Den svenska konstnären Ylva Ogland är underbarnet som nådde tidig konstnärlig mognad, redan som nittonåring började hon sin utbildning på Konsthögskolan och idag har hon hunnit etablera sig som en av våra mest intressanta samtida konstnärer. I veckan som kommer är Ylva Ogland dubbelt aktuell på höstens Contemporary Sales.

The black moon, Nouvelle vagues_Palais de Tokyo_Paris_Ylva Ogland_ Installationsbild från utställningen "The black moon, Nouvelle vagues" på Palais de Tokyo i Paris där Ylva Ogland nyligen ställde ut.

Har du alltid vetat att du ville blir konstnär?

- Ja,  och sedan jag var 12 år har jag vetat att det var måleri specifikt.

Ylva Ogland_Looking at the Unconscious (Rose Quarts_ Ylva Ogland skär hål i duken på en av målningarna i "Looking at the Unconscious (Rose Quarts)"

Vad betydde åren på Mejan för dig?

- Inte så mycket egentligen. Det positiva var att man blev lämnad i fred, jag kunde t e x läsa mycket, nästan allt av Nietzsche och hela "På spaning efter den tid som flytt" av Marcel Proust, Simon de Beauvoir "Det andra könet" och Marguerite Duras alla verk som jag hittade, och Heidegger och den ryska poeten Mariana Tsvetajeva o s v… jag var lite av en enstörning på Mejan och undrade vad konsten skulle ha för roll i samhället och i mitt liv, vad den egentligen hade för betydelse. Idag postade en vän detta citat av den amerikanske författaren och aktivisten Howard Zinn på facebook (från ett omslag av en tidning han tidigare gav ut): "För det första, konst är som allt annat som faller inom ramen för kultur. Man kan säga att den är oundvikligen politisk - även om den är opolitisk. Om man uppträder eller skapar någonting inom konst, som inte säger någonting om samhället alls, då har man ändå sagt någonting om samhället. Att det är okej att inte delta i det som händer runtomkring en. Så det finns ingen objektivitet i konsten." Det tycker jag är ett bra svar på den frågan.

Hur skulle du beskriva ditt konstnärskap?

- Jag ser inte mitt konstnärskap utifrån, jag är mitt i det och koncentrerar mig på min process, det är upp till andra att beskriva och tolka det.

Vilka är dina inspirationskällor?

- Det skiftar hela tiden just nu är det kompositören Eliane Radigue, komikern Russell Brand, kompositören och konstnären Maryann Amacher, konstnären Nicki de Saint Phalle, mina barn Xenia och Sibylla, min man, mitt arkiv, mitt hem,  och målningarna som jag jobbar med, och mina konstnärsvänner som jobbar över hela världen och fortsätter att verka som autonoma röster, så fantastiska begåvade och generösa.

Berätta gärna om ”Loka med Mona-Lisa nr 1” som säljs på Bukowskis Contemporary ?

- Det är en målning som betyder mycket för mig, den första i en serie som jag kallar Loka, som jag gjorde parallellt med Ylva - 85 som båda handlar om mina erfarenheter av min relation till min pappa. Det var här jag verkligen började fördjupa mig i min personliga historia och den bygger ju hela mitt konstnärsskap på.

Ylva Ogland_Loka med Mona Lisa nr 1"_Bukowskis "Loka med Mona Lisa nr 1", olja på duk, sign och dat 2003-2006, till salu på Bukowskis Contemporary. 

Även på Auktionsverket finns en målning av Ogland till salu, den ingår i den serie intima porträtt som benämns Ylva 1985.

Ylva-85_Auktionsverket Contemporary_Ylva Ogland Ur serien Ylva-85, på Auktionsverkets Nutida

Ylva Ogland_Pappa_Fruit and Flower Deli_Art Brussels_ Installationsbild från 2013 med verket "Pappa" i förgrunden, Fruit and Flower Deli på Art Brussels.

Hur känns det att se sina verk gå på auktion?

