Världens enklaste brott, åtminstone om man får tro en av tidernas värsta konsttjuvar. Den rumänske ynglingen, Radu Dogaru har nu erkänt en av konstvärldens fräckaste stölder genom tiderna. Det var när han förra hösten genom att använda en skruvmejsel och GPS tog sig in genom en dörr till det holländska museet Kunsthal Rotterdam. Med sig fick han och hans kumpaner konst värderad till mer än en miljard kronor.
Dogaru, numera världskändis, förklarade för rätten hur enkelt det var att bryta sig in i lokalen och plocka ner de sju tavlorna "Tete d'Arlequin" av Pablo Picasso, "Waterloo Bridge" av Claude Monet och Lucian Freud med flera. Det tog inte mer än nittio sekunder för honom och en kumpan att plocka med sig de sju tavlorna i svarta sopsäckar, och på tre minuter var stölden över och förövarna borta från platsen, enligt de övervakningskameror som fångade brottet på film.
ragu-dogaru-konststöldRedan kriminellt belastade ville han och hans vänner, som alla var bosatta i Rotterdam, komma över en stor summa pengar. De kom på att de skulle stjäla några tavlor från något av landets museer. De tog fram sin GPS och tittade var närmsta museum låg och fick upp Kunsthal Rotterdam.
Den åtalade konsttjuven, som häromdagen erkände brottet, berättar hur han trodde att målningarna var kopior då de inte var säkrade på något sätt. Det visade sig att ingen av tavlorna som egentligen tillhör Triton Foundation var larmade. Idag riktas stark kritik mot museet, men även försäkringsbolaget, och nu ser härvan ut att växa.
Konststöld_Kunsthal_RotterdamFörsvarsadvokaten Catalin Dancu tycks ha hittat en linje för att mildra domarna genom att skylla på museet, eller åtminstone de säkerhetsansvariga för musset. Nu vill hon ta reda vem som är "skyldig" för att se om det rör sig om vårdslöshet, genom att anlita holländska jurister och resa åtal i Holland eller Rumänien. På så sätt vill hon få någon att dela det månmiljonbelopp i ersättning som konsttjuvarna lär dömas att betala efter försäkringsbolagets fodringar. Om hon lyckas är det högst troligt att Kunsthal i Rotterdam tvingas stå för en hel del av de förlorade värdena.

Rotterdam-stolen-paintings_KunsthalUtredningen växer för varje dag som går och för ett tag sedan arresterades en 46-årig tysk man sedan han tagit kontakt med Triton Foundation Collection för att återgälda målningarna mot en viss ersättning. Man försöker nu ta reda på om han varit i kontakt med de åtalade och framför allt om han sett konstverken, och vet var de befinner sig. Eller om han bara var en lycksökare som försökte pressa Triton Foundation Collection på pengar och inte hade för avsikt att egentligen återlämna några tavlor alls.

Annars är det just ovetskapen om var konstverken verkligen befinner sig som gäckar polisen mest.  Olga Dogaru, mamma till en av de totalt sex åtalade(förutom tyske "utpressaren") berättade tidigare i förhör hur hon bränt upp tavlorna för att skydda sin son. Ett uttalande som chockade hela konstvärlden, men som hon sedermera drog tillbaka. Polisen som gjorde husrannsakan i hennes hem hittade dock rester av bränd tavelduk och ram. Rumäniens Nationalmuseum menar att fynden i spisen avslöjar att det rör sig om tre målningar som bränts, och att de spikar som använts för att fästa duken på spännramen som man hittat i askan är tillverkade före slutet av 1800-talet.
Radu Dogaru hävdar att mamman bränt några ikoner som fanns i familjen och gått i arv sedan 1800-talet, men rumänska Nationalmuseum menar att spikarna omöjligt kunde komma från ikoner. Mammans anklagelser står nu föremål för en separat utredning. Radu Dogaru påstår att han, efter att ha arresterats, sagt åt hans mor att ta kontakt med en ukrainsk man bosatt i London för att hjälpa till att sälja målningarna.

Fortfarande vet man inte var målningarna är, eller ens om de existerar annat än som aska och ett därmed ett framtida sorgligt kapitel i konsthistorien. En sak kan man dock vara säker på; den här historiens sista kapitel har inte skrivits ännu.
Läs tidigare blogginlägg här...och här!

Kommentera