men vad gör du gärna en ledig söndag?

Då sitter jag helst på min brygga i norra skärgården, tittar på solnedgången och dricker champagne.

Vad äter du till frukost?

Jag dricker gott te, "Planters Special" från Sibyllans Te & Kaffehandel och äter rostat bröd.

Ring av Sebastian Schildt, bergkristall och diamant, ur kollektionen "Flower Power".

 

Kommentarer