Den som väntar på något gott väntar aldrig för länge. I vår var det fler än jag som väntade på Uppsala Auktionskammares kanske starkaste auktion sedan starten för 285 år sedan, innan man vågade summera auktionssäsongen. Klubban har fallit och succén är given när auktionshuset flyttar fram sina positioner på den svenska auktionsscenen.

Uppsala Auktionskammare nummer två i Sverige

Efter vårens resultat av kvalitetsauktioner hos Sveriges tre största auktionshus seglar Uppsala Auktionskammare förbi Stockholms Auktionsverk och intar positionen som näst största auktionshus i Sverige vad gäller det så kallade "Fine Art"-segmentet. Även om marginalen är liten(Uppsala Auktionskammare sålde totalt inklusive köparprovision och följerätt för 80 827 000 kronor mot Stockholms Auktionsverk 80 557 000 kronor) så visar det att det tidigare provinsiella auktionshuset gör en hel del rätt.

Listan omfattar inte Sotheby´s stockholmskontor som på två heltidsanställda förra året omsatte dryga 40 miljoner dollar(50 miljoner dollar från hela Skandinavien) och i år ser ut att gå mot ett rekordår(läs blogginlägg senare i veckan). Inte heller omfattar summeringen alla de fantastiska auktioner som ägt rum ute i landet, i vår. Inte heller omfattar det till exempel Kaplans Auktioner som tillhör marknadsledande auktionshus på framför allt smycken och klockor.

Säljarens marknad

I och med onlinefieringen(57% av budgivarna under Bukowskis Moderna deltog online, varav det högst budet som lades var 2,5 miljoner kronor) av auktionsbranschen ökar omsättningen i takt med volymen av föremål som säljs, vilket förstås ställer auktionshusen inför allt större utmaningar att få in föremål att sälja.

Idag är inte längre problemet lika stort att sälja, då marknaden blivit allt mer global genom bra hemsidor, aktivt säljarbete och söksajter som Barnebys som når långt utanför landets gränser.

Idag är snarare utmaningen att fylla auktionerna med spännande och kvalitativa föremål.

Intaget är den trånga sektorn och vi ser hur allt fler auktionshus söker föremål utanför sitt normala upptagningsområde. Bland annat så ökar allt fler internationella auktionshus sin närvaro i Sverige för att återvända med lastbilar med skandinavisk design, klockor, juveler, internationellt måleri och kinesiskt konsthantverk.

För auktionshusen har varumärket aldrig varit viktigare att vårda och stärka. Tappar man intaget genom att missförstå hur marknadskrafterna agerar kommer man få det ordentligt tufft att upprätthålla sina positioner på en allt mer konkurrensutsatt marknad.

Kineser med guldbyxor tillbaka

Några som tycks ha lyckats väldigt bra med bägge uppgifterna i vår; att vårda sitt varumärke och stärkt inlämningsidan är Uppsala Auktionskammare. Återigen lyckas de visa upp det starkaste resultatet, inte minst genom ett avslutande kinesiskt guldregn. Den nervositet som infunnit sig de två senaste säsongerna, då priserna dalat ganska ordentligt på det kinesiska konsthantverket tycket som bortblåst när Uppsala Auktionskammare radade upp miljonnotering efter miljonnotering.

Nedan kommer jag i första hand fokusera på försäljningarna och inte återropen, som hos vissa avdelningar och auktionshus var ovanligt hög i vår. Observera även att siffrorna varierar mellan klubbat pris och försäljningspris inklusive provision.

I övrigt serverade Uppsala Auktionskammare även den finaste Inge Schiölermålningen, einar jolin, "Inloppet till Sundet" från 1961(klubbades för 360 000 kronor, utrop 200-300 000 kronor) samt ett par av de finaste verken av Einar Jolin, "Skeppsholmen med 'Vanadis'". Målningen var signerad och daterad Jolin. -14, det vill säga året efter Grünewalds toppmålning, samt "Skridskobanan vid Stallmästaregården" signerad både 1916 samt 1970(klubbades för 270 000 kronor mot utrop 100-150 000 kronor).

Även Bukowskis serverade flera fina målningar av bland annat av naivisten Eric Hallström, Inge Schiöler, Leander Engström och Bror Hjorth. "Skridskobanan" (från Söder) av den förstnämnde såldes för 382 000 kronor inklusive provision. Ett av auktionens mest intressanta verk, blev även ett av de dyraste, målningen "Ryttare" från 1916-17 av Siri Derkert. Mästerverket såldes för 1,9 miljoner kronor inklusive provision, vilket var rekord för konstnären.

