Hasse Persson började samla fotokonst redan på 70-talet.
Under åren 1967-1990 arbetade han som bildjournalist i USA och fotograferade allt från presidentvalkampanjer till den dekadenta nattklubben Studio 54 i New York.
Men inte minst lärde han känna några av världens främsta fotografer.
Enligt Persson är det nyckeln om man vill bygga en samling.

I en intervju jag gjorde med New York-handlaren Joseph Kreautler påstod han att prisbilden på fotokonst i Sverige är orimlig då toppobjekten går alldeles för högt. Något han skyllde på okunskap. Vad skulle du säga?

Jag är beredd att hålla med! Det märks tydligt hur fotografer som ställs ut på Fotografiska stiger i pris och säljs över sin normala prisbild. I Europa gillar vi det kommersiella fotografiet med kända personer och motiv. Det är inte så konstigt att David La Chapelle, Anton Corbijn och Albert Watson ofta säljs över sin normala prisbild. Om man tittar på hur verk av Corbijn har sålts i USA jämfört med i Europa och framförallt i Holland så kan man se att prisbilden i USA är lägre och förmodligen mer rimlig.

Vad beror det på?

Det finns inte alls samma kunskap om fotografi i Sverige jämfört med USA där hundratusentals personer har studerat ren fotokonst på universiteten. I Sverige existerar knappt en sådan utbildning.
Här hemma tycker vi att det är lite häftigt med foton på kända personer och går mer efter det när vi köper än att se på hur bra fotot i sig är.

Så vad borde kosta mer?

Christer Strömholm. En svensk fotograf som finns representerat på Moma och Metropolitan i New York, det säger allt. Det är ett statement!

Som alla undrar, i en djungel av printer, upplagor och storlekar, hur ska man då veta vad man ska köpa? Och av vem?

Det krävs kunskap, precis som med allt annat. Mitt bästa tips är att välja ett ett handfull konstnärer som man verkligen tycker om och ser till att lära sig allt om dem. Då kan man lättare hålla koll på priserna, vilka verk som finns på museum och vilka som går på auktion. Att skapa en god relationen till gallerierna som representerar dem är också viktigt. De kan ge dig den bästa hjälpen. Men att lära känna fotograferna själva är det absolut bästa. Men också det svåraste.

Hasse Persson pratar om Helmut Newton under ett föredrag på Bukowskis Contemp-visning

 

Kommentarer