Helena Sandström är smyckekonstnären och silversmeden som i dagarna lanserar en ny exklusiv smyckekollektion på Nordiska Kompaniet. Med inspiration från NK:s fornstora dagar storsatsar det anrika varuhuset på kvalitetsinriktad och skräddarsydd personal shopping i det som kallas Rosenrummet. Helena Sandström är först ut bland smyckekonstnärer och spinner vidare på sin tidigare succé, ”Äggskalssmycket”, vilket på ett tidigt stadium införlivades i Nationalmuseums samlingar.

Helena Sandström i Rosenrummet på NK. Foto Niklas Plamklint.

Hur kommer det sig att du har hamnat på NK?

Lisa Rogalin som är grundare och vd för NK Personal Shopping på NK och jag har haft kontakt under en längre tid. I höstas fick jag en förfrågan om att tillverka smycken för att komplettera haute couture-avdelningen. Sedan föddes tanken på att lansera en helt ny kollektion med inspiration från mitt äggskalssmycke.

Berätta om ditt ursprungliga äggskalssmycke!

Det är ett smycke som ingick mitt examensarbete på Konstfack 1997 vilket fått mycket publicitet genom olika utställningar och publikationer, inte minst genom Nationalmuseums utställning Slow Art som turnerat runt i Sverige och i sommar kommer att visas i Paris.
Äggskalssmycket som ingår i Nationalmuseums samlingar.

Idén föddes ur att jag undersökte skörhet och styrka hos olika material, glas och metall. Jag ville se om det gick att vända på begreppen, att låta glaset uttrycka styrka och metallen skörhet. Till smyckena valde jag att arbeta med 24K guld som har en fantastisk färg, och dessutom är väldigt mjukt. Jag drog så tunna trådar jag kunde av guldet, jag ville se var gränsen gick, hur tunt det gick att få det. Jag ville att smycket skulle bli som en teckning på kroppen… Detta kombinerade jag med äggskal som var det sköraste material jag kunde komma på. Under arbetets gång upptäckte jag också att äggskalens insida är täckta med en pärlemorskimrande yta som gör sig otroligt bra till pärlor.

Många har provocerats av det färdiga halsbandets förgänglighet och bräcklighet och jag vet inte hur många gånger jag fått frågan om det håller för att använda. Det är få som accepterar tanken på ett smycke som inte är till för att bäras mer än någon enstaka gång.

Men det här smycket har en mer symbolisk funktion, jag ville få fram en känsla hos betraktaren av att skydda och ta om hand, att vara rädd om. Inte bara smycket utan stunden när man väljer att bära det och i förlängningen, livet självt.

Kollektionen för NK är däremot till för att användas, berätta om den?

Det nya smycket är hållbart och gjort för att användas men jag har försökt att få fram samma känsla av sprödhet i uttryck. Jag har valt att använda finsilver, alltså nästan rent silver, för att få fram den här skimrande, vita ytan som påminner om äggskalets färg och struktur.

Den färdiga kollektionen innehåller fyra olika modeller. Det är två olika halssmycken, det ena har en halslänk av finsilver och den andra en halslänk av 18K guld och så finns det två olika sorter örhängen. Den ena modellen fungerar utmärkt som solitär och är kanske lite festligare, de är pärlbesatta och hängande medan det andra lite enklare paret är fina att bära tillsammans med ett av halssmyckena.

Halssmycke av Helena Sandström för NK. Foto Niklas Palmklint.

Hur tillverkas kollektionen?

Allt utförs för hand av mig i min verkstad på Norrtullsgatan.

På vilket sätt tror du att det här är intressant för NK?

Satsningen med NK Personal Shopping handlar bland annat om att man vill kunna erbjuda unika föremål av hög konstnärlig kvalitet och med fokus på hantverkskicklighet och jag vet också att det finns en önskan om att arbeta mer långsiktigt med sådant som kommer att gå i arv till kommande generationer.

Designern Sandra Backlund och Rosenrummets vd och grundare Lisa Rogalin.

Vad händer mer i vår?

Jag är inne i en intensiv period, sedan årsskiftet är jag medlem i Konsthantverkarna och mina smycken säljs också på galleri Platina, Manos, Sven-Harrys Konstmuseum och på Millesgården. Allt som säljs måste också tillverkas. Parallellt med detta håller jag på att förbereda en utställning som öppnar på Nääs Konsthantverk på Nääs Slott utanför Göteborg i slutet på maj. Utställningen heter Foliage, lövverk på engelska och bygger på mina senaste halssmycken i etsad och lackad zink, där jag jobbar med att skapa volym och skyggverkan ur en plan plåt.

Vad inspireras du av?

Närmast åker jag till smyckemässan Schmück i München för att ta del av den enorma mångfalden där. Jag kommer också att delta med några halssmycken i Galleri Platinas monter på mässan. Under några dagar är hela staden en enda stor fest med olika smyckeutställningar överallt. Det är en fantastisk upplevelse.

Är det några speciella smyckekonstnärer vars arbeten du ser fram emot att ta del av?

Dels är jag väldigt förtjust i den finska smyckekonstnären Terhi Tolvanen och sedan har jag i många år haft holländskan Lucy Sarneel som en av mina stora favoriter.

Hur framtiden ut för den svenska smyckekonsten?

På ett sätt ser det fint och ljust ut. Kreativiteten sjuder och det skapas otroligt mycket som är bra. Samtidigt så går det långsamt. Köparna måste hitta till det fantastiska utbud som finns och också våga köpa. Det har talats länge om att det ligger i tiden med det unika och handgjorda, men det är verkligen dags att det börja hända mer. I det perspektivet är samarbetet med NK väldigt uppmuntrande.

Vad gör du gärna en ledig söndag?

Jag sitter gärna på en solvarm klippa och tittar på horisonten tillsammans med min familj. Vi hyr en liten stuga på en ö långt ut i skärgården, som vi gärna åker till på helgerna!

 

Kommentera