En ny plattform för förbisedda skatter

Har du någonsin undrat var auktionernas osålda föremål tar vägen? Det finns förbisedda skatter gömda överallt, och auktionernas osålda utrop är inget undantag – nu finns en ny plattform dedikerad åt just dessa föremål.

En ny plattform för förbisedda skatter

Den som någonsin deltagit i eller bevittnat en auktion vet att alla utrop inte säljs. Självklart finns det undantag – men att en auktion får 100% av sina utrop sålda är ovanligt och dessa så kallade “white glove”-försäljningar blir ofta föremål för beundran i auktionsvärlden. I de flesta fall förblir en avsevärd del av de föremål som ingår i de många auktioner som hålls dagligen runt om i världen osålda. Med det är inte ett bevis på att föremålet i fråga inte var gott nog eller att ingen är intresserad, utan det handlar snarare om rätt exponering och att hitta rätt köpare, var i världen denna köpare än befinner sig.

Det är här LastBid kommer in i bilden.

LastBid slog upp dörrarna i april år 2019 och vi lovar att det är ett namn att lägga på minnet, eftersom företagets affärskoncept fyller en av auktionsmarknadens luckor.

Foto: LastBid.
Foto: LastBid.

LastBid är en webbaserad onlineplattform som grupperar och listar föremål som gått osålda på tidigare auktioner och exponerar objekten ytterligare på en bredare marknad, vilket innebär en andra chans till ett nytt hem. Dessutom är tjänsten gratis och enkel att använda:

Efter att ha registrerat dig på LastBid inleder du din sökning i plattformens kategorier och bestäm vad du är villig att lägga. Om ditt bud är för lågt kan andra budgivare bjuda över dig, men det egna budet kan ökas upp till fem gånger per auktion. Eftersom att budgivningen pågår online behöver du inte anpassa dig efter auktionshusets tider utan lägger ditt bud när det passar dig. Om du har turen på din sida och vinner budgivningen kommer auktionshuset att kontakta dig via mail med information om betalning och leverans – svårare än så är det inte.

Peter Wallman, en av LastBids grundare. Foto: LastBid.
Peter Wallman, en av LastBids grundare. Foto: LastBid.

LastBids medgrundare Peter Wallman beskriver plattformen som “något utav en skattkista full av missade chanser”: som köpare kan du hitta alla möjliga slags föremål, som konst, motorcyklar, armbandsur och smycken, instrument, vin, och design, vilket innebär många fyndchanser.

På det här sättet förlänger tjänsten föremålens “bäst före-datum”, eftersom anledningen till att ett föremål förblir osålt trots att det dyker upp på auktion gång på gång är att det exponeras för samma publik som vid den första försäljningen. Föremålet i fråga behöver nå en ny krets och en ny marknad, något som LastBid effektivt erbjuder.

Vill du veta mer? Det ville vi också, och satte oss därför ner tillsammans med Peter Wallman för att få veta mer om hans bakgrund och diskutera LastBid.

Barnebys: Låt oss börja med din samlarbakgrund. Vad för slags föremål letar du efter på auktion?

Peter Wallman: Jag skulle inte kalla mig en traditionell samlare egentligen, bara gällande jazz- och vinylskivor. Jag tenderar att köpa föremål jag tycker är estetiskt tilltalande som jag har specifikt syfte med, och för att få ut så mycket glädje som möjligt från dem. Jag har ett par klassiska bilar och en samlarbåt. Jag njuter av vackra armbandsur, konst, skulptur och design, speciellt Art Deco och 1900-talsdesign – allt jag äger används och är en del av mitt liv. Jag älskar varje del av auktionsprocessen, dess spännande dynamik och den konkurrenskraftiga atmosfären, men jag köper mest för eget bruk så att säga.

Är du ofta på fyndjakt och letar i kataloger?

Personligen tycker jag att man alltid ska köpa saker för att man älskar dem och kommer njuta av att ha dem i sitt hem. Klassiska bilar, båtar och klockor ska köras, användas och älskas. Det borde vara den primära anledningen till ett köp. Jag förälskar mig ofta i föremål jag ser i kataloger eller på visningar – och de kan vara stora inspirationskällor – men om det inte finns en naturlig plats för föremålet i mitt liv låter jag bli. Jag köper inte saker bara för att de dykt upp på marknaden eller bara för att det verkar vara ett bra köp rent ekonomiskt. Men det finns såklart undantag…

En 1961 Jaguar E-Type Coupe from Wallmans egna samling. Foto via LastBid.
En 1961 Jaguar E-Type Coupe from Wallmans egna samling. Foto via LastBid.