Annars var det mycket Bror Hjorth på auktionen. Tyvärr lite för mycket. Dyrast blev "Blå Eva" som kostade köparen dryga 3 miljoner kronor. Klokt hade nog varit att vänta med försäljningen av konstnärens "Flickan i änglasoffan" till i höst. Det är alltid en svår avvägning, men med facit i hand så hade man troligtvis haft större framgång. Dels hade man då haft en stark försäljning att luta sig tillbaka på samt att målningarna inte hade kannibaliserat på varandra, men som sagt det är lätt att vara efterklok.

I samma härad, kring tre miljoner såldes även både GAN:s "Brinnande skepp" från 1918 samt Nils Dardels"Gräshoppan" från 1931. Totalt lyckades Bukowskis sälja fem verk över miljonen(provision och följerätt inkluderat).

Dyra hundar och ny göteborgskolorism 

En annan konstnär som verkligen etablerat sig på en hög prisnivå är Birgit Broms. Hennes konst kostar idag ofta mer än hennes makes, Ragnar Sandberg. På Bukowskis Moderna såldes  "Blasieholmstorg II" för en halv miljon kronor.

Från samma samling som Hjorths "Flickan i änglasoffan", det vill säga ABBA-producenten Stikkan Anderson, kom Sven X:et Ericson färgstarka "Barnen vid Klarälven". Målningen är ett toppverk och kostade därefter; 408 000 kronor inklusive provisioner.

Vidare var det Isaac Grünewalds Saltsjöbadsmotiv som inte helt oväntat fick igång budgivarna. Klubban föll vid 1,1 miljon mot utrop 500-600 000 kronor.

Tidigare i våras fick Uppsala Auktionskammares VD, Magnus Bexhed i vissa forum utstå spott och spe för att han värderade en skulptur, ett ägg, "Concetto Spaziale, Natura" av Lucio Fontana i Antikrundan för en halvmiljon. Vissa tyckte det var en osakligt hög värdering. Men På Stockholm Auktionsverks Moderna auktion klubbades samma ägg(eller ytterst snarlikt med samma proveniens) för 600 000 kronor, vilket i runda slängar innebär en bit över 700 000 kronor med provision. Så helt ute och cyklade var nog inte den unge herr Bexhed...

Stockholms Auktionsverk klubbade även ett ytterligare ägg ur samma svit av den italienske mästaren, dock på den Nutida auktionen för halva priset, nämligen 300 000 kronor exklusive provision på närmare 100 000 kronor.

När det kommer till moderna möbler var, som alltid, Josef Frank rykande het. Särskilt är det de äldre föremålen, och allra helst unika möbler, som springer iväg i pris. Både Stockholms Auktionsverk skåp från 1939 i mahogny och grönt skinn dekorerat med inpressad guldbård klättrade en bra bit över utrop(100-150 000 kronor) och klubbades för 220 000 kronor, liksom Uppsala Auktionskammares "Florabyrå" av samme mästare och Svenskt Tenn, vilken klubbades för 195 000 kronor, mot utrop 75-100 000 kronor.

Nytt för i vår var att Bukowskis separerade möbler och konsthantverk från konsten och gjorde en egen auktion, MODERN & NORDIC DESIGN, för att följa de internationella auktionshusens framgångsrika koncept.

Även här var det Josef Frank i topp. Skåpet "Flora" klubbades för "FLORA" från 1950-60-talet såldes för strax över 300 000 kronor(inklusive provision). Poul Kjaerholms ironisk dagbädd med brun läderklädsel från 1960-talet kostade köparen 177 000 kronor att hämta ut.

Bland de moderna smyckena sålde Bukowskis iväg två halssmycken av Vivianna Torun Bülow-Hübe för över 100 000 kronor vardera. Dyrast blev en halsring med löstagbart hänge med åtta droppformade stenar, vilket såldes för 128 000 kronor. Toruns smycken är hårdvaluta på den internationella marknaden för 1960-talssmycken. Annars bjöd den svenska glaskonsten på ett par överraskningar. Vicke Lindstrands slipade och sandblästrade vas från 1937 med dekor av fem kvinnotorsoer från 1937 för Orrefors såldes för fem gånger utrop(40-60 000 kronor), 245 000 kronor på Bukowskis. Liksom den 26 centimeter höga "Krabbvasen" i härlig jugend, tillskriven Ferdinand Boberg för Reijmyre glasbruk fick budgivningen att rusa från 10-12 000 kronor till 115 000 kronor hos Uppsala Auktionskammare.

Annars var det Hans Hedberg som stal mycket av showen i Uppsala. Totalt klubbades hans underbara storskaliga keramikfrukter och ägg för närmare 1,4 miljoner kronor, varav den dyraste blev "Stor pumpa" från 1990. Klubban föll vid 460 000 kronor(mot utrop 300-400 000 kronor).

