Jaume Plensa, som är en av världens nu levande mest framgångsrika konstnärer, föddes i Barcelona år 1955 där han lever och arbetar idag. Hans första utställning ägde rum i hemstaden år 1981. Sedan dess har hans monumentala skulpturvärld berikat museum, gallerier och offentliga platser över hela världen. Bland annat i Paris, Malmö, Wien, Madrid, Antibes, Dallas, Cannes, Miami, Stockholm, London, Seattle, Chicago, Tokyo och Shanghai.

Bild: Barnebys Bild: Barnebys

Utställningen, som förväntas locka miljontals besökare, arrangeras av Galleri Andersson/Sandström på initiativ av H. K. H. Prins Daniel i samarbete med Kungliga Djurgårdens förvaltning. Detta är tredje året i rad som skulpturutställningen anordnas på den prunkande ön i Stockholms inlopp, men sommarens utställning blir den mest omfattande hittills.

Det är dessutom första gången som en av skulpturerna placeras i själva Djurgårdskanalen. Utöver detta sjösatta verk kommer det finnas tre stycken sju meter höga skulpturer i gjutjärn samt en installation med sju stycken sittande bronsfigurer omfamnande varsitt levande körsbärsträd. Den sistnämnda är placerad nedanför Etnografiska Museet på kanalens norra sida. Allt som allt är det 30 ton skulptur som fraktats från studion i Barcelona till Djurgården i Stockholm.

Bild: Barnebys Bild: Barnebys

Jaume Plensas verk utvecklas ständigt men förblir starkt kopplade till universella ämnen som spiritualitet, kropp och det kollektiva minnet med utgångspunkt i litteratur, psykologi, biologi, språk och historia. Plensas skulpturer visar på hans fantastiska förmåga att ge kropp och volym till det existentiella, till känslor, idéer, frågor och uttryck. Verken lämnar oss eftertänksamma och uppfyllda.

På Djurgården är skulpturerna vända mot varandra, "i en tyst konversation" enligt Jamue Plensa själv. Trots verkens monumentalitet blir känslan intim, vördnadsfull och lugn. Skulpturernas ögon är slutna, vilket ska represntera den tid vi sover. Jaume Plensa säger att till skillnad från människor som tycker att sömn är att ödsla tid, tycker han att det är den viktigaste delen i våra liv. Det är då våra hjärnor, som han kallar ”den vildaste delen av våra kroppar”, kan flyga fritt och är utom kulturell kontroll. Huvudet är i sin tur en viktig symbol i Plensas konst då han ser huvudet som visdomens tempel. Allt som händer, händer där - resten är bara en konsekvens.

Bild: Barnebys Bild: Barnebys

- Konsten ger människor möjlighet att drömma, säger Jaume Plensa. Jag har alltid förstått konsten som en väg till kunskap och som en väg som kan ge oss möjligheten att nå någonting bättre. Jag bestämde för många år sedan att mitt arbete skulle bära ett budskap om hopp.

Hans önskan är att de slutna ögonen ska påkalla funderingar över just all skönhet vi har inom oss. Även om vi är omgivna av vackra saker finns det en skönhet inom oss som ofta glöms bort.

- Jag försöker sprida det buskapet, för att det är väldigt svårt att förändra ett samhälle. Och som ni vet fokuserar vi alltid på gruppen och inte på individen. Min besatthet av att förändra världen går ut på att försöka förändra varenda en av oss. Men det tar tid.

Bild: Barnebys Bild: Barnebys

Porträtten har blivit den centrala formen i hans konst något som grundar sig i idén om att kunna representera varenda individ genom en persons porträtt.

Jaume Plensa pratar mycket om skönhet när Barnebys träffar honom på Djurgården, inte bara den fysiska, men även den vi besitter i egenskap av att vara tänkande människor. Han hyser en stor fascination för hur mycket information vi kan ta in, hur idéer utvecklas, allt huserat i våra kroppar.

IMG_3576 IMG_3576

Jaume Plensa berättar också att han aldrig träffar sina modeller efter att han gjort den första avbildningen av deras ansikten. Han menar att det kan uppstå en speciell depression då skönhet vid en viss ålder är som en känsla, en föränderlig skönhet.

Gör man ett porträtt en dag, är personen inte densamma den följande dagen. Och det är vackert. 

Han fortsätter med att säga: Det är vad jag försöker förena i mina verk. Fotografi och skulptur. Fotografi är ett sätt att försöka fånga stunden. Skulpturer är ett sätt att försöka fånga evigheten. Så hur kombinerar man dess motsatta ting? Det är vad jag försöker göra. Flickor jag avbildar försvinner. Dagen efter avbildningen är de inte längre desamma.

Jaume Plensa är även sverigeaktuell med en separatutställning på Galleri Andersson/Sandström som öppnar galleriets höstutställningar den 23 augusti.

Hitta din Jaume Plensa-favorit på Barnebys!