Likt Pontius Pilatus tycks alla plötsligt vilja två sina händer från en av historiens värsta händelser. De senaste åren har aktiviteten för att återlämna stulen, eller på annat sätt, försvunnen konst till dess rättmätiga ägare accelererat kraftigt. Anledningarna är säkert flera, men en är den ökade transparensen av konstmarknaden. En annan är nya lagar och regelverk men framför allt handlar det om ekonomiska intressen. Ingen vill bli stämd på dyra belopp och ingen vill ha nekandet på sitt samvete.
Franska-kulturministern_NazistkonstDet var ungefär ett år sedan den franska kulturministern gick ut, inför en samlad internationell presskår, och berättade att Frankrike skulle lägga betydligt större resurser på att faktiskt återlämna konst som tillhört de utsatta familjerna.
Härom dagen återlämnades tre betydande verk till några av de familjer som under många år drivit processer för att återfå sin konst. Barnbarn och barnbarnbarns till de direkt drabbade tog emot konsten från den franska kulturministern, Aurelie Filippetti, vid en högtidlig ceremoni i Paris.
Kulturministern berättade att det var ett viktigt steg för att visa på den franska statens beslutsamhet i den här frågan som för många är ett öppet sår sedan decennier.
Det sägs finnas ytterligare knappt 2 000 konstverk och konsthantverk identifierade på de franska museerna som bör återlämnas till tidigare ägare. En process som fått kritik för att gå för långsamt, då endast kring 100 verk faktiskt har återlämnats.
En av målningarna som återlämnades härom dagen, ett landskap målad av den flamländske konstnären Joos de Momper,  tillhörde en gång i tiden den förmögne bankiren Baron Cassel van Doorn men beslagtogs av nazisterna 1943. Målningen var en av  de konstverk som "The Monuments Men" hittade i den berömda saltgruvan i närheten av Salzburg i Österrike.
Joos-de-MOmper
De andra två målningarna som återlämnades var ett kvinnoporträtt från 1700-talet som tillhört Rosa och Jacob Oppenheimer samt en Madonnabild målad av Lippo Memmi som beslagtogs 1944 i Cannes. Målningen tillhörde då en änkan till den rumänsk bankiren Richard Soepkez.
Samtidigt som målningar lämnas tillbaka höjs rösterna från allt fler håll att skynda på takten att återlämna fler.

 

 

Kommentera