När det kommer till de samtida auktionerna, tycks de ha tappat lite av sin dragningskraft de senaste åren, men Bukowskis drämde i ordentligt när man klubbade säsongens dyraste målning, "Trolovningen" från 1974-75 av Lena Cronqvist. Målningen som räknas till en av samtida svensk konst mest betydelsefulla verk klubbades för 9,2 miljoner kronor, vilket betyder dryga 11,3 miljoner med provision. Köparen kommer att deponera dubbelporträttet på Värmlands Museum, vilket innebär att målningen får bli en hyllning till konstnären i hennes hemstad.

Förra gången målningen var ute till försäljning var 2009 då den klubbades för 4 350 000 kronor, även då på Bukowskis.

Försäljningen visar även hur viktiga toppverken är för auktionshusen. Försäljningen av verket motsvarade nästan hela Stockholms Auktionsverks hela Nutida auktion.

Annars var det grafik av popkonstens stora namn som sålde bra. Samtliga tre hus lyckades bra, men Bukowskis lyckades bäst med försäljningen av Andy Warhols färgserigrafi föreställande Grace Kelly från 1984. Signerad med blyerts och numrerad 209/225, tryckt av Rupert Jasen Smith, New York och utgiven av Institute of Contemporary Art, Philadelphia kostade den köparen 800 000 kronor att hämta ut.

Det som såg ut att vara en blekt soppburk, ”Tomato” from ”Campbell’s Soup I” av samme konstnär, drog iväg till 460 000 kronor mot utrop 60-80 000 kronor, hos Uppsala Auktionskammare.

Uppsala Auktionskammare hade fått in en fin Henry Mooreskulptur, ”Madonna and Child” som var signerad och numrerad 2/6. Budgivningen sprang iväg med en mängd budgivare med i leken, från utrop 80-100 000 kronor till 1,6 miljoner kronor. Uppsala Auktionskammare lyckades även få iväg säsongens bästa Ola Billgren för 600 000 kronor plus provision.

Däremot hade man fått storhetsvansinne när det kom till att värdera två minst sagt deppiga porträtt av den, i och för sig intressanta konstnären, Lotte Laserstein. Det hade räckt med en tredjedel av utropet, om ens det, vilket visade sig på auktionen då de bägge målningarna återropades.

Vem vill ha antikviteter?

Ja, frågan är vem som egentligen vill ha antikviteter idag. Den överlägset mest oroväckande marknaden är den för svenska antikviteter, såsom rokokobyråer och gustavianska stolar. När man får tre(!) vanliga parkettmönsterfanerade rokokobyråer för en dalahäst, eller en halv träbänk av Axel Einar Hjorth är det något som inte stämmer.

Avsaknaden av köpare av antikviteter är en av de absolut största utmaningarna auktionsbranschen har. För att inte tala om antikhandeln. Här måste branschen agera unisont för att skapa nya trender. Det är för att uttrycka mig modernt, SJUKT billigt idag, med vissa undantag för det mest högklassiga och sällsynta eller internationellt gångbara.

Bland konsthantverket var Uppsala Auktionskammare överlägsna. De fantastiska gustavianska appliquerna av Fredrik Ludvig Rung klubbades för 620 000 kronor mot utrop 300-350 000 kronor.

År 2012 såldes en bordspendyl på Bukowskis, då för 153 000 kronor, men det exemplaret hade både skador och lagningar. När Uppsala Auktionsverk i vår sålde ett snarlikt exemplar var det så gott som felfritt vilket påverkade priset. Det klubbade priset blev hela 640 000 kronor.

Stockholms Auktionsverk hade mest medvind när det kom till det klassiska måleriet. Inte mindre än tre verk gick över miljonen, vilket höjde statistiken rejält. Först och främst var det Alexander Roslins underbara porträtt av en ung gosse med intensiv sammetslen blick. Porträttet klubbades för 1 750 000 kronor. Vidare sålde "Verket" iväg både ett porträtt av Sankt Agata av Carlo Dolci och ett stilleben av Panfilo Nuvolone.

Annars var det den asiatiska marknaden hos alla tre husen som upplevde ett uppsving, men framför allt hos Uppsala Auktionskammare som hade fyra miljonnoteringar, om man inte räknar in provisionerna för då kan man bland annat addera "morgonrocken" som en gång tillhört Johan Beck-Friis. Det klubbade priset för den högklassiga ämbetsrocken klubbades för hela 880 000 kronor(!) mot utrop 100-150 000 kronor, vilket innebär en bit över miljonen med provision.

Totalt klubbade och sålde Uppsala Auktionskammare konst, möbler och konsthantverk från flera århundraden för närmare 81 miljoner kronor mot utropet på 44,5 miljoner. Det innebär 46% över utrop och endast 10% återrop i värde räknat. Det är inget annat än en rejäl framgång. En framgång som stavas hårt arbete, långsiktig strategi och en stark tro på man gör. Det är bara gratulera, men samtidigt påminna om att man är aldrig bättre än sin senaste auktion...

ps! Jag har sökt både Bukowskis och Stockholms Auktionsverk för att få siffror, men förgäves.