Lars Nittve, svenska konstvärldens internationella stolthet, tidigare chef på Tate Modern, Moderna Museet, Rooseum och nu på posten som ledare av det som beräknas bli Asiens främsta samtidskonstmuseum, M+ i Hong Kong. Med minst en miljard reserverad för konstinköp, schweizaren Uli Siggs stora donation av sin samling kinesisk samtidskonst, och samarbetet med kanske världens främsta arkitektbyrå, Herzog & de Meuron är vi många som gärna kommer på vernissagen.

Lars Nittve på sitt kontor i Hong Kong

Hur långt är planerna gångna med det nya museet M+?

För tre år sedan beräknade vi att öppna andra halvan av år 2017. Det gäller fortfarande. Teamet växer så att det knakar, även om vi har långt kvar till de mer än 400 personer som skall jobba på M+. Samlingen växer också snabbt, inte minst tack vare fantastiska donationer, men också med hjälp av curatorteamets hårda arbete. Redan nu ingår omkring 2600 verk i samlingen. Byggnaden, (det är ju den som öppnar i slutet av 2017) är vi också i full gång med. Vi arbetar intensivt med arkitekterna Herzog & De Meuron och räknar med att börja bygga i juni-juli nästa år.

M+ Herzog & de Meurons vision av M+

Du har god erfarenhet av museivärlden, vilka kriterier bör ett lyckat museum uppfylla?

Det är en stor fråga – men enkelt uttryckt är ju museet den plats där konsten och publiken möts. Vilket i fallet M+ även inkluderar andra delar av den visuella kulturen, som design, arkitektur m m. För båda parter är det viktigt att mötet mellan konsten och publiken blir så bra som möjligt. Vi skall vara fullkomligt kompromisslösa i hur vi går konstnärerna och kreatörerna till mötes – och vi skall samtidigt skapa ett museum där publiken har bästa tänkbara förutsättningar för ett lyckat möte med verken. “Public Trust”, allmänhetens förtroende är en avgörande nyckel till framgång.

Vilken utställning drömmer du om att öppna med?

Det viktigaste när vi öppnar är att visa samlingen och huset. Säkerligen kommer allt fokus att ligga där. Den första utställningen… listan på drömutställningar är nog än så länge för lång för att publiceras.

Vad betyder The Sigg Collection för M+?

Att M+ från början och troligtvis för all framtid kommer att vara det museum i världen som bäst kan berätta den makalösa historien om samtidskonstens utveckling i Kina från mitten av 1970-talet till i dag. Ungefär på samma sätt som MoMA är museet som kan berätta historien om modernismens födelse bäst… Att vi fick denna fantastiska donation så tidigt i processen bidrog förstas till att vårt förtroendekapital i förhållande till konstvärlden som helhet tog ett jättesprång.

M+_The Sigg Collection_Zhang Peili_Lars Nittve_kinesisk samtidskonst_ M+, Sigg Collection, Zhang Peili, Series "X?", No 4 (Gloves) 1987.

M+_The Sigg Collection_Wang Keping_"Chain"_samtida kinesisk konst_ M+, Sigg Collection, Wang Keping, "Chain", 1979.

M+_The Sigg Collection_Wang Guangyi_"Death of Marat"_Lars Nittve_ M+, Sigg Collection, Wang Guangyi, "Death of Marat", 1986.

Hur mycket icke-asiatisk konst kommer museet rymma?

Vi är ett globalt museum, precis som MoMA eller Tate Modern, men vårt perspektiv är ett annat, vi ser på världen utifrån ett Hong Kong och Kina-perspektiv. I slutänden kanske vår samling kommer att bestå av 20-30% icke-asiatisk konst.

Hur skiljer sig konstvärlden i Hong Kong från den europeiska?

Skillnaden mellan olika delar av Europa är nog lika stor som skillnaden mellan Hong Kong och de europeiska länderna generellt. På många sätt befinner sig Hong Kong i en situation som liknar Stockholms på 1960-70-talet. Men allt sker så snabbt här, vi klarar av ett decenniums utveckling på ett år, skulle jag säga. Det Hong Kong jag kom till för tre år sedan var något helt annat än det du ser i dag, framför allt när det gäller utställningar, diskussioner och aktiviteter. Bra konstnärer har det funnits ett tag, men de har levt ett liv i skymundan.

_Tam Wai Ping_Mobile M+: Inflation!_Lars Nittve Verket "Falling into the Mondane world" av Tam Wai Ping på den upplåsbara utställningen Mobile M+: Inflation! tidigare i år.

Tomas Saraceno_"Poetic Cosmo of the Breath"_ M+:Inflation_ Tomas Saraceno med "Poetic Cosmo of the Breath" på M+:Inflation.

"With the wind"_Liu Jiakun_M+:Inflation_ "With the wind" av Liu Jiakun på M+:Inflation.

Paul McCarthy_Lars Nittve_M+:Inflation Paul McCarthys omskrivna avskrädeshög.

"House of Treasure" av Cao Fei på M+Inflation.

Har du några favoritkonstnärer?

Efter 35 år i branschen har jag lärt mig att inte tala om favoritkonstnärer, men självfallet är alla konstnärer som vi samlar och visar favoriter… Jag kurerade Lee Kit’s utställning på Venedigbiennalen, så han är ju en av flera favoriter…

"You (you)"_Lee Kit_Venedigbiennalen_Lars Nittve "You (you)" av Lee Kit på Venedigbiennalen.

_You (you)_Lee Kit_Venedigbiennalen_Lars Nittve Lee Kits utställning kurerad av Lars Nittve. 55:e upplagan av Venedigbiennalen som öppnade 1 juni stänger söndagen 24 november.

När och hur föddes ditt konstintresse?

Mitt konstintresse kom sent, när jag gick på Handelshögskolan, tack vare att jag fick en god vän som introducerade mig till konstens värld. Jag växte inte upp i en miljö som ledde mig i den riktningen.

Vilket har varit det viktigaste steget i din karriär?

Jag har svårt att se mitt liv som en karriär… Men antagligen var det erbjudandet att gå från att vara lärare på Stockholms Universitet och skriva konstkritik till att börja som förste intendent på Moderna Museet. Jag insåg att jag var rätt bra på att göra utställningar…

Vilka är dina förtjänster som yrkesman?

En blandning av att tänka som en entreprenör och samtidigt vara en bra ledare (jag tror att jag vågar påstå det).

Hur tycker du om att tillbringa en ledig söndag?

Om den är riktigt ledig, vilket inte är ofta, på skidor om det är vinter och jag inte är i Hong Kong, eller på bergsvanding i Hong Kong eller vid fjällstugan i Edsåsdalen i Jämtland.

Avkoppling i jämtländska Edsåsdalen.

Vad äter du till frukost?

Levainbröd med ost, skinka och tomat. Dajeerling the och tomatjuice.

 

Kommentera