- Det blir en del av deras historia.

Du väjer inte för svåra frågor, prostitution och drogmissbruk är återkommande teman, hur kommer det sig?

- Prostitution är inte ett av mina återkommande teman men jag har gjort ett verk med det som utgångspunkt, men droger är absolut återkommande och ett viktigt motiv i mitt arbete, om det är svåra teman är inget jag reflekterar över, det är en del av mina erfarenheter i min uppväxt, mer samhälleliga strömningar än subjektiva upplevelser bortkopplade från den samtid de ger ett uttryck för.

Ylva Ogland_Xenia_ "Xenia with candle, cut poppy capsule, poppy flower, syringe and wisdom teeth", 2012-13, olja på duk.

Ylva Ogland "Xenia with poppy flowers, fresh cut poppy capsule with opium sap, syringe and wisdom teeth", 2012, olja på duk.

Ser du själv mycket konst?

- Ja, men inte specifikt bildkonst utan all form av kulturella och estetiska uttryck. Mycket film.

Har du några favoriter bland konstmedia? /tidningar, bloggar etc..?

- Jag kollar kanske inte så mycket på konst men mer på wikipedia, youtube och vissa bloggar som Advanced style, den handlar om vissa äldre människors klädstil, främst i New York.

Under några år arbetade du som curator på Tensta konsthall, hur var det att arbeta med andras konst?

- Jag var chef och curator där tillsammans med Jelena Rundqvist och min man Rodrigo Mallea Lira. Efter mejan var det viktigt för mig att vara en del av en rörelse och skapa en rörelse som stod för andra värderingar än det ensamma geniet i ateljén, att jobba i olika former av samarbeten och skifta roller, byta perspektiv, förstå utställandet och relationen till den specifika platsen, och att man kan skapa sina forum själv, efterhand blev mitt eget konstnärsskap för starkt för att ha en passiv roll, och jag var tvungen att byta fokus tillbaka till den inre processen. Jag ser det som en pendelrörelse och tror jag kommer att samarbeta och eventuellt curera i framtiden igen, dock inte med det administrativa jobb som det var att driva en konsthall.

Vad brukar du äta till frukost?

- Oftast två koppar kaffe med mjölk, en frukt eller bär, yoghurt med granola eller ett kokt ägg med tryffelsalt, bröd och gruyèreost.

Det låter gott, vad gör du helst en ledig söndag?

- Går på min dotters dans, städar och bakar och förbereder praktiskt inför veckan som kommer så att jag får maximal tid i ateljén med min process.

Vad händer härnäst?

- Håller på att sammanställa min Catalogue Raissoné och målar i ateljén,  ammar och tar hand om min andra dotter Xenia, som fyller 11 veckor nu i helgen,  färdigställer (om det nånsin blir färdigt) hemmet som en installation, konstverk. Förbereder olika utställningar 2014, bla en soloutställning i Milano hos Lucie Fontaine, en grupputsällning med barocken som tema på Kulturhuset i samarbete med Nationalmuseum. Ett soloprojekt på Dramaten i samarbete med Bonniers konsthall och en soloutställning på Röda Sten i Göteborg och sen håller jag på med en grej i N.Y.

Vad är det för grej i New York som du förbereder?

- Det vill jag inte säga mer om än så.

Hur hinner du med allt?

- Jag antar att jag är besatt.

Ylva Ogland_Märta Måås-Fjetterström_Årets textila konstverk_Snöfrid´s Distellery Pictogram_flossa_ Ylva Ogland vinnare av Märta Måås-Fjetterströms ”Årets textila konstverk 2012”, Snöfrid´s Distellery Pictogram 2012. Vävd i flossa-teknik, 2,5 x 2,5 m.

 

Ylva Ogland_Snöfrid´s Distellery Pictogram_MMF_ Ylva Ogland lägger sista handen vid Snöfrid´s Distellery Pictogram 2012.

 

 

 

Kommentarer