Galleri Hasted Kraeutler som drivs och ägs av Joseph Kraeutler och Sarah Hasted är en av New Yorks främsta konstgallerier med konstnärer som Albert Watson, Nick Brandt och Marc Dennis i sitt stall. Carl Larsson träffade Mr Kraeutler som delade med sig av sin historia, tipsade om investeringsobjekt och berättade varför svenskar är dåliga köpare av fotokonst.

Joseph Kraeutler på sitt kontor i sitt galleri. I bakgrunden, fotografi av Nick Brandt. foto: Carl Larsson

I New Yorks mest galleritäta område Chelsea, vägg i vägg med världens mest kända konstgalleri Gagosian Gallery ligger Hasted Kreutler. En till utsidan grå men stilren lokal som invändigt är fylld av samtidskonst i absoluta toppkvalitet. Hit kommer Manhattans kändiselit för att få hjälp med att inreda sina lyxlägenheter. Trots fullspäckat schema tog sig Joseph Kraeutler tid att träffa mig i sitt galleri en hektisk onsdagseftermiddag. Jag har redan hunnit gå ett varv i lokalen när jag ser honom parkera sin vita Mercedes precis utanför galleriet. Han visar mig runt innan vi stänger in oss i hans inglasade kontor längst in i det avlånga galleriet.

Kan du avslöja en konstnär som du personligen tror kommer bli riktigt stor inom de närmsta åren? Ett investeringsobjekt?
Det borde jag egentligen inte berätta för dig, men det kommer jag göra ändå!
Den brittiska fotografen Nick Brandt som nu på senare tid blivit oerhört uppmärksammad tror jag kommer bli ännu större. Han började ju sin konstnärliga bana på riktigt 1995. Det var i samband med att han filmade en musikvideo till Michael Jackson i Tanzania som han började ta de djur- och naturbilder som idag är hans signum. Jag fick höra att hans stora utställning i Sverige var väldigt lyckad. Nästa september släpper han en ny serie med konstverk som är helt olik det vi tidigare är vana att se. Håll koll på den mannen!

Kan du bjuda på ytterligare två namn?
Då måste jag säga Marc Dennis och Tom Sachs. Två fantastiskt duktiga men även ruskigt smarta konstnärer som kommer få mer uppmärksamhet om några år.

Så det är alltså okej att se på foto och konst som en investering?
Jag tycker att det är okej och kan vara en bra investering om man vet tillräckligt mycket om det man köper. Det krävs dock att man får experthjälp och är försiktig. Jag håller på med ett projekt nu där ett gäng oerhört förmögna personer vill passa på att investera i konstbranschen då andra marknader är instabila. Dessa personer har så mycket pengar att de inte vet var de ska göra av dem. Men att investera i konst fungerar precis som med allt annat. Man måste göra sin hemläxa, ta hjälp av experter och använd sunt förnuft.

Idag är du en av de främsta fotogalleristerna i New York, men hur började allt för dig? När blev du intresserad av konst och fotografi?
Jag studerade biologi i skolan och blev plötsligt väldigt orolig för att jag skulle tvingas stanna inne i ett laboratorium resten av mitt liv utan att prata med någon. Så jag började fundera på vad jag verkligen tyckte var intressant. Min far var affärsman och min mamma var amatörkonstnär, så då föll det sig naturligt att studera art&business på college. Jag läste fyra år och fick sedan praktik på ett galleri i Soho som jag sedan jobbade för i fyra år.

Men när kom själva fotot in i bilden?
Jag fick jobb på auktionsfirman Philips De Pury där jag hade som uppgift att utveckla deras fotoavdelning. Jag trivdes utmärkt när jag en dag pratade med en vän som hade en lokal i Chelsea som han ville sälja. Hans enda krav var att lokalen inte skulle bli en restaurang och jag blev genast intresserad. Jag ringde upp Sarah Hasted som drev ett annat galleri och så gick vi ihop och skaffade galleriet som vi sitter i idag. Vi har drivit det här sedan 2009.

Joseph och Sarah tillsammans med konstnären Albert Watson(tv) under en förhandsvisning i galleriet

I Sverige tror jag att många tycker att det är svårt att köpa fotokonst eftersom det finns så många aspekter att ta hänsyn till, som t.ex. upplagor, tryck osv. Vad säger du till dem?
Precis som du säger så är det väldigt svårt att köpa fotokonst. Därför behöver man ta hjälp av en expert. Folk tycker att det är självklart att man tar hjälp av en rådgivare när man går till banken men när de ska köpa konst tycker de sig kunna allt. Ett tydligt exempel kunde man se förra hösten på ett stort auktionshus hos er i Sverige. Priserna på fotokonst där har ekat hela vägen hit till USA. Det sattes flera fotorekord förra året i Sverige och det berodde inte på att Sverige hade den bästa fotokonsten. Köparna kunde helt enkelt för lite.

Så vad tycker du att man ska göra?
Man behöver en vän i den här branschen. En vän i form av en expert som kan rådgiva så att köparen slipper bli lurad. Vi hjälper våra kunder med det mesta. Även om våra kunder vill handla hos konkurrenter till oss så hjälper vi dem med rådgivning så att det blir en bra affär. Vi agerar allt ifrån gallerister till inredare och rådgivare.

Vilka är era kunder? Några kändisar?
Självklart har vi många celebriteter i den främsta kundkretsen men jag kan tyvärr inte avslöja vilka de är. För oss är det viktigt var konstverket hamnar och hur det visas upp. Vi säljer inte till vem som helst.

Hur ser fotomarknaden ut idag jämfört med några år sedan, är den fortfarande skadad från krisen?
Marknaden är ännu inte som den var precis innan krisen när priserna var skyhöga. Men den är på god väg att leta sig tillbaka. Innan krisen var det ”nyrika” bankmäklare som köpte konst av konstnärer med kända namn. De baserade inte köpet på själva konstverket utan fokuserade bara på vem som hade gjort det. Det förstörde marknaden. Idag präglas marknaden av ”rätt sorts köpare” och jag tror att vi är tillbaka där vi var inom två år.

Avslutningsvis, vad är det bästa med att få jobba i konstbranschen?
Att jag får köpa och sälja konst som jag älskar. Det finns inget värre än att behöva stå i ett galleri och försöka sälja något som man tycker är skit.
Utöver det skulle jag säga alla oerhört intressanta människor man träffar. De höga priserna gör att kunderna oftast är experter inom något. Det är ju trots allt en hobby som inte är gratis…

 

Kommentarer