De senaste åren har vi sett flera välbesökta utställningar på såväl Liljevalchs, Waldemarsudde, Artipelag och Hallwylska museet som alla behandlat mode som fenomen, konstform eller uttrycksmedel.

Utställningarna har sträckt sig från att innehålla de vackra tidstypiska klänningarna från det BBC-producerade kostymdramat "Downton Abbey"(Hallwylska museet) och Mats Gustafssons kostymskisser (Millesgården) till att mer fokusera på enskilda formgivare såsom utställningen Lars Wallin – Fashion Stories (Artipelag). Alla har de dragit storpublik.

Röhsska museet i Göteborg, som sedan museet öppnade för drygt hundra år sedan samlat textil, möbler, glas, porslin och mode känns annars som den mest naturliga platsen för de främsta utställningarna med mode som tema. Museet har dock haft stängt i ett år efter att Kulturnämnden ansågs sig nödgade att stänga igen ”för att få möjlighet att arbeta med verksamhetsutveckling och skapa förutsättningar för en hållbar psykosocial arbetsmiljö.”

Museet beräknas öppna senare i år och när jag var på middag i Göteborg i samband med utdelningen av Hasselbladspriset hade jag Nina Due som är ny chef för Röhska Museet, på min vänstra sida. En mycket sympatisk person med visioner, verklighetsförankring och erfarenhet som utställningschef på Design Museum i London, så förhoppningen att få se intressanta utställningar av internationell kvalitet utanför huvudstaden lever i allra högsta grad.

Mode på modet

Samma trend gäller internationellt, där allt fler av de ledande museerna har med mode, kläder och accessoarer som ingredienser för att öka på besöksstatistiken i rätt riktning.

I söndags stängde "Christian Dior, couturier du reve/Christian Dior, Designer of Dreams" på Musee des Arts Decoratifs i Paris. Hyllningsutställningen visade omkring trehundra plagg som skapats av det 70-års jubilerande franska modehuset Christian Dior. När den sex månader långa utställningsperioden var till ända kunde man konstatera att det var den mest välbesökta utställningen i museets historia. Drygt 700 000 besökare har kommit från världens alla hörn för att se det legendariska modehusets ikoniska skapelser.

Men det har inte varit lätt att ta sig in. Köerna har ringlat långa och den genomsnittliga väntetiden på att få komma in har varit fyra timmar(!).

Intresset har nog alltid varit stort för det vi bär, men det var när Victoria & Albert museum visade utställningen "Alexander McQueen: Savage Beauty" 2015 som man slog alla tidigare besöksrekord. Under de 21 veckor som utställningen pågick vallfärdade 480 000 personer till en utställning som kostade runt 35 miljoner kronor att färdigställa.

Efter det har mode på ett eller annat sätt varit ett stående inslag i de flesta stora museernas utställningsverksamhet.

Förutom föremålen i sig läggs det enorma resurser på scenografi och utställningarnas utformning. Något som egentligen inte är så konstigt med tanke på de miljarder som många av modehusen omsätter tack vare ökat intresse. Att de stora konglomeraten dessutom ägs av kulturintresserade och konstsamlande miljardärer är knappast negativt.