Maten har ofta stått i fokus, både socialt men även symboliskt vid allt från politiska förhandlingar till ett kärlekspars första date. Mycket kan vi utröna om allt från politik till religion och sociala konventioner genom mat och måltiden, men framför allt kan vi kartlägga mycket av den europeiska konsthistorien. Måltiden har alltid innehållit ceremonier och olika ritualer, och måltidens betydelse kan inte överskattas oavsett samhällsklass. I norra Europa lade man på 1500-1600-talen 70-80 % av sin inkomst på mat. Ändå är sällan maten det viktigaste vid en bjudning utan gemenskapen kring måltiden. Skrivna eller oskrivna regler finns i alla samhällsklasser.

Amerikas första president, George Washington skrev på slutet av 1700-talet etthundratio regler för anständighet och civiliserat beteende. En av reglerna lyder: Kom ihåg att det är den förnämste i sällskapet som inleder måltiden. Man får förmoda att han var en hungrig person. Men även i Sverige har vi ju som allmän regel att man inväntar värdinnan som inleder måltiden, vilket i sin tur skapat seden att vi ska invänta till alla får mat innan vi själva börjar äta.
Nautiluspokal_KUnstkammer_Maastricht_TEFAF_Georg LaueMed tanke på den pågående antikmässan i Maastricht till bredden fylld av extravaganta föremål skapade för mat och dryckeskonst känns veckans tema naturligt. Ett av de mässans mest spektakulära föremål har faktiskt anknytning till Sverige. Det var en så kallad nautiluspokal från 1600-talet som smyckar Münchenbaserade Kunstkammer Georg Laues spektakulära monter.

Även om pokalen inte varit till för att användas dagligdags, utan snarare varit ett skrytföremål och ett bevis för prakt och rikedom så har beställaren med all sannolikhet varit mycket fäst vid föremålet.
Cuppa_Kunstkammer_Nautiluspokal_Georg Laue Nautilussnäckan var på sin tid något av det mest exklusiva föremål man kunde omge sig med. Vi ser den ofta förekomma i tyska och holländska stilleben från 1600-talet. I det här fallet är är själva snäckan oerhört arbetad genom gravyr av den holländske mästaren Cornelis Bellekin. Gravyrens motiv är mycket detaljerade och var med all sannolikhet ett stort samtalsämne under middagarna redan då.
Mästarstämplar_Nautiluspokal Snäckan som formar en cuppa bärs upp av ett välarbetat silversmide av den svenska hovguldsmeden Hans Clerck. På en delvis förgylld fot sitter en putti och blåser i ett horn. På huvudet balanserar den snäckan som vaktas av en ödla i silver.
Nautiluspokal_Skokloster På Skokloster slott finns en nautiluspokal med en liknande drake som kröner snäckan, även den pokalen är tillverkad redan 1577 i Sydtyskland. Gravören Cornelis Bellekin finns även han representerad på några av världens finaste museer, såsom Louvren i Paris(bilden till vänster) och Konsthistoriska Museet i Wien)bilden till höger).
Nautiluspokal-på-världsmuseer_Maastricht_TEFAF Svenska museer var på plats för att inspektera och, vem vet, kanske försöka köpa pokalen. Men på mässan gavs ingen tid åt funderingar. Redan på vernissagens eftermiddag var den såld.

Så är det med högklassiga antikviteter, presenteras de rätt så säljs de utan större problem.

 

 

Kommentera