Hur kommer det sig att du började arbeta inom auktionsvärlden?

Jag inledde min karriär i reklambranschen medan jag levde i Milano. För omkring femton år sen bestämde jag mig för att det var nödvändigt med en förändring. Jag har alltid haft en passion för klassiska bilar och njutit av att köra dem, så jag kontaktade en ett brittiskt auktionshus specialiserat på bilar och erbjöd mig att representera dem i Italien. Kort därefter öppnade RM Auctions (idag RM Sotheby’s), världens största auktionshus som fokuserar på klassiska bilar ett kontor i Europa och erbjöd mig en position i London. Efter tio spännande och framgångsrika år tillsammans med RM Sotheby’s var det dags för mig att gå vidare.

Och vad hände sedan?

När jag slutat på RM Sotheby’s började jag arbeta på LastBid, men utan att förlora kontakten med classic cars-branschen.

Hur startade egentligen LastBid – identifierade du en lucka på auktionsmarknaden som du tyckte var värd att fylla?

Idén bakom LastBid kläcktes ursprungligen av en av mina branschkollegor och jag utvecklade idén. Samtliga partners i LastBid har en koppling till classic cars-branschen, en bransch som växt något enormt de senaste 10-15 åren, och är idag en självklar del av samlarvärlden.

Klassiska bil-auktioner och ofta mycket kostsamma att arrangera på grund av all logistik och kräver en stor arena, så varje såld bil spelar en stor roll – det samma gäller för bilar som säljs på efterförsäljningen, efter det att auktionen avslutats. Auktionshus har börjat bara nyligen börjat marknadsföra sina osålda föremål, men nöjer sig ofta med att informera samma publik som nobbat föremålet innan om det faktum att det är tillgängligt till försäljning igen. Vi på LastBid vill hitta den nya publiken som inte kände till att föremålet var uppe till försäljning. Många känner inte ens till det faktum att osålda auktionsföremål fortfarande är tillgängliga för köp en tid efter den ursprungliga auktionen.

Erwin Blumenfeld, "Untitled," N.Y.C. Foto: LastBid.
Erwin Blumenfeld, "Untitled," N.Y.C. Foto: LastBid.

Eftersom att LastBid är ett så nytt inslag i auktionsbranschen tror jag vissa användare känner sig osäkra på plattformen och kanske kommer tveka för att använda den. Hur arbetar ni med det här?

Teamet bakom LastBid sitter på enorm kunskap och har en djup förståelse för hur auktionshus, och hela branschen fungerar och verkar. Tillsammans har vi flera decenniers erfarenhet och är allt annat än ett orutinerat start up-företag. Vi investerar mycket i att öka trafiken till sidan och utveckla våra relationer med både auktionshus och användare. Utvecklingspotentialen är enorm och vi tror på vårt koncept.

Och ni verkar som ett komplement till auktionshusen. LastBid är inget direkt konkurrerande företag.

Det stämmer, auktionshusen har inget att förlora genom att använda LastBid – vår tjänst ger osålda föremål en andra chans och en ny publik, vilket ger auktionshusen chansen att förbättra både sitt rykte och sin försäljningsfrekvens. LastBid är ett försäljningsverktyg som auktionshus kan ha stor nytta av när de förhandlar villkoren för en exempelvis sälja en stor samling, och dessutom ett diskret sätt att marknadsföra osålda föremål till potentiella köpare utan att basunera ut det faktum att de “misslyckats” med att sälja föremålet i fråga.

Erfarna köpare och återförsäljare har berättat att de är väldigt glada att ha bara en sökbar plattform för osålda föremål som sträcker sig över flera kategorier.

Vad hoppas du framtiden kommer innebära för LastBid? Hur stort vågar du drömma?

Jag ser ingen anledning till varför LastBid inte skulle bli världens mest använda plattform för bortglömda och gömda skatter som av en eller annan anledning förblivit osålda under första vändan. Det är en viktig kugge i maskineriet som utgör auktionsmarknaden och bidrar till att marknaden känns frisk.

Upptäck LastBid!