Det finns nästan lika mycket spännande kuriosa om Jeff Koons som det finns artiklar skrivna om hans konstnärskap. Ett kort äktenskap med Ilona Staller, även känd som Cicciolina, ett Instagram-konto med 324 000 följare och flertalet auktionsrekord är endast ett par punkter på Koons omfattande CV.

Amerikanske konstnären Koons Amerikanske konstnären Koons

Karriärens början

Jeff Koons föddes år 1955 i amerikanska York i delstaten Pennsylvania. Hans far arbetade som möbelförsäljare och inredningsarkitekt medan modern var utbildad sömmerska. Koons studerade först måleri på The School of the Art Institute of Chicago, för att sedan fortsätta sina studier på Maryland Institute Collage of Art i Baltimore. Efter att ha avslutat sina studier i Baltimore längtade Koons efter storstadspuls och flyttlasset gick till New York.

Samtidigt som Koons försökte etablera sig som konstnär i staden tog han andra arbeten för att dryga ut kassan, bland annat i MoMas informationsdisk. Det konstnärliga arbetet tog både mycket tid och kraft i anspråk men Koons hade andra fallenheter att hänge sig åt. År 1980 började han arbeta på Wall Street som börsmäklare. Hans första kända verk skapades under 1970-talet och inkluderade redan då två av hans kännetecken: readymades och uppblåsbara leksaker.

Jeff Koons verk "The New." Jeff Koons verk "The New."

Under sitt första, som konstnär, verksamma decennium sköt karriären snabbt i höjden. År 1980 ställdes Koons ut som ensam konstnär för första gången - på The Museum of Contemporary Art i New York. Museet visade hans serie The New, som bestod av ett antal dammsugare inneslutna i en glasmonter och upplysta av neonljus. Genom att Koons placerade dammsugarna i en nytt, oväntat sammanhang fick de också en annan betydelse och ny kontext.

Mellan Andy Warhol och Duchamp

Koons verk jämförs ofta med alster skapade av de konstnärliga storheterna Andy Warhol och Marcel Duchamp, en jämförelse som inte är oriktig. I föregångaren Warhols anda har Koons med sitt konstnärskap både betonat och vidareutvecklat popkonsten som koncept. Bland annat samarbetade konstnären år 2013 med Google, för vilka han formgav en begränsad utgåva av mobilskal.

Koons X Google LiveCase. Foto: Jeffkoons.com. Koons X Google LiveCase. Foto: Jeffkoons.com.

 

I likhet med och inspirerad av Duchamp har Koons tagit det konstnärliga konceptet readymades till ytterligare en ny nivå – Koons alster förstärker ytterligare den provokativa ställning konstformen har när objekten konceptualiseras på nytt då deras primära funktion ignoreras och de istället presenteras som konst. Inför sin soloutställning år 1980 meddelade Koons att faktum var att om dammsugarna faktiskt användes som de var tänkta, till att dammsuga, hade deras konstnärliga värde förstörts. En readymade syftar till en vardagligt objekt som presenteras på nytt, men nu som konst.

Äktenskapet med Cicciolina och Made in Heaven

År 1988 fortsatte Koons sin konstnärliga färd med serien Banality, vilken inkluderade den berömda skulpturen föreställande Michael Jackson tillsammans med dennes tama apa Bubbles. Verket kan förstås som en slags parafras på Andy Warhols persona med frågan om kändisskap i centrum. Vad som konstituerar kändisskap och speciellt när berömdheten är kopplad till konst är ett tema som Koons, i likhet med konstnären Damien Hirst kommenterat och arbetat kring under hela sin karriär.

Skulptur av Jeff Koons Skulptur av Jeff Koons

År 1991 gifte sig Koons med den ungerskfödda italienskan Ilona Staller. Deras äktenskap orsakade rubriker av flera anledningar – under artistnamnet Cicciolina medverkade Staller i pornografiska filmer och tillsammans skapade paret erotisk konst i Koons regi. Äktenskapet blev inte långvarigt, utan efter födseln av deras gemensamma son skilde sig paret nästkommande år. Serien Made in Heaven som makarna medverkade i tillsammans bestod främst av erotiska skulpturer som visade paret i sexuella positioner. Själv menar Koons att seriens syfte var att avdramatisera sexualiteten och ställa frågor kring skam och självföraktande. Made in Heaven visades på Venedigbiennalen år 1990.

Jeff Koons och dåvarande frun Cicciolina. Jeff Koons och dåvarande frun Cicciolina.

Rekord och kontroverser

Jeff Koons har slagit flera auktionsrekord under sin livstid, bland annat med verket Balloon Dog (Orange). När skulpturen såldes på Christie’s år 2013 intog det rekordplatsen för det dyraste verket sålt av en ännu levande konstnär med sina 58,4 miljoner dollar. I november år 2018 slogs dock rekordet av David Hockney och dennes målning Portrait of an Artist (Pool with Two Figures). I maj år 2019 förändrades rekordlistan åter igen då Koons skulptur Rabbit såldes för 91,1 miljoner dollar på Christie's.

Jeff Koons poserar med "Rabbit" på Tate Modern nel år 1986. Foto: Art Now and Then. Jeff Koons poserar med "Rabbit" på Tate Modern nel år 1986. Foto: Art Now and Then.

Jeff Koons konstnärskap består av många kännetecken, bland annat kitsch, populärkultur, och readymades. Hans sätt att upphöja det banala och det provocerande har tjänat Koons väl och gjort honom till en av samtidens mest populära levande konstnärer. Både allmänhet och konstsamlare har ett gott öga för Koons. I en intervju med The Guardian år 2015 berättade Koons om sin konsts bakomliggande drivkraft:

”It’s about educating people, and the way you can educate them is through your art. And I try to educate people about materialism through my work. I try to show them real visual luxury. It’s intoxicating visually”.

Balloon Dog (Orange) Balloon Dog (Orange)

Jeff Koons popularitet har dock aldrig varit obestridd utan konstnären har fått utstå kraftig kritik under alla sina verksamma år, både av media, konstkritiker och allmänhet. Mycket av kritiken som riktats mot Koons har handlat om konstnärens påstådda cynism, banalitet och stora profiter.

Kontroverserna kring Koons har inte mattats av under de senaste åren utan har snarare stegrats ytterligare. När Koons nyligen erbjöd sitt verk Bouquet of Tulips som en gåva till den franska staten till minne av 2015 års terrorattacker i Paris möttes konstnären av ilskna och arga reaktioner. Koons egen idé var att verket skulle placeras mellan Musée d'Art Moderne de la Ville de Paris och Palais de Tokyo.

Koons verk som skulle hedra de som föll offer för terrorattacken i Paris 2015. Koons verk som skulle hedra de som föll offer för terrorattacken i Paris 2015.

Staden tackade nej till skulpturen och menade av Koons val av plats inte fungerade på grund av tekniska omständigheter, men i ett öppet brev från januari 2018 motsäger sig ungefär två dussin franska intellektuella, politiker, konstnärer, gallerister och konstkritiker Koons verk av andra anledningar. I brevet definieras Koons som cynisk och lycksökande, vars gåva endast är ett osmakligt försök till sensationella rubriker och publicitet.

Det står helt klart att Jeff Koons med sitt konstnärskap väcker starka känslor och reaktioner, vare sig betraktarens inställning är positiv eller ej. Det är endast ett som är säkert – Koons kommer att fortsätta beröra både allmänhet och konstvärld med sitt konstnärskap.

Vill du se fler verk av Jeff Koons? Klicka här!